2025-07-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Inte möjligt att motivera sprängningar och skjutningar av vilka som helst med religion eller koran.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittsill

Tror du det är en slump att koranbrännaren blev skjuten? Och av vem?
Tror du det är en slump att Iran och dess teokrati använder svenska kriminella gäng som tex Foxtrot(?) för att begå terrorbrott mot judar/Israel på svensk mark?
Kriminella personer köper ju också sina medborgarskap i muslimska länder, genom att investera/tvätta sina drogpengar i deras samhälle. Så självklart är det inte bara judar i Sverige som råkar illa ut pga kriminella som lever sina liv i muslimska teokratier.

Så Jo jag säger att det är fullt möjligt. Det finns faktiskt flera fall av där teokratin i koran terroriserar och mördar kristna och judar i Sverige.

Med "vilka som helst" menar jag förstås inte koranbrännaren
Citera
2025-07-27, 16:01
Medlem
Citat:

Vad försöker du säga? Är det något du inte förstår?

Det jag försöker säga är bara att du inte citerar Koranen utan skriver egna tolkningar.
Citera
2025-07-27, 16:10
Medlem
Citat:

Som exempel nämner jag:
Uppenbarelseboken 12:9: ~"Satan är den största bedragaren."
Koranen 3:54: "Allah är den största bedragaren."

3:54

[3:54]وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
[3:54]Och de [som inte ville tro] smidde onda planer [mot Jesus], men [även] Gud smed planer - ingen smider bättre planer än Gud.
Citera
2025-07-28, 16:55
Medlem
Citat:
Det jag försöker säga är bara att du inte citerar Koranen utan skriver egna tolkningar.

[3:54]وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
[3:54]Och de [som inte ville tro] smidde onda planer [mot Jesus], men [även] Gud smed planer - ingen smider bättre planer än Gud.

Det ironiska är att du beskyller mig för något du själv gör.

Du citerar alltså en felaktig svensk Koranöversättning som inte följer den arabiska koranen – förmodligen följer den inte den arabiska skriften för att sanningen är mycket olämplig i en samhälle som inte styrs av hot och rädsla.

Den arabiska Koranen säger att Allah är den bästa bedragaren.

Du kan läsa mer på: https://wikiislam.net/wiki/Allah,the_Best_Deceiver(Qur'an_3:54)
översatt till Svenska:
Citat:
Koranen fastslår öppet många gånger att Allah är den bäste av "l-mākirīna", ett ord som ibland milt översätts som planerare, men också som intrigmakare eller konspiratörer. Det arabiska ordet som används här är "ماكر" (maakir), som kommer från roten m-k-r م-ك-ر, där ordet Makr "مكر" primärt betyder att utöva svek, list eller kringgående. På grund av denna definition anser vissa kritiker att det är en mycket olämplig term för Koranen att beskriva Allah med, särskilt eftersom Koranen på andra ställen uppmanar troende att undvika lögnaktigt tal (Koranen 22:30), att inte vittna falskt (Koranen 25:72), och beskriver dem som de sanningsenliga (Koranen 3:17). Liknande uppmaningar till sanning återfinns i hadither, [b]med undantag för krigföring, för att underlätta mordet på en av Muhammeds fiender,] eller för att åstadkomma försoning mellan parter [/B

Som nämnts ovan används makir aldrig i positiv bemärkelse – det betecknar en opålitlig, listig person som använder bedrägeri som medel för att uppnå sina mål, även om målen i sig kan ses i antingen en gynnsam eller ogynnsam dager.

Vi ser att de flesta översättare har tolkat makir (med en av dess möjliga översättningar "scheme") som "en systematisk handlingsplan", och har översatt makir till att betyda "planerare". Detta åsidosätter dock helt ordets accepterade konnotationer och de givna versernas sammanhang. Makir betyder inte planerare. Bara för att makir kan översättas som "scheme", och "scheme" kan betyda plan/intrig, betyder det inte att du kan översätta makir som planerare.

Eftersom samma ord används för både de icke-troende och Allah, har översättningarna i de flesta fall valt den mer godartade (och felaktiga) översättningen för att undvika de svåra uttalanden som Koranen gör.
Citera
2025-07-28, 18:58
Medlem
Citat:
Det ironiska är att du beskyller mig för något du själv gör.

Du citerar alltså en felaktig svensk Koranöversättning som inte följer den arabiska koranen – förmodligen följer den inte den arabiska skriften för att sanningen är mycket olämplig i en samhälle som inte styrs av hot och rädsla.

Den arabiska Koranen säger att Allah är den bästa bedragaren.

Du kan läsa mer på: https://wikiislam.net/wiki/Allah,the_Best_Deceiver(Qur'an_3:54)
översatt till Svenska:
Ja jag erkänner att jag inte kan arabiska. Kan du?
Citera
2025-07-28, 19:04
Medlem
Citat:
Jag är för religionsfrihet, så länge den inte bryter mot lagen. Koranen bryter mot lagen. Det finns ingen annan religion som bryter mot svensk lag. Så enkelt är det.

Jag har sagt, flera gånger, att ett förbud inte skulle dekonstruera islam eller ens i realiteten leda till att Koranen inte lästes. Den finns ju på internet. Jag har sagt att ett förbud mot Koranen endast handlar om signalpolitik för att väcka en debatt hos sömniga muslimer som tror att deras religion är "acceptabel" eller laglig, vilket Koranen definitivt inte är.

