• 1
  • 2
2025-07-21, 23:20
Medlem
Hej,
Håller på att ta mitt mc-kort, och såg häromdagen en video på MC lärare i England som sa att det är bättre att tuta när man är osäker om en bilist kommer att ge företräde i en korsning eller gatuparkering. Hon tutade kort tre gånger, korta signaler inte en lång tuta. Tänkte att det är ju superbra, speciellt för oss på mc, där en kollision i korsning kan vara skillnaden mellan död och liv med permanent handikapp. I en bil kanske bryr man inte sig då det ofta bara blir plåtskador.

Blir det problem om jag gör så i körprovet eller i trafiken i övrigt? Låt säga jag kör på landsväg i 70 och närmar mig en korsning, och precis då kommit en bil från höger i korsningen som bör stanna för mig, så tutar jag kort tre gånger för att vara extra säker att bilisten såg mig och inte kommer köra framför mig på sista sekunden. Eller att jag kör i 50 i stadstrafik och ser plötsligt en parkerad bil på höger sida börjar blinka vänster för att köra ut men inte rört sig än, så tutar jag på samma sätt för säkerhets skull.

Jag vet många använder ljudsignal för att skälla ut andra eller tuta när olyckan redan är framme, men enligt lag tutan bör användas för att UNDVIKA olyckor. Så jag ser inte varför det kan vara problematiskt?
Citera
2025-07-21, 23:26
Medlem
Det är inte många som känner till detta, så det kan missuppfattas som något negativt.
Citera
2025-07-21, 23:34
Medlem
På körprovet blir det garanterat problem. De kommer underkänna dig. Det lagen säger är detta:

Citat:
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Du får alltså tutan är det behövs för att förebygga eller avvärja fara. I de situationer du pratar om behövs det inte. Det kan du lösa genom bättre planering och bromsberedskap. Om du verkligen ser att någon är på väg att köra när de inte ska är det en sak, men en helt annan bara för att säkerställa att de ens får idén.

I vanlig körning efter att du tagit körkortet är det lite annorlunda. Man kör på olika sätt när man tar körkort jämfört med efteråt. Men här får du ha i åtanke att vi tutar väldigt lite i Sverige, så det skulle definitivt ses som aggressivt och konstigt.

Men ledordet om du ska gå efter lagen är "behövs". Du ska alltså inte använda den för att inte behöva sänka farten och liknande.

Mitt tips som mc-förare är att så fort du kommer till en korsning så ska du arbeta fram en plan för hur du ska göra om bilen kör ut. Förbered dig mentalt på det. Det kan vara att pallnita eller göra en undanmanöver. Men se i första hand till att vara beredd på att något kan hända, i andra hand vad som kan hända, och i tredje hand vad du ska göra i så fall. Varje steg kommer förbättra din reaktionshastighet.

Jag får också vibben av att du är privatist. Ta gärna två-tre körlektioner på en körskola.

Lycka till!

ps. Ljustutan upplevs ofta som väsentligt mindre aggressiv.
Citera
2025-07-21, 23:42
Medlem
kalkryggars avatar
Du ska köra så du är uppmärksam på att här är en som kan svänga utan att bry sig om mig. Då anpassar du körningen efter den möjliga situationen att du kan väja undan om han gör det.
Citera
2025-07-21, 23:57
Medlem
Omorals avatar
Du kan ju prata med personen som håller i uppkörningen innan ni drar igång så den vet att du är ett specialfall.
Citera
2025-07-22, 00:08
Medlem
Glostrups avatar
Korkat att ta råd från andra länder när det är svenska regler som gäller för uppkörning i Sverige. Lyssna på svenska körskollärare och läs befintlig litteratur istället.
Citera
2025-07-22, 01:42
Medlem
kl4sseKocks avatar
Beroende på MC och den låter mycket kan du varv till för att eventuellt varna
Citera
2025-07-22, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
På körprovet blir det garanterat problem. De kommer underkänna dig. Det lagen säger är detta:

Du får alltså tutan är det behövs för att förebygga eller avvärja fara. I de situationer du pratar om behövs det inte. Det kan du lösa genom bättre planering och bromsberedskap. Om du verkligen ser att någon är på väg att köra när de inte ska är det en sak, men en helt annan bara för att säkerställa att de ens får idén.

I vanlig körning efter att du tagit körkortet är det lite annorlunda. Man kör på olika sätt när man tar körkort jämfört med efteråt. Men här får du ha i åtanke att vi tutar väldigt lite i Sverige, så det skulle definitivt ses som aggressivt och konstigt.

