• 1
  • 2
2025-07-21, 10:02
Medlem
Thunderwomans avatar
Jag har på senare tid haft en hel del scamsamtal och -SMS. De har inte lyckats lura mig, utan är mest jobbiga, eftersom såna ringer när man inte har tid. Så min fråga till forumet: Tror ni det kommer att hjälpa att ta bort uppgifterna från t.ex. Hitta och Eniro, för att bli av med skitet? Ratsit, Mr Koll och några till lär ju inte ta bort personuppgifterna i alla fall, eftersom de anser sig ha rätt att publicera offentliga handlingar, som ju folkbokföringsuppgifterna är.
Citera
2025-07-21, 10:12
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Själv har jag på senare tid fått samtal från Norge upprepande gånger och de gånger någon i andra änden säger något så är det alltid på engelska och det pratas om att de har en utbetalning som jag behöver verifiera. Jag lägger sen på luren och blockar numret.

Någon dag eller vecka senare kommer det samtal från nytt nummer osv osv.

Då jag jobbar som säljare så kan det också vara en möjlig kund så vill ändå svara när det ringer. Är det mer som upplevt samma skit.
Citera
2025-07-21, 10:21
Medlem
Wyrdkins avatar
Oftast är dina uppgifter redan på listor som indierna sen säljer till varandra så det kommer inte fungera kortsiktigt.
Citera
2025-07-21, 10:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Det finns en tråd här på forumet hur man tar bort sig från alla söktjänster så jag också svarar på din fråga.
Tyvärr hittar jag inte den med alla instruktioner hur man gör för varje sida.
Citera
2025-07-21, 10:27
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Själv har jag på senare tid fått samtal från Norge upprepande gånger och de gånger någon i andra änden säger något så är det alltid på engelska och det pratas om att de har en utbetalning som jag behöver verifiera. Jag lägger sen på luren och blockar numret.

Då jag jobbar som säljare så kan det också vara en möjlig kund så vill ändå svara när det ringer. Är det mer som upplevt samma skit.
Det som kommit senaste halvåret har också varit från Norge! De frågar "Is this Xxxxx [mitt förnamn]?" När jag säger "No I am not", och frågar vad de har för ärende och att jag kan be henne ringa tillbaka om det är viktigt, svarar de bara att de "must speak to Xxxx!" Då lägger jag på och blockar! Så kommer det ett nytt samtal från norskt nr.
Citera
2025-07-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

0047 - norge vad brukar det vara för scams
Citera
2025-07-21, 10:30
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
Det som kommit senaste halvåret har också varit från Norge! De frågar "Is this Xxxxx [mitt förnamn]?" När jag säger "No I am not", och frågar vad de har för ärende och att jag kan be henne ringa tillbaka om det är viktigt, svarar de bara att de "must speak to Xxxx!" Då lägger jag på och blockar! Så kommer det ett nytt samtal från norskt nr.

Då är det liknande skit som jag har. Tror jag blockat iallafall tio nummer senaste halvåret just från norge.
Så fort de snackar enkelska och ringer från norge så lägger jag på efter att jag bett dem dra åt helvete.
Citera
2025-07-21, 10:31
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Se inlägg 5 och 7
Citera
2025-07-21, 10:48
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
De har på senare tid inte kommit så långt så att de hinner säga vad de vill. Men de som ringde i våras hann säga "I am calling to inform you that Klarna..." innan jag la på. En gång var det en AI-röst på svenska med engelsk brytning som sa "Detta är ett automatiskt meddelande från Klarna. Vi har fått en betalning på 299 kronor som kommer att debiteras ditt konto. För att avbryta detta och tala med vår representant tryck 1."
Citera
2025-07-21, 10:58
Medlem
Citat:
De har på senare tid inte kommit så långt så att de hinner säga vad de vill. Men de som ringde i våras hann säga "I am calling to inform you that Klarna..." innan jag la på. En gång var det en AI-röst på svenska med engelsk brytning som sa "Detta är ett automatiskt meddelande från Klarna. Vi har fått en betalning på 299 kronor som kommer att debiteras ditt konto. För att avbryta detta och tala med vår representant tryck 1."

Men om det här är bluff o båg är det bara att ligga lågt för har man inte agerat själv får man tillbaka alla bluff o bågpengar
Citera
2025-07-21, 11:11
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Men om det här är bluff o båg är det bara att ligga lågt för har man inte agerat själv får man tillbaka alla bluff o bågpengar
Att man får tillbaka "alla bluff o bågpengar" ska du inte vara säker på. Det har hänt att man får det, men har man enligt banken agerat "oaktsamt", dvs att banken anser att man borde förstått att det var bluff, så får man oftast ingenting. Gör man däremot ingenting mer än lägger på, och scammaren lyckas ta pengar ändå, så har man chans att få en del tillbaka.
Citera
2025-07-21, 11:35
Medlem
Citat:
Att man får tillbaka "alla bluff o bågpengar" ska du inte vara säker på. Det har hänt att man får det, men har man enligt banken agerat "oaktsamt", dvs att banken anser att man borde förstått att det var bluff, så får man oftast ingenting. Gör man däremot ingenting mer än lägger på, och scammaren lyckas ta pengar ändå, så har man chans att få en del tillbaka.

När någon påstår att det hänt något ligger man bara lågt o reklamerar när kontoutdraget kommer
då får man alla pengar tillbaka om något hänt utan att man själv agerat - folk fattar tydligen inte
denna enkla regel - istället agerar man själv i någon form o blir torskarnas torsk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in