2025-07-20, 22:40
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
det är inte troligt heller att många i gen Z kommer vara villiga att dö för projektet Sverige ifall den måste försvaras.

Det vill inte boomers heller. Boomers ser med fasa på hur Sverige/Väst har blivit.
Citera
2025-07-20, 22:45
Medlem
Citat:
Du hänger upp dig vid att när vi delar in generationer inom bestämda tidsprioder så skapar vi en social konstruktion, givetvis är det inte en stor skillnad mellan någon född 1945 eller 1942 och de har mer gemensamt än någon född 1945 och 1960, trots att de senare har arbiträrt bestämts tillhöra "samma generation".

När vi talar om boomers så menar vi i princip generationen som stod för kulturrevolutionen och pga sin enorma antal har fått mer politisk makt än någon annan generation enda fram till idag.

Palme var en anpassning av socialdemokraterna för att just få dessa röster, och då menar jag alla som i princip var födda efter 1940. Talar om generationen som slutade att gå till kyrkan och som gjorde musiken till sin nya religion och sedan blint trodde på dekonstruktionen av deras föräldrars värderingar. Jag talar inte om specifikt människor födda mellan 1945-1964.

Vänstersverige skapades förövrigt av Myrdals föräldrar som var född betydligt tidigare än Myrdal. Det är inte just vänster-höger som beskrivs här utan snarare internationalistisk vänster (som sedan blir internationalistiska liberaler när de når medelåldern) som hoppar över till Frankfurtskolan och dekonstruktion av västerländska värderingar snarare än materialistisk vänster (därmed att de så enkelt kunde övergå till att bli subversiva prokapitalistiska liberaler när de fick materiell rikedom).

Ingen generation skapar värderingar av sig själv, och de tidigare generationerna hade gott om avarter med subversiva ideer, frankfurtskolan var ju fylld med gamla gubbar runt 60-talet (de flesta var väl födda innan 1900-talet) och dessa korades som mentorfigurer av boomer-generationen. medan de ignorerades av andra generationer.

Postkolonialism, vit skuld, antifascism, antirasism, anti-tradition, antiauktoritet, tredje världen romantism, feminism var de värderingar som blommade ut i 60-talet och sedan dess har boomergenerationen hållit locket på för att alla dessa värderingars frammarsch ska definieras som "progress" och alla som är emot dessa "grundläggande demokratiska värderingar" är av ondo.

Sedan dess har den tidigare vilt drömmande boomergenerationen utvecklats in i medelåldern runt 80-talet och integrerad alla fina vänsterideer i neoliberal globalism och spekulationskapitalism och annat gott och blandat, sålt ut företag och outsourcad arbeten, hackat sönder arbetarklassen, massimporterat lågkvalificerade invandrare, skapad en lånbaserad ekonomisk tillväxt, bostadsbubbla, osv.

Du kan inte skuldbelägga en hel generation för något, men man kan sammanfatta att boomergenerationen som helhet inte lämnat ett gott arv åt senare generationer. Vi lever nu i en balkaniserad västvärld fylld med vit skuld och ekonomiska skulder och där större delen av våra skatter går till pensioner, sjukvård och omhändetagandet av en enorm generation som själva inte orkade få så många barn (och visst blir det bara värre).

Att äldre skulle klaga på att unga inte vill arbeta ihjäl sig i samma grad för projektet Sverige tycker jag är ganska underhållande.

Sannignen är att ingen litar på de som driver projektet Sverige (varesig moderater eller sossar) och ingen litar längre på att det finns en oskriven hederskontrakt mellan riskkapitalister och arbetare (de kan närsomhelst byta ut oss med indier eller AI, sälja ut bolaget och flytta till Bahamas).

Det är bara naturliga konsekvenserna av all politik och kultur som vi haft i Västvärlden senaste 50 åren, det är inte troligt heller att många i gen Z kommer vara villiga att dö för projektet Sverige ifall den måste försvaras.

Boomers är tydligt definierat och du använde begreppet och det används flitigt här som de ni skyller på. Så hur skall jag svara då?

Har inte din generation något eget ansvar? Ni är ju trots allt den mest genusfixerade generationen av alla. Generation Q liksom. Klimatfixerade med Greta som fixstjärna? Vad sysslar ni med egentligen?

Kontraktet du talar om är mellan S och LO, saltsjöbad... blanda inte in M i det.

Du gnäller på att Volvo Cars inte drivs av svenska ägare. I nästa mening vill du ta halva makten från svenska ägare... efter varje generation när väl barnbarnen får ärva. Att du delar ut aktiebreven till folket spelar ingen roll, jag tror inte du vet hur maktutöving i bolag fungerar. Med dig som kejsare tappar vi alla makt över näringslivet. Rubbet och det snabbt.

