Citat:
Ursprungligen postat av
Bubbza
Jag blev utkastad från terapin då jag gick på Lyrica. Det tyckte min psykiatriker var helt fel. Den terapi man får är bara KBT vilket jag inte är säker på passar mina besvär utan mer fobier och ocd, säger jag utan att veta. Jag har börjat gå hos en arbetsterapeut och fysioterapeut nu på en rehabmottagning för att se om det hjälper. Tidigare gick jag hos en utmattningsmottagning men det var bara gruppterapi vilket inte gav mig mycket. De pratade mycket om ”bråttombeteende” vilket i och för sig var värdefullt att ta med sig.
Jag har mitt drömjobb men inte säker på att det passar mig då jag måste stå i centrum och prata och vara oerhört noggrann under tidspress och under stort ansvar vilket inte är min grej, så det är lite av ett dilemma. Sociala livet är bra. Uppväxten inte toppen, då jag min far slog och hotade mig mycket vilket satt sina spår. Har i vuxen ålder fått social fobi och extrem rädsla mot auktoriteter såsom chefer eller överordnade.
Okej. Låter inte som om du har fått rätt sorts terapi. Men jag känner igen mig. Jag har också erbjudits och gått i KBT. Det har inte hjälpt mig det minsta. Tror tom att det kan ha förvärrat min problematik.
Ångest hör ju ihop med både rädsla och stress. Personligen tror jag att trauman i barndomen kan ha stor betydelse för måendet i vuxen ålder. Den situation du beskriver, att bli slagen och hotad av sin pappa, låter fruktansvärd. Självklart sätter det spår.
På grund av övergrepp jag utsattes för under uppväxten har jag själv ett inre alarmsystem som går på högvarv i princip hela tiden. Jag har inte bearbetat händelserna utan försökt att leva på och tryckt undan minnena så gott det går. Det har inte fungerat. Nu är jag 50+. Min ångest har bara vuxit sig starkare med åren.
Jag vet inte om det finns något sätt att bli kvitt ångesten, eller om skadorna i vissa fall liksom är permanenta. Med det sagt tycker jag absolut inte att man ska ge upp. Bra i alla fall att du har fått komma till en fysioteraupet. Det här kan kanske låta flummigt, men att frigöra spänningar i kroppen kan kanske vara en väg framåt.