2025-07-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Jag blev utkastad från terapin då jag gick på Lyrica. Det tyckte min psykiatriker var helt fel. Den terapi man får är bara KBT vilket jag inte är säker på passar mina besvär utan mer fobier och ocd, säger jag utan att veta. Jag har börjat gå hos en arbetsterapeut och fysioterapeut nu på en rehabmottagning för att se om det hjälper. Tidigare gick jag hos en utmattningsmottagning men det var bara gruppterapi vilket inte gav mig mycket. De pratade mycket om ”bråttombeteende” vilket i och för sig var värdefullt att ta med sig.

Jag har mitt drömjobb men inte säker på att det passar mig då jag måste stå i centrum och prata och vara oerhört noggrann under tidspress och under stort ansvar vilket inte är min grej, så det är lite av ett dilemma. Sociala livet är bra. Uppväxten inte toppen, då jag min far slog och hotade mig mycket vilket satt sina spår. Har i vuxen ålder fått social fobi och extrem rädsla mot auktoriteter såsom chefer eller överordnade.

Du skulle kanske behöva jobba med det du varit med om som barn. Läs om complex ptsd , kan vara ett trauma som sitter i, du kanske har högpresterat just därför, för att slippa känna. Låter farligt att leta sig fram i medicin djungeln utan mål. Om du har all denna ångest du beskriver skadar det ju inte göra lite ptsd övningar, kolla tex på youtube finns massor.
Citera
2025-07-21, 20:24
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Jag gick in i väggen 2022 för att jag arbetade alldeles för mycket. Jag tror även Brintellix vid tiden bidrog. Den förskrevs pga orkeslöshet och gav god effekt så den var som att äta massa koffeintabletter.

Akut stressreaktion var första diagnosen och sen utmattning. Jag fick dock ingen utmattning i den bemärkelsen att jag blev orkeslös utan det som hände var att jag blev oerhört lättstressad/uppskruvad med tillhörande somatisk ångest. Detta sitter fortfarande i. Jag går lätt upp i varv och lägger på en anspänning på jobbet och då bli stressnivåerna så pass höga att det kan räcka med att jag dricker ett glas varmt eller kallt vatten, äter en måltid, går några trappsteg etc för att jag ska få stress/ångestpåslag. Min mage blir också svullen av stress så jag ser konstant uppblåst ut (IBS). Stressen gör att jag sover oroligt och vaknar av panik ca 1 1/2 h efter sänggåendet. Det gör att jag mår skit dagen efter. Sen håller det på så där. Om jag går en promenad eller löper på kvällen får jag ned stressnivåerna tillräckligt för att inte vakna i panik. Magen sväller dock upp till maximal storlek.

Jag har testat många olika typer av mediciner (escitalopram, anafranil, duloxetin, sertralin, amytriptylin, Voxra, quetiapin och Lyrica). De fem förstnämnda har initialt gett en positiv effekt som dock ganska snart avtagit och istället har ångesten blivit värre, med panikångest, vilket fått min sociala ångest att kraftigt förvärras, vilket gjort det nästan omöjligt att arbeta.

Voxra som jag prövade under en vecka fram till i förrgår gjorde mig mer anspänd och maniskt känslomässigt negativ. Min psykiatriker skrev ut den då han trodde den kunde verka lugnande, som de med ADHD får amfetamin vid hyperaktivitet. Jag pallade inte fortsätta dock.

Nu har jag börjat med Venlafaxin (37,5 mg) för att se om det hjälper. Jag har noterat vad @Zuzumba skrivit om att den ger noradrenalinpåverkan vid 225mg och att det i grund och botten är en stressor. Kanske kan lägre dos fungera?

Ska tillägga att jag sedan i höstas tar Lyrica som jag tycker funkat allra bäst. Den har gjort mig överlag något lugnare men framför allt har den tagit bort all social ångest vilket är underbart.