Ni får skärpa precisionen på det ni skriver.
Citera
2025-07-20, 23:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Boomers är tydligt definierat och du använde begreppet och det används flitigt här som de ni skyller på. Så hur skall jag svara då?

Har inte din generation något eget ansvar? Ni är ju trots allt den mest genusfixerade generationen av alla. Generation Q liksom. Klimatfixerade med Greta som fixstjärna? Vad sysslar ni med egentligen?

Kontraktet du talar om är mellan S och LO, saltsjöbad... blanda inte in M i det.

Du gnäller på att Volvo Cars inte drivs av svenska ägare. I nästa mening vill du ta halva makten från svenska ägare... efter varje generation när väl barnbarnen får ärva. Att du delar ut aktiebreven till folket spelar ingen roll, jag tror inte du vet hur maktutöving i bolag fungerar. Med dig som kejsare tappar vi alla makt över näringslivet. Rubbet och det snabbt.

Ni får skärpa precisionen på det ni skriver.

Den zeitgeist som skapades under tiden då boomergenerationen var unga har boomers burit med sig till ålderdomen, och det är en zeitgeist där allt har dekonstruerats till en grad där det inte finns något kvar att offra sig inför.

Visst kan vi anklaga gen x, gen y och gen z för att både agerat som svag motstånd till våra föräldrar/farföräldrar eller att vi rentav tog nästa steg till att driva feminism 3.0 och 4.0 och annan galenskap. Det essentiella här är dock att boomergenerationen är den mäktigaste generationen någonsin både i hur de ändrade riktning från deras föräldrar och hur de från en senare maktposition har agerat som gatekeepers åt deras egna myter om världen.

Hederskontraktet mellan arbetare och arbetsgivare är något som borde existera osynligt, och det handlar väl om att vi är alla i samma båt ifall båten exempelvis sjunker. Att arbetsgivare verkligen bryr sig om sina arbetares väl och samhället i stort, Ingen tror på sådant längre?

Internationalism har förstört både nationella och lokala gemenskapen och det gör att ingen är beredd att agera god soldat längre, då ingen längre tror på goda generaler.

Men till saken hör ju att ingen tror på sossar, facket eller statens byråkrater heller, så nu är det var man för sig själv som gäller.

Vill du tjata om volvo cars och global handel av varumärken nu förövrigt? Börja med att svara mina senaste inlägg i tråden där vi diskuterade det.

Tycker du att det är konstigt att svenska arbetare för kinesägda volvo cars inte är lika villiga att arbeta hårt varje dag som deras föräldrar var? Vad arbetar de för igen? Vad är det större syftet med att vakna 07 och arbeta vid löpbandet varje dag?

Tror du att det bara är på lönekuvertet som arbetaren upplever att det finns ett syfte med hans dagliga slit och svett? Den stora frågan du bör ställa: när vi talar om "arbetsmoral", till vem exakt har arbetaren en moralisk plikt?

Det finns ganska många svar möjligen, men du kommer märka att alla svaren har dekonstruerats av just 68-generationen.

Gud, nationen, staten, familjen, samhället, arbetsgivaren...

Eller tror du att volvoarbetaren känner ansvarskänsla att göra ett bra arbete åt Li Shufu och Xi Jingping? Eller inför svenska staten så att de kan ha råd att betala bidrag till somaliska familjen med 6 barn? Eller till boomerpensionärer?
Senast redigerad av Naknekejsaren 2025-07-20 kl. 23:16.
Citera
2025-07-20, 23:21
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Eller tror du att volvoarbetaren känner ansvarskänsla att göra ett bra arbete åt Li Shufu och Xi Jingping? Eller inför svenska staten så att de kan ha råd att betala bidrag till somaliska familjen med 6 barn? Eller till boomerpensionärer?

Det sistnämnda, vad fan hörde jag? Är det inte vår plikt att ge våra äldre en värdig pension? Det är ett vanligt narrativ på twitter osv "sossarna spottar på våra äldre". En av SD's frågor är att få regeringen att ge billigare tandvård till äldre.
Citera
2025-07-20, 23:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det sistnämnda, vad fan hörde jag? Är det inte vår plikt att ge våra äldre en värdig pension? Det är ett vanligt narrativ på twitter osv "sossarna spottar på våra äldre". En av SD's frågor är att få regeringen att ge billigare tandvård till äldre.