Du kan inte vara för religionsfrihet genom att samtidigt förbjuda en religiös utövning. Till att börja med är Koranen ingen religion, det är en helig skrift inom en religion. Att studera den är en religiös utövning. Eftersom Koranen är en bok kan den inte bryta mot någon nationell lagstiftning, då den dels är skyddad av Tryckfrihetsförordningen, men också inom religionsfriheten under Kungörelsen om i riksdagen beslutad regeringsform.

Att studera Koranen är således absolut skyddad av opinionsfriheterna i regeringsformen. Boken i sig själv får inte censureras (förbjudas) då ingen lag får inskränka på religionsfriheten (med mycket få undantag vid jämkning av andra grundlagsstadgade rättigheter om liv och hälsa).

Så, varken Islam eller Koranen kan bryta mot nationell lagstiftning.
Citera
2025-07-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ja jag erkänner att jag inte kan arabiska. Kan du?

Kan du engelska? Har du tagit del av den källa jag hänvisade till? Och vad anser du om de citat jag översatte till svenska för din skull?

Lade du märke till hur den svenska översättningen av Koranen återger ett visst arabiskt ord på olika sätt?
Som exempelvis i meningen: Människor smidde >onda< planer, men Allah 'planerade'..

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan inte vara för religionsfrihet genom att samtidigt förbjuda en religiös utövning. Till att börja med är Koranen ingen religion, det är en helig skrift inom en religion. Att studera den är en religiös utövning. Eftersom Koranen är en bok kan den inte bryta mot någon nationell lagstiftning, då den dels är skyddad av Tryckfrihetsförordningen, men också inom religionsfriheten under Kungörelsen om i riksdagen beslutad regeringsform.

Att studera Koranen är således absolut skyddad av opinionsfriheterna i regeringsformen. Boken i sig själv får inte censureras (förbjudas) då ingen lag får inskränka på religionsfriheten (med mycket få undantag vid jämkning av andra grundlagsstadgade rättigheter om liv och hälsa).

Så, varken Islam eller Koranen kan bryta mot nationell lagstiftning.

Har du läst något i denna tråd? jag föreslår att du gör det.

Låt mig ge dig en överblick: Du misstar dig.
Ingen svensk lag – varken Tryckfrihetsförordningen, Regeringsformen, religionsfriheten eller någon annan lag – ger utrymme för en religiös skrift, som Koranen, att diktera dödsstraff för de som lämnar islam.

Vidare innehåller Koranen uppmaningar som direkt inkräktar på individers liv och hälsa, samt sådant som kan klassas som ekonomisk brottslighet.
Den hetsar även till hat baserat på kön och religiös övertygelse, där alla icke-muslimer framställs som de mest lägsta varelserna på jorden, avsedda för slakt.
Eller att kvinnor är IQ-befriade och hälften värda en man ?

Koranen förmedlar också att den enda säkra vägen till "paradiset" är genom mord på icke-muslimer, terrorhandlingar, tortyr och liknande.

Så frågan är varför försvarar du koranen..
vet du vad koranen innehåller, men skiter i det? eller vet du inte?
Senast redigerad av Fittsill 2025-07-28 kl. 22:29.
Citera
2025-07-29, 10:30
Medlem
Citat:
Kan du engelska? Har du tagit del av den källa jag hänvisade till? Och vad anser du om de citat jag översatte till svenska för din skull?

Lade du märke till hur den svenska översättningen av Koranen återger ett visst arabiskt ord på olika sätt?
Som exempelvis i meningen: Människor smidde >onda< planer, men Allah 'planerade'..

Har du läst något i denna tråd? jag föreslår att du gör det.

Låt mig ge dig en överblick: Du misstar dig.
Ingen svensk lag – varken Tryckfrihetsförordningen, Regeringsformen, religionsfriheten eller någon annan lag – ger utrymme för en religiös skrift, som Koranen, att diktera dödsstraff för de som lämnar islam.

Vidare innehåller Koranen uppmaningar som direkt inkräktar på individers liv och hälsa, samt sådant som kan klassas som ekonomisk brottslighet.
Den hetsar även till hat baserat på kön och religiös övertygelse, där alla icke-muslimer framställs som de mest lägsta varelserna på jorden, avsedda för slakt.
Eller att kvinnor är IQ-befriade och hälften värda en man ?

Koranen förmedlar också att den enda säkra vägen till "paradiset" är genom mord på icke-muslimer, terrorhandlingar, tortyr och liknande.

Så frågan är varför försvarar du koranen..
vet du vad koranen innehåller, men skiter i det? eller vet du inte?
Och varför ska jag tro att den engelska översättningen är riktigare än den svenska? Svårt att förbjuda en svårtolkad skrift.
Citera
2025-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
Och varför ska jag tro att den engelska översättningen är riktigare än den svenska? Svårt att förbjuda en svårtolkad skrift.

1. texten är inte svårtolkad, den är bedräglig. det är inte heller den enda versen som säger att allah är den största bedragaren.

2. koranen uppviglar ändå till brott emot liv och hälsa, oavsett den teologiska härledningen till att Allah har exakt samma egenskaper som den bibliska satan.

Koranen skall alltså bli bannlyst pga lagbrott, som uppvigling, hets och hot, inte pga en teologiska tolkningar om vem som gömmer sig bakom masken av allah..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in