• 1
  • 2
2025-07-19, 17:17
Medlem
BAB7s avatar
Efter Fords misslyckade elbilsstrategi i europa, kommer nu en överraskande helomvändning från Huvudkontoret i Detroit.

Från 2027 kommer Ford lansera flera nya förbränningsbilar för europa som också ska tillverkas här I europa.

Idag tillverkar Ford enbart elbilar I europa, och försäljningen är långt under målen och Ford har inte kunnat konkurrera med Tesla och Volkswagen i elbilssegmentet.

Diskutera.
Kommer det en ny fiesta?
Vad tror ni om detta, bra eller dåligt beslut?

https://www.focus.de/auto/autoaktuel...02f258293.html
Citera
2025-07-19, 17:24
Medlem
Frågan är också oklar när det gäller EU:s sinnessjuka utsläppsystem som ska träda i kraft om två år. Vidare är frågan också huruvida man verkligen avser att helt upphöra med tillverkning av ICE bilar.

Om jag får vara ekonomisk och rationell, så hade jag som ny EU-ordförande

1. Utlovat halverad bolagsskatt till de företag som lyckas uppnå nya mål för ICE-bilar under X antal år. Lyckas de bara uppnå halva målet, får de en 50% av en halverad bolagsskatt o.s.v.

2. De som enbart satsar på EV fordon får bara nedskriven bolagsskatt OM alla komponenter, batterier inklusive är tillverkade INOM EU, inte utanför, inte i Kina och inte i MENA så som vissa franska och italienska tillverkare gör.

3. Jag hade låtit ICE fordon tillverkas under ytterligare 20-30 år med det långsiktiga målet att upprätta batteritillverkning för fordon, där t.ex. ekonomiskt stöd ges till forskningslaboratorier över hela EU och sedan skattesänkningar till den forskningsinstitut som bevisligen visar att de kan tillverka dugliga natrium- eller litumjonbatterier.

På så vis kan en långsiktig plan skapas med incitament för forskning och fokus på europeisk självständighet inom batterisektorn. Stöd kan även ges till vätgasprojekt, men här ligger problem som måste lösas med lagring, risken med vätgas och transport av sagda drivmedel.

I slutändan, så är det bara logiskt vad Ford gör. Frågan är bara om de lyckas knäcka marknaden och bygga de bilar som konsumenter efterfråga.
Citera
2025-07-19, 17:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Frågan är också oklar när det gäller EU:s sinnessjuka utsläppsystem som ska träda i kraft om två år. Vidare är frågan också huruvida man verkligen avser att helt upphöra med tillverkning av ICE bilar.

Om jag får vara ekonomisk och rationell, så hade jag som ny EU-ordförande

1. Utlovat halverad bolagsskatt till de företag som lyckas uppnå nya mål för ICE-bilar under X antal år. Lyckas de bara uppnå halva målet, får de en 50% av en halverad bolagsskatt o.s.v.

2. De som enbart satsar på EV fordon får bara nedskriven bolagsskatt OM alla komponenter, batterier inklusive är tillverkade INOM EU, inte utanför, inte i Kina och inte i MENA så som vissa franska och italienska tillverkare gör.

3. Jag hade låtit ICE fordon tillverkas under ytterligare 20-30 år med det långsiktiga målet att upprätta batteritillverkning för fordon, där t.ex. ekonomiskt stöd ges till forskningslaboratorier över hela EU och sedan skattesänkningar till den forskningsinstitut som bevisligen visar att de kan tillverka dugliga natrium- eller litumjonbatterier.

På så vis kan en långsiktig plan skapas med incitament för forskning och fokus på europeisk självständighet inom batterisektorn. Stöd kan även ges till vätgasprojekt, men här ligger problem som måste lösas med lagring, risken med vätgas och transport av sagda drivmedel.