Det är en pliktkänsla som kräver som allt annat någon djupare koppling och lojalitet mellan generationer som jag ifrågasätter ifall vi har kvar i Sverige, i synnerhet jämfört med förr i tiden.

Tycker givetvis synd om fattigare boomerpensionärer som nu blir vanvårdade (ibland våldtagna) av araber och somalier i äldrevården. Alla boomers har inte kollektiv skuld givetvis av den zeitgeist som skapades i och med deras frammarsch, men nu är vi här och det finns ett pris som både skyldiga och oskyldiga måste betala.

SDs politiska retorik handlar bara om att få pensionärröster och inte att få barnbarnens röster. Svenskar har förlorat mycket av respekten för äldre som vi brukade ha, mycket pga 68-generationens arrogans.
Citera
2025-07-20, 23:39
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är en pliktkänsla som kräver som allt annat någon djupare koppling och lojalitet mellan generationer som jag ifrågasätter ifall vi har kvar i Sverige, i synnerhet jämfört med förr i tiden.

Tycker givetvis synd om fattigare boomerpensionärer som nu blir vanvårdade (ibland våldtagna) av araber och somalier i äldrevården. Alla boomers har inte kollektiv skuld givetvis av den zeitgeist som skapades i och med deras frammarsch, men nu är vi här och det finns ett pris som både skyldiga och oskyldiga måste betala.

SDs politiska retorik handlar bara om att få pensionärröster och inte att få barnbarnens röster. Svenskar har förlorat mycket av respekten för äldre som vi brukade ha, mycket pga 68-generationens arrogans.

SD blev störst i skolvalet för helvete.

Angående det sista, du tror inte att många äldre (och andra) fasar över de yngstas alla neuroser? Jag har hört 35 åringa män säga att det aldrig har varit lättare att få 15 år yngre tjejer eftersom västerländska 20 åriga män är såna mesar.
Citera
2025-07-20, 23:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
SD blev störst i skolvalet för helvete.

Angående det sista, du tror inte att många äldre (och andra) fasar över de yngstas alla neuroser? Jag har hört 35 åringa män säga att det aldrig har varit lättare att få 15 år yngre tjejer eftersom västerländska 20 åriga män är såna mesar.

SD blev inte störst i skolvalet pga deras pensionspolitik (vad den nu ens handlar om), det fattar nog även du.

Tror inte äldre 65+ vet riktigt vad unga håller på med. De fasas säkert över det lilla som de får höra något förvrängd från boomermedia.
Citera
2025-07-20, 23:49
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
SD blev inte störst i skolvalet pga deras pensionspolitik (vad den nu ens handlar om), det fattar nog även du.

Som nationalist ser jag både unga och gamla, män och kvinnor som mitt folk.

Mina boomer-föräldrar var moderater fram tills Ruinfäldt började spåra ur, då blev de SD precis som jag. Ska jag straffa de för att de inte vaknade tidigare?

Citat:
Tror inte äldre 65+ vet riktigt vad unga håller på med. De fasas säkert över det lilla som de får höra något förvrängd från boomermedia.

Boomermedia inkluderar även Riks och Swebbtv m.m.
Citera
2025-07-20, 23:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Som nationalist ser jag både unga och gamla, män och kvinnor som mitt folk.

Mina boomer-föräldrar var moderater fram tills Ruinfäldt började spåra ur, då blev de SD precis som jag. Ska jag straffa de för att de inte vaknade tidigare?

Talade aldrig SD om pensionärer skulle de få lika många röster i skolvalet. Pratade SD om allt som de nu pratar om men inte invandring skulle de få 0%.

Citat:
Boomermedia inkluderar även Riks och Swebbtv m.m.

Ja, det skulle jag tro.
Citera
2025-07-20, 23:58
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Talade aldrig SD om pensionärer skulle de få lika många röster i skolvalet. Pratade SD om allt som de nu pratar om men inte invandring skulle de få 0%.

Jag menade det du sa om SD bara försöker få pensionärers röster. De försöker och får även de yngstas röster.

Citat:
Ja, det skulle jag tro.

Kajnus brukar ofta prata om dessa bittra boomers som är i alla kommentarsfält, här är en tråd om det:
(FB) Är arga boomers SD:s sämsta valarbetare?
Citera
2025-07-21, 00:00
Medlem
Vansterpartiets avatar
Hur är det konservativt att slita ihjäl sig för att finansiera massinvandring, kvinnodagis och det övriga skattesamhället?
Citera
2025-07-21, 00:06
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Hur är det konservativt att slita ihjäl sig för att finansiera massinvandring, kvinnodagis och det övriga skattesamhället?

Du får mer pengar genom att arbeta än att vara bidragstagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in