2025-07-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jag bjuder på det tråkiga svaret:
- Utmattning kan inte medicineras
- Efter en utmattning kan man inte räkna med samma ork och stresstålighet som innan.
- Livsstilen är avgörande - att lära sig energibalans så man inte gasar iväg allt första timmen och sedan klappar ihop.

Du har radat upp många olika preparat som du fått testa. Har du fått gå utbildning på någon stressrehabiliterings-mottagning?

KBT för att få verktyg att hantera stressnivåerna?

Deltidssjukskriven för att få mer återhämtning?

Börjar väl inse att man aldrig kommer bli densamma igen. =/

Jag har gått hos en utmattningsmottagning med var bara gruppterapi där man mest satt och pratade. Gav inte mycket men ska gå på en annan mottagning nu i höst, som jag tror mer på. Ska även försöka få KBT eller liknande. Jag var sjukskriven ett halvår men det hjälpte inte heller men som du skriver är jag lite rädd för att jag inte kan jobba heltid vilket är trist då jag älskar mitt jobb.
Citera
2025-07-21, 13:58
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Tack för givande svar. Jag testade att andas som du beskrev. Jag har nyligen också börjat lite med det via en app som heter Breathwork. Rätt kraftfullt. Jag hade gärna blivit så pass bra på meditation att jag hamnade utanför kroppen så att säga. Jag är absolut öppen för annat än mediciner men jag har sett vilken kraft mediciner kommer med men börjar komma till vägs ände men vill oavsett pröva annat. Har därför anmält mig till en rehabmottagning där jag träffar arbetsterapeut och i augusti ska jag träffa fysioterapeut. De har lite olika program man kan gå där och de har även tai chi och mindfullness bla.

Jag läste på om DBT men måste man ha personlighetsstörning för att få det? Fick du plats någonstans i Stockholm?

tack för alla länkar också - ska kolla in dem.

Jag fick ingen hjälp från vården med arbetsterapi osv pga att jag har borderline, så de ville inte ta i mig med tång. Men sådan är nog jättebra, hade också velat testa det.

Jag tror inte man behöver ha en personlighetsstörning för det. Jag blev erbjuden det för första gången när jag var 13, men jag var inte mogen för det då, och då hade jag ej fått borderline. Och jag vet att en kollega står i kö för det nu, och hon har inte det.

Mycket material från DBT ligger dock på hanterakanslor.se , så det kan du kolla in.
Citera
2025-07-21, 14:48
Medlem
Blaskas avatar
Långdistanslöpning fyra gånger i veckan. Ge det ett försök.
Citera
2025-07-21, 14:57
Citat:
Jag blev utkastad från terapin då jag gick på Lyrica. Det tyckte min psykiatriker var helt fel. Den terapi man får är bara KBT vilket jag inte är säker på passar mina besvär utan mer fobier och ocd, säger jag utan att veta. Jag har börjat gå hos en arbetsterapeut och fysioterapeut nu på en rehabmottagning för att se om det hjälper. Tidigare gick jag hos en utmattningsmottagning men det var bara gruppterapi vilket inte gav mig mycket. De pratade mycket om ”bråttombeteende” vilket i och för sig var värdefullt att ta med sig.

Jag har mitt drömjobb men inte säker på att det passar mig då jag måste stå i centrum och prata och vara oerhört noggrann under tidspress och under stort ansvar vilket inte är min grej, så det är lite av ett dilemma. Sociala livet är bra. Uppväxten inte toppen, då jag min far slog och hotade mig mycket vilket satt sina spår. Har i vuxen ålder fått social fobi och extrem rädsla mot auktoriteter såsom chefer eller överordnade.

Okej. Låter inte som om du har fått rätt sorts terapi. Men jag känner igen mig. Jag har också erbjudits och gått i KBT. Det har inte hjälpt mig det minsta. Tror tom att det kan ha förvärrat min problematik.

