Det är möjligt att det här är lite snarlikt trådar om design och uppfinningar, men samtidigt ett par skillnader. Moderator får flytta tråden om det inte passar.
Jag har en idé om en husvägg. Jag har även gjort en modell av en bit av den här väggen i mindre skala. Jag vill inte säga mer än att det som bär upp den är av pappersmassa och den är isolerad. Ut och insida kan beläggas med önskat material. Jag skulle kunna göra en enkel husmodell, men sen är det nog stopp med mina resurser och får jag säga mindre bra hantverk.
Fördelarna med konstruktionen är.
Det om produkten. Sen om lansering. Jag känner förstås till en del. Ta patent, få hjälp av Almi och Ta hjälp av designer. Sen har jag tänkt på att det finns mer än en fabrik bara i Sverige, som producerar någonting som faktiskt har en del likheter. En fabrik, som säkert skulle kunna göra prototyper och kanske en mindre testproduktion med smärre justeringar hos sig.
Vidare till juridiskt och ekonomiskt skydd. Jag vill kunna samarbeta med andra utan att vara ständigt oroad för att någon annan så att säga snor idén. Om vi tar de olika metoderna.
Jag har en idé om en husvägg. Jag har även gjort en modell av en bit av den här väggen i mindre skala. Jag vill inte säga mer än att det som bär upp den är av pappersmassa och den är isolerad. Ut och insida kan beläggas med önskat material. Jag skulle kunna göra en enkel husmodell, men sen är det nog stopp med mina resurser och får jag säga mindre bra hantverk.
Fördelarna med konstruktionen är.
- Prisvärd
- Välisolerad med små köldbryggor
- Snabb produktion. Måste göras på fabrik
- Det kan vara väggar till allt från redskapsbodar till hus på några våningar. Det kan vara ytter, såväl som innerväggar. Enklast är antagligen bäst i början
Det om produkten. Sen om lansering. Jag känner förstås till en del. Ta patent, få hjälp av Almi och Ta hjälp av designer. Sen har jag tänkt på att det finns mer än en fabrik bara i Sverige, som producerar någonting som faktiskt har en del likheter. En fabrik, som säkert skulle kunna göra prototyper och kanske en mindre testproduktion med smärre justeringar hos sig.
Vidare till juridiskt och ekonomiskt skydd. Jag vill kunna samarbeta med andra utan att vara ständigt oroad för att någon annan så att säga snor idén. Om vi tar de olika metoderna.
- Det verkar vanligt att många som tar patent i varje fall bli lurade eller att patentet blir för dyrt.
- Vad kan Almi göra? Hjälper dom mig till ett patent? Samarbete med en partner, som kan tillverka bättre än vad jag kan själv eller vad
- Att arbeta med ett företag som har produktionsresurser. Vad krävs och hur skyddar jag mig
- Om det gäller samarbete enligt ovan eller på annat sätt, så skulle jag förstås kunna avstå en del till partnern. Intäkter del, av företaget, ja vad är bäst? Hur har andra gjort
- sen skulle jag tro att en sån här produkt ska testas, ISO certifieras och vem vet vad. Verkar vara otroligt byråkratiskt, tidsödande och så klart dyrt. Tester är jag helt för. Väggen ska ju inte rasa, mögla etc. men resten vet jag inte.