Citat:
Ursprungligen postat av
Olivoljetorsk
Berätta gärna mer. Vilket parti är du i ?
Skulle vi kunna ha en lugn och sansad dialog om för det första ungdomsbrottsligheten ?
Det vore verkligen nåt nytt om det skedde.
Det närmaste som kommer mig är V. Men det är verkligen "det närmaste" och inte mycket mer.
Jag vill inte prata ungdomsbrottslighet med dig. Jag vill snacka om ditt liv, vad du sysslar med. Jag vill sitta och ta en bärs med dig och lyssna på hur det var när ex en av dina föräldrar gick om hädan och vi pratar om våra delade känslor.
För vad vi kan prata om baserar sig ofta på olika uppfattningar om orsakerna bakom olika prylar. Till och med i en BRA textbaserad form som Flashback är i jämförelse med social media så är vi hopplöst förlorade för att vi bara ser text på en skärm.
Det är därför jag gillar FB. Folk som jag tycker är idioter (och som jag hoppas tycker jag är en idiot) kan få, på ett anonymt forum, blotta sin mänsklighet. Det vi har gemensamt. Vi kan vara arga, spikiga, trolliga - men vi kan också vara genommänskliga när nån jag tycker är en fitta berättar om hur glad han är över sin nyfödda.
Det är det jag vill se.
Samma med temat du tog upp: ungdomsbrottsligheten. Vad som är viktigt enligt mig, i en sån diskussion, via det mediumet vi har, är inte dom delar där vi har olika åsikter utan att först hitta delar där vi har SAMMA åsikt. Den detalj i ämnet där du och jag kan säga "JA, precis!". För faktum är att vi inte delar vidare analys av problematiken och då måste vi i alla fall kunna se den andre som en människa som delar vår oro - även om dom inte delar vår djupare analys av ämnet.
Utan den insikten, utan den mänskliga kopplingen, är vi bara två stycken textmaskiner som letar fel i varandras texter och analyser och förlorar ankaret: vår delade mänsklighet, oro och vilja.
Samma IRL. Jag vill hellre vara fylleglad med dig, fylleledsen. Bara vara där och höra om ditt liv för att se människan i dig. För att sen försöka mötas i det mörkaste av alla faktum för parlamentaristisk politik: att vi delar oro, och inget hellre vill än att våra motståndares metoder ska funka för att lösa grundproblemet vi båda oroar oss för istället för att leta politiska poänger som vinner val.
(jag e litet full, har suttit halva dan på ångbåtsbryggan i Göteborg och snackat skit, så jag ber om ursäkt om det jag skrivit är litet flummigt)