2025-07-21, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockholmsnytt
”Vi har sett en tydlig ökning av larm kring försvunna barn”, säger Göran Bertilsson.

Föräldrar som har fullt fokus ner i mobilen istället på sina ungar, finns säkert andra faktorer oxå.

Det går inte att vara nog försiktig...

Mor och farföräldrarna som vaktar barnen kan ha nedsatt rörrseförmåga, minne och mobilberoende. Stäng av 4/5G, ge fan i mobilen när du är med barn!!!
Citera
2025-07-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror inte det är invandrarna. De är för fega och jätterädda för vattnet.

Enligt länken nedan så är det män över 50 år som är överrepresenterade och det är en kombination av alkohol, mycket tid ute långt ut i vattnet i båtar samt att de övertror sin förmåga att simma.

https://www.brandfast.nu/nyheter/dru...id=21206422259

Jaså där ser man! Sjön och sprit är ju en jäkligt dålig kombination. Själv skulle jag aldrig fått för mig det, men jag har faktiskt sett en hel del äldre här nere på de olika småbåtsbryggorna som gärna kan sitta där nere och pimpla.
Citera
2025-07-21, 07:59
Medlem
Merwinnas avatar
Barnolyckorna beror oftast på att föräldrarna numera hänger med näsan i mobilen. Mobilen tar upp uppmärksamheten mer än något annat, och man upplever att det går kortare tid än det gör mellan "upptittningarna". Överhuvudtaget så ska barn som inte kan simma, eller simmar osäkert, inte vara i vatten utan en ombytt vuxen som är MED i vattnet. Att stå på stranden och titta på räcker inte om barnet inte är simkunnigt.

Och sedan har vi de 50-plussarna, oftast män, som överskattar sin simförmåga. De kanske var "storsimmare" (som de brukar beskriva det) för 25 år sedan, eller så förskönar de sin ungdoms förmågor i minnet, men nu räcker hur-eller-hur muskelstyrkan och konditionen inte till längre, och dykreflexerna är inte heller uppövade. En hjärtattack kan också inträffa när en åderförkalkad gubbe plötsligt hamnar i iskallt vatten...

Slutligen har vi invandrarkillarna, som vill leka i vatten de också som de svenska ungdomarna gör... men de kan inte simma, och rätt som de är känner de inte botten under fötterna längre och får panik...
Citera
2025-07-21, 08:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Vet inte exakt, vet att som barn att man blev förvånad hur långt det plötsligt var till stranden när man tittar bakåt. Det är nog att man är "inne" i simmandet.
Fast vuxna män borde ju veta det och inte vara så inne i simmandet? Är det en del av en machokultur?
Citera
2025-07-21, 08:01
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast vuxna män borde ju veta det och inte vara så inne i simmandet? Är det en del av en machokultur?
Nä, inte i dessa fall. Folk underskattar riskerna helt enkelt. Är inte för att vara macho.
Citera
2025-07-21, 08:09
Medlem
pn222jws avatar
Många vuxna väger lite för mycket, och kan få kramper efter några minuter - det kan faktiskt vara vettigt att simma med flytväst på sig om man är ute på sjön.
Senast redigerad av pn222jw 2025-07-21 kl. 08:17.
Citera
2025-07-21, 08:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Tror det beror på att folk kombinerar alkohol och vattenlek. De försöker sig på att ta ett dopp i sommarkvällen. Det går bra en stund tills de inser de simmat ut för långt och musklerna blir uttröttade.

Det alternativet är absolut möjligt men många av olyckorna sker mitt på dagen och med yngre barn eller äldre. I år har även norrland riktigt varmt vilket gör att många fler badar i år än andra år. Men detta har skett förr och frågan är hur de årens siffror ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Kräv mobilförbud för öräldrarna, likaså förskolepersonal, vårdpersonal etc!!!!!!

Den tror jag blir svår men skulle absolut behövas ibland. Tror mänskligheten skulle må bra av det också. Inte att ta bort mobiltelefoner men ta bort alla smartphones.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror mer på att de är invandrare som drunknat.
Inte fasiken hade vi en drunknad svensson om dagen förr i tiden.
Som du säger är de massa och det är full rulle på alla ungarna, där det nog är omöjligt att hålla koll på alla ungarna och vid något tillfälle lägger de väl märke till att en fattas.
Det jag kan tänka mig hänt är att det är ju rätt svårt att uppskatta hur djupt det är i havet med bottnen, där det plötsligt kan bli hyfsat djup.
Det är nog inte heller omöjligt att ungarna flyter runt på luftmadrasser odyl. sedan vid något tillfälle trillar av. Kan man inte simma och trillar av en luftmadrass på djupt vatten, så är det kört.
Nej detta går inte att lösa. Kan de inte själva hålla koll på sina 10 ungar som far runt som yra höns nere på stranden, så kan ingen annan heller göra det.
Lite svinn får vi nog räkna med nu för tiden, men de har säkert fixat en ny knodd till nästa år.