Till natten tar jag propavan sen många år. Har även på senare tid lagt till melatonin för insomning och 7,5 mirtazapin som också lugnar.

Jag har även testat Zopiklon, Zolpidem, Oxascand, Stesolid och Iktrovil. Vi har försökt med alla dessa på en regelbunden basis men det som händer om jag tar det mer än enstaka gång i veckan är att jag får en rebound effekt två dagar efter med högre ångest än vad jag hade innan. Z medicinerna ger rebound effekt efter bara några timmar. Övriga går bra att ta ibland utan rebound. På min semester nu när ångesten är lägre går det bra att ta oftare. Iktro verkar mindre mot ångest och mer muskelavslappnande och Oxascand är relativ mild så de funkar bäst att ta mer regelbundet medan Stesolid ger bäst ångestlindring men mest rebound.

Vad skulle ni rekommendera för medicinering till mig givet detta? Tror ni Venlafaxin kan vara en väg framåt, under 225 mg? Alprazolam ska ju vara den bästa benzon men tveksamt att den fungerar bättre mot rebound än de andra jag provat.

Som flera redan skrivit är medicin inte hela lösningen. Den kan absolut vara ett stöd men du behöver KBT eller någon annan form av terapi, lägga om ditt liv och dina tankespår och kommer ur den känslomässiga karusell du hamnat i
Citera
2025-07-21, 21:12
Medlem
Ts behöver införskaffa en påse ketaminkristaller och suga upp en signifikant mängd i näsan och fara iväg på ett disso-psykedeliskt äventyr om ni frågar mig.
Citera
2025-07-21, 21:20
Medlem
handtralalas avatar
Börja mikrodosera psilocybin (men obs, håll det verkligen på en mikrodos, inte så du trippar). Lovar att det kommrr hjälpa dig.

Med tanke på din oro och ångest kan jag även rekommendera metakognitiv terapi, en vidareutveckling av KBT som fokuserar på att bryta tankemönster innan det tar sig fysiska uttryck, istället för att bryta vanor som KBT ofta fokuserar på. MKT har mycket omfattande klinisk evidens mot just oro, ångest och i förlängningen stress.
Citera
2025-07-21, 21:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Ts behöver införskaffa en påse ketaminkristaller och suga upp en signifikant mängd i näsan och fara iväg på ett disso-psykedeliskt äventyr om ni frågar mig.

Det ska han absolut inte. Hade lätt fått motsatt effekt i längden.
Citera
2025-07-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det ska han absolut inte. Hade lätt fått motsatt effekt i längden.

Äsh sluta va så trist. Varför skulle det få motsatt effekt i längden?
Citera
2025-07-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Det tar tid att acceptera att man inte orkar som innan. Det tar också tid att hitta sin nya nivå, för även när man är frisk har man bättre och sämre dagar. De dagarna kommer också under en utmattning men då märks det så mycket mer.

Just detta att du varvar upp är ett tecken på stress. Innan en utmattning upplever många att de har fått MER energi. Det blir ungefär som att springa i nedförsbacke - först är det hur lätt som helst men efter ett tag hinner inte benen med och då står man på skallen.

Tillåt dig att göra saker långsamt. Det signalerar lugn till hjärnan. Döm inte dig själv för att du inte orkar. Försök att istället vara snäll mot dig och klappa dig på axeln och påminn att du ska vara rädd om din energi.
Värdefulla ord. Ska verkligen tänka på det.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men bra iallafall att du får prova mediciner och att inte läkaren kastat ut dig som obotlig efter två mediciner.
Jag är inne på tredje psykiatriker nu. De förra ledsna

Citat:
Ursprungligen postat av Tjockipluff
Kan Intuniv vara något för dig?
Hmm spännande. Aldrig hört talas om. Ska fråga min psykiatriker om den.

Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Propavan kan vara ångestframkallande.
Tanken har slagit mig också men jag sover väldigt tydligt utan den och vaknar upp.
Citera
2025-07-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Långdistanslöpning fyra gånger i veckan. Ge det ett försök.
Under våren har jag börjat jogga vilket var supermedicin men ansträngningen på underbenen blev för stor trots bra skor och mjuk löparbana. Har fått gå över till spinning nu. Utan att få utlopp för stressen genom träning på vardagskvällar så är det att vakna med panik som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Ut och jogga din mysproggare.
Se ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Förlåt för kort svar. Men hård/kontinuerlig träning, helst ute i skogen. Frigör all den medecin på ett naturligt sätt som du behöver mot stress och ångest. Men du måste gilla känslan från början.
Se ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Venlafaxin kommer inte att hjälpa dig om de andra antidepressiva medicinerna gjorde det värre efter ett tag. Antingen tål man antidepressiva eller så gör man det inte. Du tillhör förmodligen den typen som det blir värre för. Det brukar man märka inom ett år ungefär.

Tar du vitaminer och mineraler? Vitamin D, B1, B12, B6 och magnesiumbrist kan orsaka fruktansvärda symtom. Brutal ångest bland annat.
Venlafaxin får bli sista antidepp jag prövar.

Jag tar multivitamin som har alla de där - är det tillräckligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag vill inte tjata om detta om att Benso kan orsaka dina problem om du inte tror det. Det kan verka som helt ofarligt att bara ta 1-2 gånger i veckan. Men det blir förändringar i hjärnan av Benso, och att sätta in och sätta ut påverkar mer än vad man tror. Det kan ta ungefär en vecka, eller mer, efter att man har tagit den sista tabletten, innan man får abstinenssymtom. Och blir man då bättre efter att ha tagit en tablett så beror det på abstinens. Du kan testa om du är beroende genom att ta ett längre uppehåll och se hur du reagerar. Benso är mer förrädiskt än vad man kan tro, och skapar mycket oro och ångest som tecken på tolerans och abstinens.
Tack. Jag ska ha större respekt för den och försöka ta den än mer sällan.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Börja mikrodosera psilocybin (men obs, håll det verkligen på en mikrodos, inte så du trippar). Lovar att det kommrr hjälpa dig.

Med tanke på din oro och ångest kan jag även rekommendera metakognitiv terapi, en vidareutveckling av KBT som fokuserar på att bryta tankemönster innan det tar sig fysiska uttryck, istället för att bryta vanor som KBT ofta fokuserar på. MKT har mycket omfattande klinisk evidens mot just oro, ångest och i förlängningen stress.
Hade gärna gjort det men pga mitt jobb kan jag inte. Synd att det inte finns på recept.

Den terapiformen låter intressant. Vanligt KBT är jag skeptisk till.
Citera
2025-07-22, 08:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag gick in i väggen 2022 för att jag arbetade alldeles för mycket. Jag tror även Brintellix vid tiden bidrog. Den förskrevs pga orkeslöshet och gav god effekt så den var som att äta massa koffeintabletter.

Akut stressreaktion var första diagnosen och sen utmattning. Jag fick dock ingen utmattning i den bemärkelsen att jag blev orkeslös utan det som hände var att jag blev oerhört lättstressad/uppskruvad med tillhörande somatisk ångest. Detta sitter fortfarande i. Jag går lätt upp i varv och lägger på en anspänning på jobbet och då bli stressnivåerna så pass höga att det kan räcka med att jag dricker ett glas varmt eller kallt vatten, äter en måltid, går några trappsteg etc för att jag ska få stress/ångestpåslag. Min mage blir också svullen av stress så jag ser konstant uppblåst ut (IBS). Stressen gör att jag sover oroligt och vaknar av panik ca 1 1/2 h efter sänggåendet. Det gör att jag mår skit dagen efter. Sen håller det på så där. Om jag går en promenad eller löper på kvällen får jag ned stressnivåerna tillräckligt för att inte vakna i panik. Magen sväller dock upp till maximal storlek.

