Citat:
Ursprungligen postat av
dazzy
Kanske bra ställen att tvätta pengar på.
Det är i princip bara mena människor som går på dessa salonger. Mycket kontanter i omlopp.
Det argumentet är nog ganska starkt. Det är väldigt svårt för myndigheterna att kontrollera hur många kunder en frisörsalong verklighen har haft. Så det finns extremt goda möjligheter till svart arbetsmarknad och bokföringsbrott och givetvis att tvätta pengar och få in dem i banksystemet.
Jag gissar att många kriminella har tjänat grova pengar på sin kriminalitet och att det är en relativt nära och logiskt investering då att starta en frisörsalong. Sedan gissar jag på att de kriminella anser att en frisörsalong är en relativt säker plats att träffas på. Lätt också att lämna över någonting att förvara och så kommer sedan nästa person och hämtar paketet.
När jag spånar kring frisörsalonger så verkar det finnas många möjligheter för de kriminella att få ut nytta av en frisörsalong som bara pizzeriorna kan komma i närheten av.
Sett i det perspektivet så gissar jag att gängkrigen kommer att i mångt och mycket att kretsa kring den här typen av företag både som bas och som måltavla. Tidigare har jag fokuserat på att fritidsgårdarna har blivit rekryteringsbaser för de kriminella gängen.