• 1
  • 2
2025-07-21, 12:03
Medlem
Om du söker och får sekretessmarkering från Skatteverket försvinner allt
Citera
2025-07-21, 12:26
Medlem
Enklast är att du ber din teleoperatör att avlista dig.

Behövs inte att göra det hemligt ens.

Gör det gärna till era äldre släktingar oxå så slipper de bli uppringda av säljare/lurifaxare.
Citera
2025-07-21, 14:17
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Jag har på senare tid haft en hel del scamsamtal och -SMS. De har inte lyckats lura mig, utan är mest jobbiga, eftersom såna ringer när man inte har tid. Så min fråga till forumet: Tror ni det kommer att hjälpa att ta bort uppgifterna från t.ex. Hitta och Eniro, för att bli av med skitet? Ratsit, Mr Koll och några till lär ju inte ta bort personuppgifterna i alla fall, eftersom de anser sig ha rätt att publicera offentliga handlingar, som ju folkbokföringsuppgifterna är.

Blockera nummerna istället så blir du åtminstone inte störd av Dem fler gånger!
Citera
2025-07-21, 17:16
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Om du söker och får sekretessmarkering från Skatteverket försvinner allt
Jag vet, jag har haft sekretessmarkering tidigare, av andra skäl. Men det är svårt att få, räcker inte med att jag får scamsamtal som orsak. Dessutom ställer det till det för alla som av legala skäl söker upp mina personuppgifter hos folkbokföringen. Jag hade svårt att få bankkonto/kort, beställa medicin på nätapotek, köpa telefonabonnemang, skicka sjukanmälan, eller anmälan till a-kassa via nätet (som de vill man ska göra när det inte längre finns kontor att besöka) osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Enklast är att du ber din teleoperatör att avlista dig.

Behövs inte att göra det hemligt ens.

Gör det gärna till era äldre släktingar oxå så slipper de bli uppringda av säljare/lurifaxare.
Det är förstås en väg, det ska jag överväga.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Blockera nummerna istället så blir du åtminstone inte störd av Dem fler gånger!
Men när de nästa gång ringer från ett nytt nr, så hjälper ju inte blockeringen.
Citera
2025-07-21, 17:55
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Men när de nästa gång ringer från ett nytt nr, så hjälper ju inte blockeringen.

Då fortsätter man att blockera, till sist slutar de att ringa. Annars kan du blockera icke kända nummer, men det innebär att endast de du har i dina kontakter kan nå dig.
Citera
2025-07-21, 18:08
Medlem
Använt mig av Truecaller i flertal år och den är riktigt bra under förutsättning att man uppdaterar spamlistan.
Citera
2025-07-21, 18:40
Medlem
floraflaps avatar
Att ta bort sig från Eniro/Hitta mfl minskar risken - absolut. Scamare använder ju ofta sån info för att verka trovärdiga. Men det räcker inte alltid. Har numret läckt via appar eller sajter så är det redan ute. Jag kör med två nummer, ett offentligt, och ett privat , det har hjälpt mest.
Citera
2025-07-21, 19:09
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Svarar aldrig på utländska nummer förutom på norska och svenska. Så fort jag hör ett engelskt ord så lägger jag på - handen på hjärtat - hur mången samtal skulle kunna vara legitima där den som ringer inte pratar ett skandinaviskt språk? Ni som är egenföretagare förstår jag kan få x antal sådana från ev. kunder och samarbetspartners, men ni som jobbar som vanligt anställda?
Citera
2025-07-21, 22:33
Medlem
Citat:
Jag har på senare tid haft en hel del scamsamtal och -SMS. De har inte lyckats lura mig, utan är mest jobbiga, eftersom såna ringer när man inte har tid. Så min fråga till forumet: Tror ni det kommer att hjälpa att ta bort uppgifterna från t.ex. Hitta och Eniro, för att bli av med skitet? Ratsit, Mr Koll och några till lär ju inte ta bort personuppgifterna i alla fall, eftersom de anser sig ha rätt att publicera offentliga handlingar, som ju folkbokföringsuppgifterna är.

Kan kanske hjälpa lite men det är enkelt att spamma runt till olika nummer.

07 xx xx xx xx

Visst de kan använda olika hemsidor och hämta alla info där kanske köpa info men de kan också använda program som ringer alla nummer och sedan så kollar programmet vilka nummer som funkar och vilka nummer som svarar så sparas dessa nummer i en mapp. Sedan är det bara att upprepa skiten om och om igen.

Nummer borde innehålla nummer + hemlig kod så att endast de som har numret och hemliga koden som kan ringa.

Nu är det fritt fram att spamma runt då alla nummer är helt öppna. Trotts att jag inte har ditt nummer så kan jag trycka in 07 xx xx xx xx och kanske är det just dig jag ringer.

Dumt system enligt mig.
Citera
2025-07-22, 12:00
Medlem
Citat:

Jo, det har funkat för folk att ta bort sina uppgifter helt och hållet från Ratsit och Mr Koll. Upplysning.se har det varit svårare med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in