Ångest hör ju ihop med både rädsla och stress. Personligen tror jag att trauman i barndomen kan ha stor betydelse för måendet i vuxen ålder. Den situation du beskriver, att bli slagen och hotad av sin pappa, låter fruktansvärd. Självklart sätter det spår.

På grund av övergrepp jag utsattes för under uppväxten har jag själv ett inre alarmsystem som går på högvarv i princip hela tiden. Jag har inte bearbetat händelserna utan försökt att leva på och tryckt undan minnena så gott det går. Det har inte fungerat. Nu är jag 50+. Min ångest har bara vuxit sig starkare med åren.

Jag vet inte om det finns något sätt att bli kvitt ångesten, eller om skadorna i vissa fall liksom är permanenta. Med det sagt tycker jag absolut inte att man ska ge upp. Bra i alla fall att du har fått komma till en fysioteraupet. Det här kan kanske låta flummigt, men att frigöra spänningar i kroppen kan kanske vara en väg framåt.
Citera
2025-07-21, 15:45
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Börjar väl inse att man aldrig kommer bli densamma igen. =/

Jag har gått hos en utmattningsmottagning med var bara gruppterapi där man mest satt och pratade. Gav inte mycket men ska gå på en annan mottagning nu i höst, som jag tror mer på. Ska även försöka få KBT eller liknande. Jag var sjukskriven ett halvår men det hjälpte inte heller men som du skriver är jag lite rädd för att jag inte kan jobba heltid vilket är trist då jag älskar mitt jobb.

Det tar tid att acceptera att man inte orkar som innan. Det tar också tid att hitta sin nya nivå, för även när man är frisk har man bättre och sämre dagar. De dagarna kommer också under en utmattning men då märks det så mycket mer.

Just detta att du varvar upp är ett tecken på stress. Innan en utmattning upplever många att de har fått MER energi. Det blir ungefär som att springa i nedförsbacke - först är det hur lätt som helst men efter ett tag hinner inte benen med och då står man på skallen.

Tillåt dig att göra saker långsamt. Det signalerar lugn till hjärnan.
Döm inte dig själv för att du inte orkar. Försök att istället vara snäll mot dig och klappa dig på axeln och påminn att du ska vara rädd om din energi.
Citera
2025-07-21, 15:59
Medlem
zombie-nations avatar
Om du tar lågdos venlafaxin så kommer du knappt ha påverkan på noradrenalin.

Tycker att det är konstigt att du fick Voxra, har faktiskt aldrig hört någon teori att den ska vara omvänt lugnande.

Men bra iallafall att du får prova mediciner och att inte läkaren kastat ut dig som obotlig efter två mediciner.
Citera
2025-07-21, 16:27
Medlem
Tjockipluffs avatar
Kan Intuniv vara något för dig?
Citera
2025-07-21, 16:38
Medlem
Propavan kan vara ångestframkallande.
Citera
2025-07-21, 17:09
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Jag gick in i väggen 2022 för att jag arbetade alldeles för mycket. Jag tror även Brintellix vid tiden bidrog. Den förskrevs pga orkeslöshet och gav god effekt så den var som att äta massa koffeintabletter.

Akut stressreaktion var första diagnosen och sen utmattning. Jag fick dock ingen utmattning i den bemärkelsen att jag blev orkeslös utan det som hände var att jag blev oerhört lättstressad/uppskruvad med tillhörande somatisk ångest. Detta sitter fortfarande i. Jag går lätt upp i varv och lägger på en anspänning på jobbet och då bli stressnivåerna så pass höga att det kan räcka med att jag dricker ett glas varmt eller kallt vatten, äter en måltid, går några trappsteg etc för att jag ska få stress/ångestpåslag. Min mage blir också svullen av stress så jag ser konstant uppblåst ut (IBS). Stressen gör att jag sover oroligt och vaknar av panik ca 1 1/2 h efter sänggåendet. Det gör att jag mår skit dagen efter. Sen håller det på så där. Om jag går en promenad eller löper på kvällen får jag ned stressnivåerna tillräckligt för att inte vakna i panik. Magen sväller dock upp till maximal storlek.

