Citat:
på tal om citat ur bibeln.. här lägger jag ned det för dig.
Ser att många hänvisar till citat ur bibeln och koranen, kan vi inte lägga ner det. Enligt mig är det ointressant då det omöjligt går att bevisa vem som har rätt. Titta istället på hur dom olika religiösa grupperna beter sig i samhället då får man en mer rättvis bild.
Citat:
Matteusevangeliet 7:15-20:
"Akta er för falska profeter som kommer till er i fårakläder men i sitt inre är rovlystna vargar. Av deras frukt ska ni känna dem. Plockar man kanske druvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Varje träd som inte bär god frukt huggs ner och kastas i elden. Därför ska ni känna dem av deras frukt."
"Akta er för falska profeter som kommer till er i fårakläder men i sitt inre är rovlystna vargar. Av deras frukt ska ni känna dem. Plockar man kanske druvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Varje träd som inte bär god frukt huggs ner och kastas i elden. Därför ska ni känna dem av deras frukt."
sorry, kunde inte låta bli. men.. Du har faktiskt fel, lyckligtvis. Det går visst att bevisa vilken religion som har rätt. Om du utgår från principen att det finns en allsmäktig och god Gud som inte försöker luras, borde det absolut finnas bevis för vilken religion som är "rätt".
Och det visar sig stämma. Det finns mycket tydliga teologiska och arkeologiska bevis för att den enda korrekta religionen från Gud är den Heliga Bibeln. Detta är alltså inga "subjektiva" eller "viljestyrda" låtsasbevis.
Om du köper att det finns en gud och har en legetim önskan om att veta vem det är.. så är svaret alltså heliga bibeln.
Koranen skrevs trots allt för ca 100år sedan av king fuad av Cairo.
Citat:
Tittar vi lite på hur nyhetsrapporteringen ser ut nu så bedriver judar ett fullskaligt krig mot muslimska terrorbrottslingar, hinduer och muslimer krigar lite mer intensivt för tillfället om en omstridd bit mark i områden mellan Indien och Pakistan, buddhister i Thailand krigar mot andra buddhister i Kambodja om gammalt groll och i Afrika krigas det om mark därför att gränserna mellan vissa länder inte stämmer med gamla förkoloniala gränser. Sedan har vi kriget i Ukraina som är ett invasionskrig som syftar till något ännu inte helt klarlagt. Ingenstans ser vi hur ateister krigar mot andra ateister med ateism som syfte. Religion är helt klart en källa till konflikter i världen, nu och även historiskt.
Nu kanske en religiös person känner sig manad att hoppa in och poängtera att "om bara alla tillhörde samma religion som jag gör så skulle det vara fred i världen" och till det så säger jag att det är just den idén som skapar alla konflikterna.
Här hemma har vi kristna som emellanåt besöker kyrkan och muslimer som gör detsamma med moskén. Råder det allvarliga motsättningar mellan dessa? Inte alls.
Nu kanske en religiös person känner sig manad att hoppa in och poängtera att "om bara alla tillhörde samma religion som jag gör så skulle det vara fred i världen" och till det så säger jag att det är just den idén som skapar alla konflikterna.
Här hemma har vi kristna som emellanåt besöker kyrkan och muslimer som gör detsamma med moskén. Råder det allvarliga motsättningar mellan dessa? Inte alls.
Du kan titta på nyheterna och omvärldsläget bäst du vill. Här diskuteras dock verkligheten av Koranen, som faktiskt bryter mot lagen. Vi pratar inte om "religionsfrihet", som du vill göra dig av med. Vi pratar om att Koranen är den enda religiösa skriften som bryter mot svensk lag genom att uppvigla, hota, hata och nedvärdera andra människor.
Svensk brottsstatistik visar en överrepresentation av muslimska brottslingar. Men detta får inte talas högt om – som om att följa Koranen vore en etnicitet eller hudfärg. Bara autentiska rasister "känner" att det är rasistiskt att förneka Koranen en plats i Sverige.
Det finns alltså riktigt allvarliga motsättningar mellan Koranen (och koranläsare) och kristna samhällsvärderingar. Du vägrar erkänna något och försöker istället flytta fokus till att all religion skulle vara dålig. Så är det inte; kristendomen är väldigt bra.
Det är ironiskt att du, som är ateist, agerar som en religiös fanatiker. Din tro handlar om "ingen gud" – alltså en religiös tro eller övertygelse om Gud, som du inte kan bevisa. När du sedan försöker tvinga på andra din egen tro, blir du en religiös fanatiker.
När dina argument blir motbevisade låtsas du som ingenting och går vidare utan att ta till dig något. Detta bekräftar bilden av dig som en religiös fanatiker som inte lyssnar på sunt förnuft eller argumentation.
Citat:
Du frågar efter källor, men bryr dig inte om svaren.
men jag kan utan tvekan säga att det finns många historiska exempel av detta och även nutida exempel.. Muslimer är en snabbt växande religion - på grund av deras barnafödande. det är nästan ingen som konverterar till islam.
Senast redigerad av Fittsill 2025-07-25 kl. 18:28.
Senast redigerad av Fittsill 2025-07-25 kl. 18:28.