Citat:
Ursprungligen postat av
Blaska
Långdistanslöpning fyra gånger i veckan. Ge det ett försök.
Under våren har jag börjat jogga vilket var supermedicin men ansträngningen på underbenen blev för stor trots bra skor och mjuk löparbana. Har fått gå över till spinning nu. Utan att få utlopp för stressen genom träning på vardagskvällar så är det att vakna med panik som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
kristofferG
Ut och jogga din mysproggare.
Se ovan
Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Förlåt för kort svar. Men hård/kontinuerlig träning, helst ute i skogen. Frigör all den medecin på ett naturligt sätt som du behöver mot stress och ångest. Men du måste gilla känslan från början.
Se ovan
Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Venlafaxin kommer inte att hjälpa dig om de andra antidepressiva medicinerna gjorde det värre efter ett tag. Antingen tål man antidepressiva eller så gör man det inte. Du tillhör förmodligen den typen som det blir värre för. Det brukar man märka inom ett år ungefär.
Tar du vitaminer och mineraler? Vitamin D, B1, B12, B6 och magnesiumbrist kan orsaka fruktansvärda symtom. Brutal ångest bland annat.
Venlafaxin får bli sista antidepp jag prövar.
Jag tar multivitamin som har alla de där - är det tillräckligt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Newton555
Jag vill inte tjata om detta om att Benso kan orsaka dina problem om du inte tror det. Det kan verka som helt ofarligt att bara ta 1-2 gånger i veckan. Men det blir förändringar i hjärnan av Benso, och att sätta in och sätta ut påverkar mer än vad man tror. Det kan ta ungefär en vecka, eller mer, efter att man har tagit den sista tabletten, innan man får abstinenssymtom. Och blir man då bättre efter att ha tagit en tablett så beror det på abstinens. Du kan testa om du är beroende genom att ta ett längre uppehåll och se hur du reagerar. Benso är mer förrädiskt än vad man kan tro, och skapar mycket oro och ångest som tecken på tolerans och abstinens.
Tack. Jag ska ha större respekt för den och försöka ta den än mer sällan.
Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Börja mikrodosera psilocybin (men obs, håll det verkligen på en mikrodos, inte så du trippar). Lovar att det kommrr hjälpa dig.
Med tanke på din oro och ångest kan jag även rekommendera metakognitiv terapi, en vidareutveckling av KBT som fokuserar på att bryta tankemönster innan det tar sig fysiska uttryck, istället för att bryta vanor som KBT ofta fokuserar på. MKT har mycket omfattande klinisk evidens mot just oro, ångest och i förlängningen stress.
Hade gärna gjort det men pga mitt jobb kan jag inte. Synd att det inte finns på recept.
Den terapiformen låter intressant. Vanligt KBT är jag skeptisk till.