Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-21, 09:08
Medlem
Nu har jag gjort det igen... Traskat genom skogen, fått spindlar i ansiktet och skräp i skorna i min hittills tröstlösa jakt på kantareller.

Jag hittar somavnligt inga kantareller.
Jag har aldrig hittat en kantarell i hela mitt liv.
Var finns dom?
Citera
2025-07-21, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuisVonKongo
Nu har jag gjort det igen... Traskat genom skogen, fått spindlar i ansiktet och skräp i skorna i min hittills tröstlösa jakt på kantareller.

Jag hittar somavnligt inga kantareller.
Jag har aldrig hittat en kantarell i hela mitt liv.
Var finns dom?

Jag och sambon var ute igår i västmanland och jag har nog aldrig sett så många gula kantareller. Det var som när man plockar höstkantareller och blir stressad av att se tre ställen till med en drös svampar medans man plockar där man står.
Vi var ute i kanske 1½ timme och kom hem med en större påse kantareller. Då det var straxt innan middagen så blev inte promenaden så värst lång så det finns mycket kvar av vår skog att plocka av. Hälldes ut på två ugnsplåtar och dessa två var ordentligt rågade.

Så du är helt enkelt i fel del av landet.
Citera
2025-07-21, 09:30
Medlem
Vilken dröm! Ja nog är jag i fel del av landet, hoppas på att få tips vart jag kan finna dessa i Jämtland...
Citera
2025-07-21, 09:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vilken dröm! Ja nog är jag i fel del av landet, hoppas på att få tips vart jag kan finna dessa i Jämtland...

Eller så får du ta en liten semesterresa med svampkorgen neråt i landet.
Citera
2025-07-21, 09:41
Medlem
Absolut! Tips vart i Västmanland jag finner dessa?
Citera
2025-07-21, 09:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Absolut! Tips vart i Västmanland jag finner dessa?

Fagersta eller västerås kan jag garantera men det finns säkerligen överallt i år.
Citera
2025-07-21, 11:08
Medlem
Området är brett.. Någon mer exakt plats?
Citera
2025-07-21, 11:13
Medlem
Forevermores avatar
Av någon underlig anledning så är kantareller sällsynta i inlandet norr om Dalarna. De finns längs kusten och i fjällkedjan men inte där emellan. Så mitt tips är att du åker till fjälls och letar i fjällbjörkskogen där de kan finnas i enorma mängder.
Citera
2025-07-21, 12:23
Medlem
slagskotts avatar
skog med björk och gran, de ska inte stå för varmt
Citera
2025-07-21, 12:43
Medlem
Tack för tipsen. Någon som har en mer specifik plats?
Citera
2025-07-21, 16:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Av någon underlig anledning så är kantareller sällsynta i inlandet norr om Dalarna. De finns längs kusten och i fjällkedjan men inte där emellan. Så mitt tips är att du åker till fjälls och letar i fjällbjörkskogen där de kan finnas i enorma mängder.

Det är så det brukar vara men i år så växer det kantareller mitt i granskogarna också utan en björk i närheten. Hittade även mitt i högre gräs och på andra konstiga ställen. Tidigare år har man hittat någon enstaka i dessa områden men nu var det klungor på 15-20 svampar storlek 5-7cm höga och 5-10 meter där ifrån så stod det en klunga till osv osv.
Citera
2025-07-21, 16:34
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är så det brukar vara men i år så växer det kantareller mitt i granskogarna också utan en björk i närheten. Hittade även mitt i högre gräs och på andra konstiga ställen. Tidigare år har man hittat någon enstaka i dessa områden men nu var det klungor på 15-20 svampar storlek 5-7cm höga och 5-10 meter där ifrån så stod det en klunga till osv osv.

Enligt dina inlägg plockar du i Västmanland. Där är det fullt av kantareller det är riktigt.
Men om du läser mitt inlägg så talar jag om Norrlands inland. TS bor runt Östersund. Kantareller är sällsynta i Norrlands inland oavsett skogstyp. Då måste man upp i fjällbjörkskogen för att hitta eller utmed kusten.

Jag plockar i södra Sverige. Med björk, ek, bok och gran. Det är ett bra år i år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in