2025-07-18, 16:50
Medlem
Spud-boys avatar
OCH... SEDAN, OM man sitter i ÖPPEN rättspsykiatrisk vård -- KAN man då be om att få "OMINSTALLERA" sig i Liberland, få fri-passage att istället vara där-- DÅ man ju har ett Liberland medborgarskap men inte längre ett Svenskt-- och på så sätt slippa Öppenvården i Sverige??

Eller funkar det inte??
Citera
2025-07-18, 17:51
Medlem
Fleptuts avatar
Funkar inte
Citera
2025-07-18, 18:17
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
OCH... SEDAN, OM man sitter i ÖPPEN rättspsykiatrisk vård -- KAN man då be om att få "OMINSTALLERA" sig i Liberland, få fri-passage att istället vara där-- DÅ man ju har ett Liberland medborgarskap men inte längre ett Svenskt-- och på så sätt slippa Öppenvården i Sverige??

Eller funkar det inte??
Döp om tråden till Hur man blir papperslös tutorial
Citera
2025-07-18, 18:19
Medlem
pn222jws avatar
Nej, tvärtom kommer psykiatriker att tolka det som "orealistiskt"... det vill säga ett tecken på psykisk sjukdom.
Citera
2025-07-18, 19:11
Medlem
Spud-boys avatar
OK, OK! MEN, en annan fråga, dåra - OM jag skulle sätta mig på ett flyg, sedan flyga nånstans där jag kan GÖMMA MIG i 5 ÅR - är det sant som jag hört, att då, efter 5 år oanträffbar och bortom kontroll, alltså på flykt och borta - att straffet, samt hela vården, då PRESKRIBERAS??

Alltså att jag efter att hålla mig borta mer än 5 år BLIR FRI - vet ni om det är SANT??
Citera
2025-07-18, 19:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
OK, OK! MEN, en annan fråga, dåra - OM jag skulle sätta mig på ett flyg, sedan flyga nånstans där jag kan GÖMMA MIG i 5 ÅR - är det sant som jag hört, att då, efter 5 år oanträffbar och bortom kontroll, alltså på flykt och borta - att straffet, samt hela vården, då PRESKRIBERAS??

Alltså att jag efter att hålla mig borta mer än 5 år BLIR FRI - vet ni om det är SANT??
Jag tror du ska prata med en läkare om dina tankar. Ta vara på att du fått öppenvård istället för rättspsyk.

(FB) Hur ligger det till med LSS & SOL lagarna och de olika boenden som Kommuner ger?
Citera
2025-07-18, 19:36
Moderator
Neksnors avatar
I Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap hittas under rubriken Befrielse från svenskt medborgarskap
Citat:
15 § Den som är eller önskar bli utländsk medborgare får efter ansökan befrias från sitt svenska medborgarskap. Befrielse får vägras om det finns anledning att anta att sökanden inte själv vill befrias från sitt svenska medborgarskap. Den som har hemvist i Sverige får också vägras befrielse om det finns andra särskilda skäl.
Om sökanden inte redan är utländsk medborgare ska det som villkor för befrielsen från svenskt medborgarskap krävas att han eller hon inom en viss tid förvärvar medborgarskap i ett annat land.
Jag är inte säker på att ett så kallat medborgarskap i Liberland är något som svenska myndigheter tar hänsyn till. Att patienten sitter på hispan i Sverige kan kanske anses som ett särskilt skäl att vägra.
Citera
2025-07-18, 20:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap hittas under rubriken Befrielse från svenskt medborgarskap

Jag är inte säker på att ett så kallat medborgarskap i Liberland är något som svenska myndigheter tar hänsyn till. Att patienten sitter på hispan i Sverige kan kanske anses som ett särskilt skäl att vägra.
Liberland är inget erkänt land. Så tror det faller på den grunden.

Typ som att ansöka om medborgarskap i Nimis (Ladonien). Nu är ju Lars Vilks död, så kan bli svårt att bli "beviljad". Men har samma rättsliga ställning som Liberland.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-18 kl. 20:28.
Citera
2025-07-18, 20:54
Moderator
Gordon Blixts avatar
Medborgarskap är ingen förutsättning för rättspsykiatrisk vård så din idé är lika värdelös som tron att Liberland är en nämnvärt erkänd nation.
Citera
2025-07-18, 20:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad. Halvfärdiga rubriker är ingen bra idé.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in