I slutändan, så är det bara logiskt vad Ford gör. Frågan är bara om de lyckas knäcka marknaden och bygga de bilar som konsumenter efterfråga.
Ford gjorde ett gigantiskt misstag när man lade ner Fiesta förra.
Den var extremt omtyckt och sålde bra.
De borde istället utveckla en ny Fiesta, och erbjuda den både som bensinbil och elbil.

Kanske de nu insett sitt misstag.
Problemet är väl också att Detroit inte riktigt har koll på vad vi efterfrågar på den europeiska marknaden.
Citera
2025-07-19, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
De borde istället utveckla en ny Fiesta, och erbjuda den både som bensinbil och elbil.

Problemet är väl också att Detroit inte riktigt har koll på vad vi efterfrågar på den europeiska marknaden.
Min insikt i Fords utbud som bilkonsument är för begränsat för att jag ska uttala mig om punkt 1. Däremot har väl amerikanska biltillverkare länge haft som strategi att skita fullkomligt i vad som går att sälja i EU. Europeiska tillverkare har lyckats i USA genom att nischa sig inom ekonomi, lyx, kvalitet där t.ex. småbilar som Volkswagen, Mercedes, BMW har klämt in sig.

Vad har USA erbjudit Europa? De kör vidare på samma fordon som tidigare, V6 och V8 samt massiva pickuper och stora bilar. Visst, de är okej och grymma, men sett för låg- och medelinkomsttagare så är det kanske inte alltid det rätta köpet.
Citera
2025-07-19, 17:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Min insikt i Fords utbud som bilkonsument är för begränsat för att jag ska uttala mig om punkt 1. Däremot har väl amerikanska biltillverkare länge haft som strategi att skita fullkomligt i vad som går att sälja i EU. Europeiska tillverkare har lyckats i USA genom att nischa sig inom ekonomi, lyx, kvalitet där t.ex. småbilar som Volkswagen, Mercedes, BMW har klämt in sig.

Vad har USA erbjudit Europa? De kör vidare på samma fordon som tidigare, V6 och V8 samt massiva pickuper och stora bilar. Visst, de är okej och grymma, men sett för låg- och medelinkomsttagare så är det kanske inte alltid det rätta köpet.
Gör dom det egentligen? Sedan Stellantis tog över Chrysler har dom skrotat v8r och satt i fjattmotorer, först nu har dom insett det genomusla beslutet att ta bort åttorna i sina muskelbilar och kommer återinföra dessa igen.

Ford(i USA) är en av få tillverkare som gett blanka fan i miljöbluffen och gått sin egen väg och fortsatt med åttor, iofs går flera på papperet att köra på etanol men det är nog ingen som gör det.
Citera
2025-07-19, 17:45
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7

Henry Ford d.ä. var en sällsynt genial, klarsynt och driftig person.
Elbilar hade en rätt stor marknadsandel när Henry Ford började massproducera bilar med ottomotorer. Ottomotorn var överlägsen då. 120 års utveckling av ottomotorer har gjort dessa till en idag enormt effektiv och flexibel kraftkälla.

Elbilen har också haft 120 år på sig att utvecklas, men elbilen har i stort sett kvar samma grundläggande problem som den hade 1908. Det var inget fel på elbilen som sådan 1908 och det är inget fel på elbilen år 2025 heller, men det är ingen ingen universallösning som passar till allt.

Elbilar säljs med samma argument som "snake oil", men snake oil är behäftad med samma problem som elbilen när den möter verkligheten.

Som tekniker är det varken svårt att förstå eller acceptera att det är så.
Senast redigerad av holmium 2025-07-19 kl. 17:47.
Citera
2025-07-19, 17:51
Medlem
BAB7s avatar
Jag säger det igen.
Detroit förstod inte vad Ford Fiesta betydde för europa.
Att kapa modellen var lika med självmord i europa.

Nu vet de..

Räddningen för Ford är att snabbt ta fram en ny Fiesta, och att erbjuda den både som ren elbil och som bensinbil, precis som Citroën och Fiat gör med sina nya modeller Panda och C3 etc.

