Citat:
Efter att ha googlat lite på pulserande tinnitus för någon vecka sedan, fick jag nys om denna, för mig sedan tidigare okända diagnos - och ju mer jag läser, desto mer orolig blir jag att detta faktiskt är någonting jag har.
1. Ålder och kön: Kvinna, 41 år
2a. Symptom samt symptomstart: Konstant tinnitus sedan ca 2 år, pulserande tinnitus (?) som kommer och går sedan ca 3 veckor, försämrad syn på ena ögat samt disig syn när jag tittar mot ljus sedan ca 2 år, ögongrumlingar sedan ca 2 år, morgonhuvudvärk 1-2 gånger per månad, illamående 1-2 gånger per månad, sedan ca 2-3 år
b. Har symptomen förändrats sedan de började: Inte vad jag har tänkt på
c. Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet? Nej
d. Finns det någon faktor som ökar symptomen? Nej
e. Finns det någon faktor som minskar symptomen? Nej
f. Feber: Nej
g. Har någon i din närhet (haft) liknande symptom? Nej
3. Kända sjukdomar: SpA (spondartrit), Fetma, Lipödem
4. Tidigare sjukdomar: Nej
5. Läkemedel: Benepali, Azethioprin Orifarm
6. Rökning: Slutade för 10+ år sedan
7. Allergier: Inga kända
8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt: Har väldigt mycket hälsoångest samt oro och ångest generellt. Gällande synen blev jag för ca 15 år sedan remitterad från optiker till ögonmottagning, där det konstaterades att jag högst sannolikt skulle få grå starr när jag blev äldre.
Har alltså inget synbortfall, inga blixtar i synfältet eller liknande - men fått mycket sämre syn på höger öga sedan 2 år tillbaka, och har en del grumlingar i det ögat. Kan även iblan känna mig trött i ögonen, att det trycker lite bakom ögonen samt att jag ibland får svårt att fokusera blicken, men jobbar också framför skärm 8 h/dag.
Har haft konstant tinnitus sedan februari -23, ett pip som hörs i huvudet, och ibland ett brusande ljud.
För ca 3 veckor sedan var jag krasslig 1 dag med feber samt huvudvärk och har sedan dess ett nytt tinnitusljud på vänstra sidan. Detta är mer ett väldigt dovt brummande som kommer och går under dagen, jag tror att det är pulserande för det är inte samma konstanta ljud som pipet, men det följer inte heller pulsen exakt och har därför svårt att avgöra detta.
Påbörjade eget försök till viktminskning för ca 2 veckor sedan, och hade tänkt ta kontakt med vården för hjälp och stöttning gällande det samt ödem inom kort.
Jag vet inte om det är min hälsoångest som går i spinn totalt här, men det är iallafall första gången jag blir riktigt ordentligt orolig efter att ha hört talas om en sjukdom/tillstånd, och främst orsaken är väl för att man riskerar att förlora synen.
Någon som har några tankar och idéer?
1. Ålder och kön: Kvinna, 41 år
2a. Symptom samt symptomstart: Konstant tinnitus sedan ca 2 år, pulserande tinnitus (?) som kommer och går sedan ca 3 veckor, försämrad syn på ena ögat samt disig syn när jag tittar mot ljus sedan ca 2 år, ögongrumlingar sedan ca 2 år, morgonhuvudvärk 1-2 gånger per månad, illamående 1-2 gånger per månad, sedan ca 2-3 år
b. Har symptomen förändrats sedan de började: Inte vad jag har tänkt på
c. Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet? Nej
d. Finns det någon faktor som ökar symptomen? Nej
e. Finns det någon faktor som minskar symptomen? Nej
f. Feber: Nej
g. Har någon i din närhet (haft) liknande symptom? Nej
3. Kända sjukdomar: SpA (spondartrit), Fetma, Lipödem
4. Tidigare sjukdomar: Nej
5. Läkemedel: Benepali, Azethioprin Orifarm
6. Rökning: Slutade för 10+ år sedan
7. Allergier: Inga kända
8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt: Har väldigt mycket hälsoångest samt oro och ångest generellt. Gällande synen blev jag för ca 15 år sedan remitterad från optiker till ögonmottagning, där det konstaterades att jag högst sannolikt skulle få grå starr när jag blev äldre.
Har alltså inget synbortfall, inga blixtar i synfältet eller liknande - men fått mycket sämre syn på höger öga sedan 2 år tillbaka, och har en del grumlingar i det ögat. Kan även iblan känna mig trött i ögonen, att det trycker lite bakom ögonen samt att jag ibland får svårt att fokusera blicken, men jobbar också framför skärm 8 h/dag.
Har haft konstant tinnitus sedan februari -23, ett pip som hörs i huvudet, och ibland ett brusande ljud.
För ca 3 veckor sedan var jag krasslig 1 dag med feber samt huvudvärk och har sedan dess ett nytt tinnitusljud på vänstra sidan. Detta är mer ett väldigt dovt brummande som kommer och går under dagen, jag tror att det är pulserande för det är inte samma konstanta ljud som pipet, men det följer inte heller pulsen exakt och har därför svårt att avgöra detta.
Påbörjade eget försök till viktminskning för ca 2 veckor sedan, och hade tänkt ta kontakt med vården för hjälp och stöttning gällande det samt ödem inom kort.
Jag vet inte om det är min hälsoångest som går i spinn totalt här, men det är iallafall första gången jag blir riktigt ordentligt orolig efter att ha hört talas om en sjukdom/tillstånd, och främst orsaken är väl för att man riskerar att förlora synen.
Någon som har några tankar och idéer?
Du har fetma och lipödem, gör din hälsa den största tjänst du kan göra, och börja med GLP1-analog, typ Wegovy eller Mounjaro. Det kostar en hel del, men har du en "normalsvensk" ekonomi, så har du råd. Testa ett halvår, men helst gärna ett år och bedöm sedan själv om det är värt pengarna. För egen del så har det varit värt pengarna, och har inga problem med att göra det livet ut. För mig räckte låg dos Ozempic, så det blir inte mer än ca 1000 kr/mån och det är faktiskt mindre än vad jag sparat in på minskad konsumtion av mat och alkohol, så nu är både min ekonomi och hälsa bättre. Nämner detta eftersom IIH (om du har det) är kopplat till fetma och studier talar för god effekt på IIH av GLP-1 analoga.