• 1
  • 2
2025-07-20, 21:21
Medlem
Upptäcker nu när jag kollar min bil att mätarställningen enligt besiktningen är enligt följande.

2020: 21 441 mil
2022: 24 756 mil
2023: 21 981 mil
2024: 22 125 mil
2025: 22 418 mil

Det är jag som varit ägare hela tiden.

Jag kan noll om bilar så det är inte jag som mixtrat med detta på något sätt.

Kollar man info om min bil i app står det: "Fordonet har avvikande miltal i historiken för mätarställning!"

Känns inte helt kul när jag inget gjort.

Anledningen till att det är ett glapp 2020 till 2022 är att man fick förlängd tid under covid har jag för mig.

Kan man få det här korrigerat i efterhand eller hur skulle ni göra i min sits?
Senast redigerad av flashbackdasen 2025-07-20 kl. 21:28.
Citera
2025-07-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Kan man få det här korrigerat i efterhand eller hur skulle ni göra i min sits?
Inte helt säker, hade väl börjat med att fråga Transportstyrelsen.
Citera
2025-07-20, 21:38
Avstängd
Onanikrems avatar
Åk till besiktningsstationen och hör med dem? Det är ju de som gjort fel. Ingen jättegrej men en liten gratisbesiktning tycker man de kan bjuda på.
Citera
2025-07-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åk till besiktningsstationen och hör med dem? Det är ju de som gjort fel. Ingen jättegrej men en liten gratisbesiktning tycker man de kan bjuda på.

Bilen är ju redan besiktigad och godkänd för året. Så har inget behov av att besiktiga den just nu.

Men får väl kolla med dom. Kanske kan man visa upp något gammalt kvitto från service där det står mätarställningen som bevis om det blir ord mot ord?
Citera
2025-07-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Inte helt säker, hade väl börjat med att fråga Transportstyrelsen.

Är det bäst att kolla med transportstyrelsen före man kollar med de som besiktigade?
Citera
2025-07-20, 21:49
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Bilen är ju redan besiktigad och godkänd för året. Så har inget behov av att besiktiga den just nu.

Men får väl kolla med dom. Kanske kan man visa upp något gammalt kvitto från service där det står mätarställningen som bevis om det blir ord mot ord?
Åk dit och ifrågasätt. Nu har den ju ändå gått en del så 2000 hit eller dit skulle inte spela så stor roll om du skulle sälja den. Men de har gjort fel, borde styra upp det rätt om kompensera dig lite.

Alla kan göra fel, även jag. Men då försöker man rätta till det och ge plåster på, DVS. Nästa års kontrollbesiktning gratis.

Varit sämre om den gått 2000 och det plötsligt stått 4000. Också en försäkringsfråga om du skulle smälla och det står olika i besiktningspapperen än det står på bilen. Man brukar signa upp försäkringen på max tusental mil.
Citera
2025-07-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åk dit och ifrågasätt. Nu har den ju ändå gått en del så 2000 hit eller dit skulle inte spela så stor roll om du skulle sälja den. Men de har gjort fel, borde styra upp det rätt om kompensera dig lite.

Alla kan göra fel, även jag. Men då försöker man rätta till det och ge plåster på, DVS. Nästa års kontrollbesiktning gratis.

Varit sämre om den gått 2000 och det plötsligt stått 4000. Också en försäkringsfråga om du skulle smälla och det står olika i besiktningspapperen än det står på bilen. Man brukar signa upp försäkringen på max tusental mil.

Bilen är lite äldre så inte enormt värde på bilen. Men känns snopet om man eventuellt ska sälja den någon gång sen att behöva ha en diskussion om mätarställningen när potentiella köpare kommer ifrågasätta hur långt bilen gått.
Citera
2025-07-20, 21:53
Medlem
Verkar som dom skrivit 4 i stället för 1, är ju "justerat" året efter verkar det som
Citera
2025-07-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Verkar som dom skrivit 4 i stället för 1, är ju "justerat" året efter verkar det som

Övriga år är korrekta. Men kollar man historiken på min bil skulle man kunna tolka det som att man har mixtrat med mätarställningen...
Citera
2025-07-20, 22:12
Moderator
Citat:
Övriga år är korrekta. Men kollar man historiken på min bil skulle man kunna tolka det som att man har mixtrat med mätarställningen...
Men skulle det spela nån roll? Det verkar vara en gammal bil med ringa värde, om den gått 22- eller 25000 mil lär inte ha så stor betydelse och jag är rätt säker på att en köpare skulle acceptera förklaringen att de skrivit fel när de ser de övriga mätarställningarna.
Det är inte första och inte sista gången nån har knappat fel.
Citera
2025-07-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men skulle det spela nån roll? Det verkar vara en gammal bil med ringa värde, om den gått 22- eller 25000 mil lär inte ha så stor betydelse och jag är rätt säker på att en köpare skulle acceptera förklaringen att de skrivit fel när de ser de övriga mätarställningarna.
Det är inte första och inte sista gången nån har knappat fel.

Man kanske bara ska låta det vara och acceptera felet? Ingen potentiell köpare som kommer bry er tror ni? Hade ni brytt er som köpare?
Citera
2025-07-20, 22:17
Moderator
Citat:
Man kanske bara ska låta det vara och acceptera felet? Ingen potentiell köpare som kommer bry er tror ni? Hade ni brytt er som köpare?
Jag hade inte brytt mig och köpt din förklaring, en bil som är ett gäng år och har gått såpass där är skicket viktigare än milen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in