Det kan absolut vara MENA-människor som drunknat till viss del då det är som du säger, 10 ungar som saknar allt vad hyfs heter och föräldrarna har ofta noll koll på skräpet.
Det är också som du säger väldigt lätt att komma för långt ut och att komma upp på dessa badleksaker är mer eller mindre omöjligt om man en gång fallit av. Är man dessutom lite skärrad att man är ute på djupt vatten blir det säkerligen ännu värre.

Att lösa detta är tyvärr omöjligt då även vana simmare dör av drunkning ibland och det krävs rätt lite för att det ska gå åt helvete.

Själv är jag badkruka men gillar att se vatten och vara vid vatten men går sällan i mer än till tårna.
Citera
2025-07-21, 09:21
Medlem
Paris24s avatar
Jag var i en badsjö i Skåne med mina barn för några år sedan. Jag stod i vattnet och kollade barnen, det var en djup sjö. 10 meter från mig hände plötsligt något, en man 75 år drogs upp från djupet. Han hade på 10 sekunder bland folk gått ner i en sänka, kunde väl inte simma, och "drunknat" på 10 sekunder, Men hans familj som var med saknade honom omedelbart och letade och drog upp honom. Ambulans kom och han klarade sig. Men så går en drunkning till, det tar 10 sekunder, någon idiot som tror han kan simma.
Citera
2025-07-21, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Mor och farföräldrarna som vaktar barnen kan ha nedsatt rörrseförmåga, minne och mobilberoende. Stäng av 4/5G, ge fan i mobilen när du är med barn!!!

Men... jag måste ju få fina bilder av Lisa att lägga ut på Insta!

Pappa!
Sen Pelle, jag filmar Lisa
PAPPAAAA!
Käften Pelle, jag filmar LISA!
Blubb, blubb, blubb..
Men... Var är Pelle?
Citera
2025-07-21, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det kan absolut vara MENA-människor som drunknat till viss del då det är som du säger, 10 ungar som saknar allt vad hyfs heter och föräldrarna har ofta noll koll på skräpet.
Det är också som du säger väldigt lätt att komma för långt ut och att komma upp på dessa badleksaker är mer eller mindre omöjligt om man en gång fallit av. Är man dessutom lite skärrad att man är ute på djupt vatten blir det säkerligen ännu värre.

Att lösa detta är tyvärr omöjligt då även vana simmare dör av drunkning ibland och det krävs rätt lite för att det ska gå åt helvete.

Själv är jag badkruka men gillar att se vatten och vara vid vatten men går sällan i mer än till tårna.

Oftast så är mena-föräldrarna fullt upptagna med att grilla, röka vattenpipa och breda ut hela sitt bohag på stranden, samt vill bara slippa ha alla ungarna runt sig, så mycket som möjligt.
Själv gillar jag att bada om vattnet är av hyfsad kvalite. Ser jag att det är algblomning eller annat, så går jag inte i. Hade en rätt illa gången ögoninflammation som tog månader att bli av med pga badat i förorenat vatten.
Jag simmar alltid in mot land och aldrig längs strandlinjen som också är lömskt som tusan.
Simmar man längs strandlinjen, så kommer aldrig botten vara exakt lika djup 30-50 m bort utan det kan vara djupt som tusan.
Simma riktigt gör jag bara i bassäng, där man har koll på djup, rätt temperatur osv. och det finns badvakt.
Citera
2025-07-21, 09:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Oftast så är mena-föräldrarna fullt upptagna med att grilla, röka vattenpipa och breda ut hela sitt bohag på stranden, samt vill bara slippa ha alla ungarna runt sig, så mycket som möjligt.
Själv gillar jag att bada om vattnet är av hyfsad kvalite. Ser jag att det är algblomning eller annat, så går jag inte i. Hade en rätt illa gången ögoninflammation som tog månader att bli av med pga badat i förorenat vatten.
Jag simmar alltid in mot land och aldrig längs strandlinjen som också är lömskt som tusan.
Simmar man längs strandlinjen, så kommer aldrig botten vara exakt lika djup 30-50 m bort utan det kan vara djupt som tusan.
Simma riktigt gör jag bara i bassäng, där man har koll på djup, rätt temperatur osv. och det finns badvakt.

Det fetade är så jävla rätt och det är precis så det ser ut och som sagt, i varje klan så är det 10-20 pers med barn som då ska springa runt utan kontroll medans föräldrarna grillar och röker vattenpipa. Ofta sitter det några helklädda äldre spökplumpar under ett stort medtaget parasoll i en stol som någon jävla hedersfigur.
Citera
2025-07-21, 10:07
Medlem
Ett under att inte fler mena barn drunknar , 0 säkerhetstänk eller uppmärksamhet på sina barn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in