Men ledordet om du ska gå efter lagen är "behövs". Du ska alltså inte använda den för att inte behöva sänka farten och liknande.

Mitt tips som mc-förare är att så fort du kommer till en korsning så ska du arbeta fram en plan för hur du ska göra om bilen kör ut. Förbered dig mentalt på det. Det kan vara att pallnita eller göra en undanmanöver. Men se i första hand till att vara beredd på att något kan hända, i andra hand vad som kan hända, och i tredje hand vad du ska göra i så fall. Varje steg kommer förbättra din reaktionshastighet.

Jag får också vibben av att du är privatist. Ta gärna två-tre körlektioner på en körskola.

Lycka till!

ps. Ljustutan upplevs ofta som väsentligt mindre aggressiv.

Bra svar. Planering och förberedelser är viktigast, tutan kommer inte ersätta det, håller med. Jag ser dock på youtube hur många som helst horribla mc olyckor trots att man försöker väja eller bromsa så gott man kan, och ibland hinner man inte ens reagera alls.

Det kan vara olika hur man upplever korta ljudsignaler, men jag som bilförare upplever inte det som aggressivt, snarare ett snällt sätt att uppmärksamma något mindre viktigt på vägen, rödljus som blev grön, en lastbil som vill parkera på lastplatsen man stannat på, etc. Långa ljudsignaler är definitivt aggressiva, antingen en bitter idiot eller något riktigt farligt på väg att inträffa.

Ljussignal skulle jag inte våga ge istället för tutan. Här i Stockholm använder många "snälla" bilförare ljussignal för att släppa fram bilar som har väjningsplikt, och de kan då missuppfatta min ljussignal att jag vill släppa fram den.

Det var hursomhelst bara en fundering. Jag har inte gjort det i trafiken, men jag ser inte varför motorcyklister inte skulle nyttja tutan mer i osäkra och farliga situationer. Som bilförare skulle jag inte bry mig alls, jag har 2-3 airbags runtomkring och en stor kompressionszon fram på min SUV. Men på mc tycker jag nyttan är mycket större om man tutar oftare.
Citera
2025-07-22, 04:13
Medlem
Pungsvings avatar
Du får tuta för att undvika fara. Tuta på.
Citera
2025-07-22, 04:49
Medlem
Tutar om någon håller på att köra på mig om de inte verkar se mig. T.ex. om de byter fil och kör mot mig eller om de kör ut framför mig. Många ser inte en mc eller så struntar de i en. Men det är inte så att man kör runt och tutar hela tiden, även om det nog behövs oftare än man gör det. Skulle ju inte rekommendera det på en uppkörning mer än i absolut nödfall.
Citera
2025-07-22, 07:36
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej,
Håller på att ta mitt mc-kort, och såg häromdagen en video på MC lärare i England som sa att det är bättre att tuta när man är osäker om en bilist kommer att ge företräde i en korsning eller gatuparkering. Hon tutade kort tre gånger, korta signaler inte en lång tuta. Tänkte att det är ju superbra, speciellt för oss på mc, där en kollision i korsning kan vara skillnaden mellan död och liv med permanent handikapp. I en bil kanske bryr man inte sig då det ofta bara blir plåtskador.

Blir det problem om jag gör så i körprovet eller i trafiken i övrigt? Låt säga jag kör på landsväg i 70 och närmar mig en korsning, och precis då kommit en bil från höger i korsningen som bör stanna för mig, så tutar jag kort tre gånger för att vara extra säker att bilisten såg mig och inte kommer köra framför mig på sista sekunden. Eller att jag kör i 50 i stadstrafik och ser plötsligt en parkerad bil på höger sida börjar blinka vänster för att köra ut men inte rört sig än, så tutar jag på samma sätt för säkerhets skull.

Jag vet många använder ljudsignal för att skälla ut andra eller tuta när olyckan redan är framme, men enligt lag tutan bör användas för att UNDVIKA olyckor. Så jag ser inte varför det kan vara problematiskt?
Aldrig hört det innan dessutom använder du tutan på felaktigt sätt vilket får dig underkänt på körprovet
Citera
2025-07-22, 08:22
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
... enligt lag tutan bör användas för att UNDVIKA olyckor. Så jag ser inte varför det kan vara problematiskt?
I länder i Sydamerika, Afrika, Mellanöstern och Asien skall man tuta på allt för att visa sin närvaro. Gör ett studiebesök där. Förespråkar inte att det tas efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in