Agerar de nu snabbt i Detroit, och gör detta, så är de snart på grön pinne igen.
Citera
2025-07-19, 20:10
Medlem
Tur man inte hoppade på elbils racet.
Osäljbara som begagnade i stort sett när garantin är slut.
Citera
2025-07-19, 20:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kralles
Tur man inte hoppade på elbils racet.
Osäljbara som begagnade i stort sett när garantin är slut.
Det är ett felaktigt antagande, finns många elbilar med utgången garanti som byter ägare, till relativt normala priser sett till åldern.
Edit: Det skiter förstås Ford ändå högaktningsfullt i, de säljer nya bilar inte begagnade.

Ford däremot är ju en dinosaurie, att de överhuvudtaget satsat på mediokra elbilar handlar ju bara om att de ska klara utsläppskraven, inte för att de vill sälja elbilar och eftersom andra är så mycket bättre på att bygga bilar än Ford så klarar de inte av att göra attraktiva produkter.
Citera
2025-07-20, 09:31
Medlem
Tigerkakans avatar
Ford gör helt rätt tycker jag….Ford har historiskt varit ett märke för mellanklass och lågpris-personbilar i Europa där asiatiska och europeiska tillverkare länge varit starkare.
Just elbilar ger ännu hårdare konkurrens, där Ford inte ligger i framkant vare sig tekniskt eller prismässigt.
Det finns ingen rimlig anledning att försöka konkurrera med eldrivna personbilar som Ford ser ut nu.

Elbilar, precis som småbilar har i regel låg vinstmarginal och det är ännu sämre i mellanklass-segmentet där volymerna måste vara skitstora för att det ska löna sig.
Fiesta är ett tydligt exempel på en bil som i decennier sålde i stora mängder, men ändå aldrig var en lönsam affär för Ford. Iacocca nämner detta rakt ut i sina memoarer…..Varför ens anstränga sig

Ford har alltid varit som starkast i marknader med stora avstånd, tunga transporter och kommersiellt.
Nordamerika, Sydamerika och Australien med trucks, pickups, vans och större SUV …..hybrider är perfekt där…..Så småningom även el drivet när utvecklingen är mogen.
Det är där varumärket hör hemma och lönsamhet kan bli jättebra om de skärper till sig…Jag tycker mig se de tappar fokuset även på tyngre fordon. Ford är inte längre ”Built though”
Citera
2025-07-21, 08:53
Medlem
Kina och EU är högteknologimarknader. Ford bygger bilar från 90-talet. Deras elbilar är fejsliftade volkswagenprodukter, där marginalerna går till VAG.
På en överbelamrad bilmarknad har inte europeiska ford något existensberättigande.
Moderbolaget har valt nedläggning genom att separera sin ekonomi från Ford i europa; när vinsterna uteblir kommer de att konka, och det kommer ske ganska snart i rådande marknadssituation.
Den första av flera större kommande biltillverkar konkurser. Antagligen är deras "nya" bränslebilar för europa bara sydanerikanska och asiatiska modeller som dammats av i ett sista försök att få lite cashflow i europa. Men när man ser vad Kia/Hyundai och kineserna kan erbjuda är det dömt till att misslyckas.
Senast redigerad av Gullpotet 2025-07-21 kl. 08:58.
Citera
2025-07-25, 21:35
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Nåja, både Ford och GM har haft någorlunda framgång i Europa genom att utveckla och tillverka bilar i och för Europa. Ford gjorde det under sitt eget namn, GM hade Opel/Vauxhall, men i praktiken var det ungefär samma, den europeiska grenen var väldigt fristående och hade väldigt litet överlapp med modellutbudet i USA. Alla Fordar som körs på europeiska vägar är framtagna och tillverkade framförallt i Spanien, Tyskland och Storbritannien. De enda amerikanska fordon som saluförts har varit pickisar och muskelbilar, och det är en väldigt begränsad marknad i Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in