• 1
  • 2
2025-07-21, 19:44
Medlem
rex144s avatar
https://tvpworld.com/87902413/polish...ng-competition

"A Polish computer scientist has beaten an advanced AI model to win the world’s top programming contest—marking the first time a human has triumphed over artificial intelligence in a coding competition of this scale."

Vad tycker ni?
Citera
2025-07-21, 20:10
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

"A Polish computer scientist has beaten an advanced AI model to win the world’s top programming contest—marking the first time a human has triumphed over artificial intelligence in a coding competition of this scale."

Vad tycker ni?

Det var inte första gången. Skräppost. Det var snarare första gången bara en människa var bättre än AI. Nästa år vinner nog AI.
Citera
2025-07-21, 20:18
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144

Vad tycker ni?
AI har nog svårt att vinna över sin Gud och skapare.
Citera
2025-07-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Ja, vad ska man tycka? Jag vinner över AI varje dag genom att inte använda AI.

"Jag vann en tävling mot en databas", vad betyder det ens?

Menar du att AI är en databas? Förstod inte riktigt din andra mening.
Citera
2025-07-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Menar du att AI är en databas? Förstod inte riktigt din andra mening.
Det är ju en förenkling men i det stora hela, ja. För slutanvändaren är det en databas.
Citera
2025-07-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det var inte första gången. Skräppost. Det var snarare första gången bara en människa var bättre än AI. Nästa år vinner nog AI.

Exakt.

Tidigare har jag för mig att ai hamnat som bäst på ca 10:e plats i världens svåraste tävlingar i programmering. Att nu hamna på 2:a plats är en rejäl förbättring.
Citera
2025-07-22, 06:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är ju en förenkling men i det stora hela, ja. För slutanvändaren är det en databas.
Jepp. Så kan man uttrycka det.
Citera
2025-07-22, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
AI har nog svårt att vinna över sin Gud och skapare.

Du menar mot människan? Klart den kan! Ai har vunnit i Schack och Go över människan och uppfunnit ny strategi inom Go som ingen människa oss veterligen har kommit på trots att spelet har funnits i hundratals år. Genom att AI spelar och simulerar milliontals matcher mot sig själv och då kan testa nya strategier.

Chatgpt kan inte simulera och lära sig själv på det viset. Ännu. Men den har tränats med fler böcker och fler språk än någon människa har lärt sig. Och med fler programexempel som den kan låna idéer ifrån.
Citera
2025-07-22, 09:50
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du menar mot människan? Klart den kan! Ai har vunnit i Schack och Go över människan och uppfunnit ny strategi inom Go som ingen människa oss veterligen har kommit på trots att spelet har funnits i hundratals år. Genom att AI spelar och simulerar milliontals matcher mot sig själv och då kan testa nya strategier.

Chatgpt kan inte simulera och lära sig själv på det viset. Ännu. Men den har tränats med fler böcker och fler språk än någon människa har lärt sig. Och med fler programexempel som den kan låna idéer ifrån.

Och det har du läst var ifrån? Låt mig gissa Google Deepmind???
Citera
2025-07-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Och det har du läst var ifrån? Låt mig gissa Google Deepmind???

Nej jag fick det från en diskussion i TV. Nån frågade hur AI kan bli mer intelligent än sin konstruktör och fick svarer att den lär sig själv från simuleringar.

Ja det AI-program som jag syftade på och som vann spelet Go mot människan var deepminds program alphago.
Citera
2025-07-22, 10:25
Medlem
Den Vinner nog där det krävs gissningar!

Den kan ju dygnet runt prova sig fram det kan ingen människa göra.

Människan vinner i logik.
Ingen vinner över en miniräknare .
Senast redigerad av troligengud 2025-07-22 kl. 10:28.
Citera
2025-07-22, 10:27
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nej jag fick det från en diskussion i TV. Nån frågade hur AI kan bli mer intelligent än sin konstruktör och fick svarer att den lär sig själv från simuleringar.

Ja det AI-program som jag syftade på och som vann spelet Go mot människan var deepminds program alphago.

Och det är ju en oxymoron i och med att vi inte har någon intelligent AI fortfarande idag.

AlphaGo har för övrigt blivit slagen av en total nybörjare, ironi när algoritmen spelar starkt mot riktiga mästare men totalt gör bort sig när en nybörjare får spela mot den.

Som du kan läsa om här https://www.vice.com/en/article/a-hu...-simple-trick/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in