Jag har testat många olika typer av mediciner (escitalopram, anafranil, duloxetin, sertralin, amytriptylin, Voxra, quetiapin och Lyrica). De fem förstnämnda har initialt gett en positiv effekt som dock ganska snart avtagit och istället har ångesten blivit värre, med panikångest, vilket fått min sociala ångest att kraftigt förvärras, vilket gjort det nästan omöjligt att arbeta.

Voxra som jag prövade under en vecka fram till i förrgår gjorde mig mer anspänd och maniskt känslomässigt negativ. Min psykiatriker skrev ut den då han trodde den kunde verka lugnande, som de med ADHD får amfetamin vid hyperaktivitet. Jag pallade inte fortsätta dock.

Nu har jag börjat med Venlafaxin (37,5 mg) för att se om det hjälper. Jag har noterat vad @Zuzumba skrivit om att den ger noradrenalinpåverkan vid 225mg och att det i grund och botten är en stressor. Kanske kan lägre dos fungera?

Ska tillägga att jag sedan i höstas tar Lyrica som jag tycker funkat allra bäst. Den har gjort mig överlag något lugnare men framför allt har den tagit bort all social ångest vilket är underbart.

Till natten tar jag propavan sen många år. Har även på senare tid lagt till melatonin för insomning och 7,5 mirtazapin som också lugnar.

Jag har även testat Zopiklon, Zolpidem, Oxascand, Stesolid och Iktrovil. Vi har försökt med alla dessa på en regelbunden basis men det som händer om jag tar det mer än enstaka gång i veckan är att jag får en rebound effekt två dagar efter med högre ångest än vad jag hade innan. Z medicinerna ger rebound effekt efter bara några timmar. Övriga går bra att ta ibland utan rebound. På min semester nu när ångesten är lägre går det bra att ta oftare. Iktro verkar mindre mot ångest och mer muskelavslappnande och Oxascand är relativ mild så de funkar bäst att ta mer regelbundet medan Stesolid ger bäst ångestlindring men mest rebound.

Vad skulle ni rekommendera för medicinering till mig givet detta? Tror ni Venlafaxin kan vara en väg framåt, under 225 mg? Alprazolam ska ju vara den bästa benzon men tveksamt att den fungerar bättre mot rebound än de andra jag provat.

Venlafaxin kommer inte att hjälpa dig om de andra antidepressiva medicinerna gjorde det värre efter ett tag.

Antingen tål man antidepressiva eller så gör man det inte. Du tillhör förmodligen den typen som det blir värre för. Det brukar man märka inom ett år ungefär.

Tar du vitaminer och mineraler?

Vitamin D, B1, B12, B6 och magnesiumbrist kan orsaka fruktansvärda symtom. Brutal ångest bland annat.
Citera
2025-07-21, 17:43
Medlem
kristofferGs avatar
Ut och jogga din mysproggare.
Citera
2025-07-21, 17:49
Medlem
Majsmannen2s avatar
Förlåt för kort svar. Men hård/kontinuerlig träning, helst ute i skogen.

Frigör all den medecin på ett naturligt sätt som du behöver mot stress och ångest.

Men du måste gilla känslan från början.
Citera
2025-07-21, 19:58
Medlem
Jag vill inte tjata om detta om att Benso kan orsaka dina problem om du inte tror det. Det kan verka som helt ofarligt att bara ta 1-2 gånger i veckan. Men det blir förändringar i hjärnan av Benso, och att sätta in och sätta ut påverkar mer än vad man tror. Det kan ta ungefär en vecka, eller mer, efter att man har tagit den sista tabletten, innan man får abstinenssymtom. Och blir man då bättre efter att ha tagit en tablett så beror det på abstinens. Du kan testa om du är beroende genom att ta ett längre uppehåll och se hur du reagerar. Benso är mer förrädiskt än vad man kan tro, och skapar mycket oro och ångest som tecken på tolerans och abstinens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in