Jag har testat många olika typer av mediciner (escitalopram, anafranil, duloxetin, sertralin, amytriptylin, Voxra, quetiapin och Lyrica). De fem förstnämnda har initialt gett en positiv effekt som dock ganska snart avtagit och istället har ångesten blivit värre, med panikångest, vilket fått min sociala ångest att kraftigt förvärras, vilket gjort det nästan omöjligt att arbeta.

Voxra som jag prövade under en vecka fram till i förrgår gjorde mig mer anspänd och maniskt känslomässigt negativ. Min psykiatriker skrev ut den då han trodde den kunde verka lugnande, som de med ADHD får amfetamin vid hyperaktivitet. Jag pallade inte fortsätta dock.

Nu har jag börjat med Venlafaxin (37,5 mg) för att se om det hjälper. Jag har noterat vad @Zuzumba skrivit om att den ger noradrenalinpåverkan vid 225mg och att det i grund och botten är en stressor. Kanske kan lägre dos fungera?

Ska tillägga att jag sedan i höstas tar Lyrica som jag tycker funkat allra bäst. Den har gjort mig överlag något lugnare men framför allt har den tagit bort all social ångest vilket är underbart.

Till natten tar jag propavan sen många år. Har även på senare tid lagt till melatonin för insomning och 7,5 mirtazapin som också lugnar.

Jag har även testat Zopiklon, Zolpidem, Oxascand, Stesolid och Iktrovil. Vi har försökt med alla dessa på en regelbunden basis men det som händer om jag tar det mer än enstaka gång i veckan är att jag får en rebound effekt två dagar efter med högre ångest än vad jag hade innan. Z medicinerna ger rebound effekt efter bara några timmar. Övriga går bra att ta ibland utan rebound. På min semester nu när ångesten är lägre går det bra att ta oftare. Iktro verkar mindre mot ångest och mer muskelavslappnande och Oxascand är relativ mild så de funkar bäst att ta mer regelbundet medan Stesolid ger bäst ångestlindring men mest rebound.

Vad skulle ni rekommendera för medicinering till mig givet detta? Tror ni Venlafaxin kan vara en väg framåt, under 225 mg? Alprazolam ska ju vara den bästa benzon men tveksamt att den fungerar bättre mot rebound än de andra jag provat.
Det var väldigt många piller.

Var försiktig, pillrena har varken evidens eller är benigna
Citera
2025-07-22, 08:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Hade gärna gjort det men pga mitt jobb kan jag inte. Synd att det inte finns på recept.

Den terapiformen låter intressant. Vanligt KBT är jag skeptisk till.

Lämnar du prover för droganvändning regelbundet? Psilocybin ska tydligen bara synas ca ett dygn efter intag och sägs inte heller ingå i standardtestet utan måste beställas separat.

Ja, kolla upp MKT. För mig själv var det en game changer med sex månaders terapi i den formen (mot GAD i mitt fall). Mina stress- och orosnivåer är otroligt mycket lägre nu, så otroligt skönt och har nu så mycket mer energi till annat.

https://meelahealth.com/se/sv/terapi...gnitiv-terapi/
Citera
2025-07-22, 08:27
Medlem
Underligt att du inte fått prova mirtazapin. Den verkar väldigt ångestdämpande på de runt mig som gått på den.
Citera
2025-07-22, 09:05
Medlem
Landsbygdens avatar
Sett minst två i tråden som rekommenderat rätt hård träning.
Kan ju vara långa promenader också. Så långa som du orkar, utan att det blir så att du måste avstå dagen efter.
Börja med långdistanslöpning, funkar ju inte om man vanligtvis inte joggar alls. Men promenera, funkar för dom flesta. Bra skor och vätska är viktigt. Går att kombinera promenad och jogg också.
Promenera kan vara väldigt avstressande och går även för hyfsat otränade att göra varje dag.

Sova mycket, även sova middag. Känna efter om du är trött oftare. Vila lite. Sänk ambitionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in