2025-07-19, 10:23
Medlem
AttansNedranss avatar
Sonen planerar att börja plugga i Karlskrona till hösten. Det verkar inte vara ont om studentbostäder, men jag undrar om nån vet om han ska undvika nån stadsdel, och om någon rekommenderas.
Citera
2025-07-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Sonen planerar att börja plugga i Karlskrona till hösten. Det verkar inte vara ont om studentbostäder, men jag undrar om nån vet om han ska undvika nån stadsdel, och om någon rekommenderas.

Är man beredd på en hyra på runt 6k i månaden kan jag rekommendera bostäderna på Blåportsgatan 2 A resp B. Fräscha lägenheter och inga skadedjur där. Lägenheterna vid campus på Minervavägen är väl ok. Undvik de norra stadsdelarna, t.ex. Kungsmarken och Marieberg.
Citera
2025-07-19, 10:45
Avstängd
Det bor bara 35 000 där, så de flesta stöter på varandra nån gång.

Marieberg-Gullberna och Kungsmarken anses som utanförskapsområden, inte utsatta områden.

Även själva centrum anses belastat.

Ska sonen bo i studentbostad så spelar det väl ingen roll var han bor, det flesta av grannarna kommer väl också att vara studenter?
Citera
2025-07-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det bor bara 35 000 där, så de flesta stöter på varandra nån gång.

Marieberg-Gullberna och Kungsmarken anses som utanförskapsområden, inte utsatta områden.

Även själva centrum anses belastat.

Ska sonen bo i studentbostad så spelar det väl ingen roll var han bor, det flesta av grannarna kommer väl också att vara studenter?

Kungsmarken och Marieberg kryllar av indier. Fruktansvärt ofräscht.
Citera
2025-07-19, 10:48
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Bor i Skåne så kan tyvärr inte svara på så mycket, däremot vet jag att man ska hålla sig borta från Ronneby centrum som klassas som ett utanförskapsområde - mycket skit på det stället. Kungsmarken i Karlskrona ska också vara ett utanförskapsområde så din son kanske ska undvika det stället också.
Citera
2025-07-19, 11:31
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Kungsmarken, Marieberg, Gullaberg bör undvikas.

Troligen ska sonen gå på campus Gräsvik (BTH)...då är Galgamarken, Bergåsa kanske Pantarholmen eller Annebo ett bra val då det är gångavstånd till just den skolan.

https://www.bth.se/utbildning/darfor...pus-karlskrona
Citera
2025-07-19, 11:51
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Kungsmarken, Marieberg, Gullaberg bör undvikas.

Troligen ska sonen gå på campus Gräsvik (BTH)...då är Galgamarken, Bergåsa kanske Pantarholmen eller Annebo ett bra val då det är gångavstånd till just den skolan.

https://www.bth.se/utbildning/darfor...pus-karlskrona
Det är väl gångavstånd var du än bor i Karlskrona? Liten håla.
Citera
2025-07-19, 12:02
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Det är väl gångavstånd var du än bor i Karlskrona? Liten håla.
Ja i princip, framförallt om du är en frisk student i dina bästa år.
Citera
2025-07-19, 14:39
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Ja i princip, framförallt om du är en frisk student i dina bästa år.
Annars kan man ju köpa en elspark eller cykel.
Citera
2025-07-19, 19:07
Medlem
Sverighiztans avatar
Kan bekräfta att kungsmarken är ett jävla skitställe. En nära vän till mig blev rånad, misshandlad och rispad med en kniv i benet i våras.

Marieberg är samma sak i princip. Men Pantarholmen, saltö och på trossö är dock helt ok.
Citera
2025-08-06, 15:30
Medlem
Kan bara hålla med. Kungsmarken har man hört otaliga historier om rån, misshandel och hot är mer regel än undantag numera. Marieberg är inte långt efter. Skulle inte rekommendera någon att bo där om man vill känna sig trygg.

Pantarholmen och Saltö funkar helt klart bättre, och på Trossö är det överlag lugnt. För studentboende i Karlskrona hade jag definitivt hållit mig borta från Kungsmarken och Marieberg for real.
Citera
2025-08-11, 09:27
Medlem
Nja, visst är kungamarken ett skitställe, men marieberg o gullaberg är helt okej, det är mest fattiga barnfamiljer som bor där, det är en lite högre andel svenskar som bor där än på kungamarken, om det är 1 lägenhet per trappuppgång på kungsmarken som hyrs av en svensk så är det kanske 3 lägenheter per trappuppgång i marieberg o gullaberg med svenskt namn på brevinkastet, men det är mest pensionärer, långtidssjukskrivna, arbetslösa och folk med låga löner, marieberg o gullaberg har väl de lägsta hyrorna över lag just nu efter storrenoveringarna på kungsmarken, så hur det blir i framtiden vet man ju inte. Men just nu skulle jag inte avråda någon att flytta till marieberg eller gullaberg, förutom alla backarna möjligtvis om man har svårt att gå.
Senast redigerad av Mon81 2025-08-11 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in