• 7
  • 8
2025-07-19, 19:39
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du som verkar så snäll och beskedlig av dig!
Nämen, ta det bara lugnt och stressa inte upp dig.
Vill de ha tag i dig och det är viktigt, så kommer de höra av sig igen.
Om du har rent mjöl i påsen, så behöver du inte oroa dig.

Tack för de vänliga orden!

Ja, jag har rent mjöl i påsen, även hela min familj, därför förstod jag inte hur jag kan vara intressant för inte ens den vanliga polisen utan t.o.m. SÄPO. Jag börjar luta åt att det kan vara någon som känner mig som låtsats vara SÄPO genom att använda sig av mitt personnummer.
Citera
2025-07-19, 20:39
Det kan vara någon annan som ringt och sagt att de är Säpo, fast den inte är det också.
Citera
2025-07-19, 21:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hur ska jag gå vidare med det menar du?

Be att få tala med personen som hörde av sig till psyk. Om du inte får vettiga svar av honom, så gå vidare till hans överordnade. Om du fortfarande inte är nöjd, så anmäler du till JK.

https://www.jk.se/tillsyn/
Citera
2025-07-19, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Du har uppenbarligen missat ironin i mina inlägg. Jag anser att varken säpo eller vanliga polisen gör ett skit för att förhindra allvarliga brott. Beviset är helt enkelt att Sverige blivit ett av världens farligaste länder.

Om de inte gjort ett skit hade väl inga gängkriminella blivit dömda, men sådant läser man ju om titt som tätt.
Med vilken enhet mäter du farligheten i ett land ? Hur kan du utifrån det styrka att Sverige hör till ett av världens farligaste länder ?
Citera
2025-07-19, 23:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Om de inte gjort ett skit hade väl inga gängkriminella blivit dömda, men sådant läser man ju om titt som tätt.
Med vilken enhet mäter du farligheten i ett land ? Hur kan du utifrån det styrka att Sverige hör till ett av världens farligaste länder ?

Farligast i Europa, inte i världen.
https://rmx.news/article/sweden-is-t...ing-newspaper/
Citera
2025-07-20, 02:23
Medlem
Polisen.Patriks avatar
På samma sätt som man inte har slentrianmässig tillgång till vanliga patientjournaler så har man rätt till sekretess även mot SÄPO. Att en eventuellt legitim förfrågan från t.ex dem noteras i journalen låter för mig helt korrekt, och dessutom är vårdpersonal skyldig att dokumentera syfte och ev åtgärder vid journalöppningar (med vissa undantag).

Frågan närmare till hands är väl om det verkligen var SÄPO som ringde eller någon som av annat skäl sökt information om TS. Om man är under LPT dvs psykiatrisk tvångsvård så är vården skyldig att lämna ut denna uppgift till alla som frågar (”är Kalle Karlsson inlagd”), vill jag minnas. Osäkert vad som gäller om polisen generellt frågar, men korrekt förfarande är att s.k motringa, dvs man ringer via växel tillbaka till ett officiellt telnr till SÄPO i detta fall, för att bekräfta uppringaren är där.
Citera
2025-07-20, 11:55
Medlem
Både polisen och Säpo har ett fullständigt register över alla som varit i kontakt med psykiatrin. När någon söker pass gör de en slagning i detta register så det inte finns ett aktivt LPT så personen lämnar landet.

Ut över detta så betraktar den millitära underrättelsen MUST vissa diagnoser som ett nationellt säkerhetshot i klass med politisk extremism och terrorism.
Citera
2025-07-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspaning
Både polisen och Säpo har ett fullständigt register över alla som varit i kontakt med psykiatrin. När någon söker pass gör de en slagning i detta register så det inte finns ett aktivt LPT så personen lämnar landet.

Ut över detta så betraktar den millitära underrättelsen MUST vissa diagnoser som ett nationellt säkerhetshot i klass med politisk extremism och terrorism.

Nej, polisen har inte ett fullständigt register över alla patienter som haft kontakt med psykiatrin.
Citera
2025-07-20, 17:48
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspaning

😂
Jaha du... Varför i helskotta skulle dom har det??
Citera
2025-07-23, 22:05
Medlem
Jag tror det krävs brottsmisstanke för att få ut journal. Och då måste en förundersökning startats.
Annars krävs det att patient ger polisen tillåtelse att ta del av journal
Citera
2025-07-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag tror det krävs brottsmisstanke för att få ut journal. Och då måste en förundersökning startats.
Annars krävs det att patient ger polisen tillåtelse att ta del av journal

Lagarna är nog bara rådgivande för den här typen myndigheter. Finns ändå ingen insyn utom när en av dem själva slår larm.

Sen så kan de ju outsourca mycket på yttre aktörer som Acta Publica, internationella samarbetspartners personbaserad underrättelseinhämtning (informatörer)och de 15 myndigheter som har. tillstånd bedriva underrätelsearbete.

Dessa källor kan i princip betecknas som öppna källor och då gäller nog plötsligt inte någon av de reglerande säkerhetslagarna.
Citera
2025-07-26, 23:41
Medlem
senhackarens avatar
Vi lever i det blåbruna Sverige. Folket var naiva och röstade fram tidöborgarna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in