Är i valet och kvalet att formatera c:\ och installera linux över hela windowsburken. Enda som hindrar är alla mina fina spel som jag vill köra i fortsättningen. Visst det finns emulatorer som wine t.ex. Testade dem för några år sen och då var det lite sisådär med emuleringen.
Vad finns det för alternativ för mig som vill bli av med win och samtidigt kunna köra win32 spel. Vilken dist. är bäst att installera. Vilken emuleringsprogramvara behövs, erfarenheter?
Mandrake funkar ganska bra.
Wine har blitt bättre på sista tiden men de finns en version av wine som kostar lite, kommer inte ihåg just nu vad den heter, men nån annan kanske vet?
De ska klara dom flesta spelen som finns ute nu, inte alla men dom flesta
Windowsspel fungerar inte under linx, så är det punkt slut. Däremot finns det lite mjukvara som kan lägga sig som ett kompatiblitetslager ovanpå och översätta anrop till windowsspecifika saker till något linux kan hantera. Wine och Cedega är exmpel på sådana program. Wine är gratis och har öppen kälkod, Cedega är kommersiellt och vad jag vet endast avsett för spel. Märk väl att det inte handlar om någon emulering. Signaturen linuxfreak härovan verkar inte riktigt ha koll på läget då han hävdar att de flesta spel som finns ute går att köra. Det är inget annat än fel, väldigt fel.
Jag använder själv linux som enda os och jag vet av erfarenhet att det inte är något vidare för spel. Om vi håller oss till gratis program för att spela spel finns alltså wine och om vi tar oss en titt i deras Platinumlista där saker fungerar sågott som exakt lika bra som i windows finner vi sju stycken spel varav de flesta är gamla. Cedega är jag inte insatt i men de har liksom wine en sida där de beskriver hur bra spelen fungerar och vilka de officiellt stödjer.
Tycker du om att spela spel och gör det dagligen är nog inte linux ett operativsystem för dig, jag har svårt att se några direkta fördelar med att ta bort windows i det läget. Du kanske skulle fundera på att göra dina vanliga datorsysslor i linux och sedan dualboota windows enbart för spel? Samlar lite länkar härunder där du kan läsa på om ämnet.
Okej då.
Jag hade la lite fel där.
Men du kan få igång BF1, BF2, CS, Half-life, Oblivion och en antal till
Jag har allt prövat att köra igång nästan alla åvan, de funkade för mig jalle fall
Personligen skulle jag säga behåll Windows. Det kan iofs. ha att göra med att inget av de fåtal spel jag spelar ens startar under Wine eller Cedega.
Dagens sanning, en gamer ska inte ha linux i dagsläget och så enkelt är det - en gamer kommer inte heller ha tålamodet att fixa med allt skit som behövs för att få igång spelen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!