• 1
  • 2
2025-07-17, 06:51
Medlem
Säsongen 2025/26 innebär OS och landslaget har tagit ut sina trupper. SOK har börjat nominera åkare och i skrivande stund är Ebba Andersson, Frida Karlsson, Jonna Sundling samt Edvin Anger och William Poromaa uttagna.

På damsidan talar mycket för att det är landslagstruppen (ovan nämnda plus Dahlqvist, Hagström, Ribom, Ilar och Svahn) som får representera Sverige. På herrsidan något mer oklart men landslaget har en trupp med vad de anser är landets fyra bästa sprint- respektive distansåkare där Anger ingår i bägge kategorierna (ovan nämnda plus Danielson, Grate, Svensson samt Berglund och Burman.

I den här tråden leker vi med tanken att någon eller några andra slår sig in i OS-truppen. Vi målar upp ett scenario och förklarar varför åkare X och Y självklart ska försvara Sveriges färger i Cortina istället för ovan nämnda åkare. Det kan vara skador som öppnar dörren eller sensationella genombrott under säsongen. Eller om ni helt enkelt anser att andra åkare är bättre lämpade givet distanser och discipliner som gäller under OS.

Så, låt höra - hur tar sig din favoritåkare in i OS-truppen, vad kommer hon eller han köra och hur bra kommer det gå? Ingen dröm är för galen för att inte få en plats i den här tråden 😉
Senast redigerad av Finnvedssonen 2025-07-17 kl. 06:54.
2025-07-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Säsongen 2025/26 innebär OS och landslaget har tagit ut sina trupper. SOK har börjat nominera åkare och i skrivande stund är Ebba Andersson, Frida Karlsson, Jonna Sundling samt Edvin Anger och William Poromaa uttagna.

På damsidan talar mycket för att det är landslagstruppen (ovan nämnda plus Dahlqvist, Hagström, Ribom, Ilar och Svahn) som får representera Sverige. På herrsidan något mer oklart men landslaget har en trupp med vad de anser är landets fyra bästa sprint- respektive distansåkare där Anger ingår i bägge kategorierna (ovan nämnda plus Danielson, Grate, Svensson samt Berglund och Burman.

I den här tråden leker vi med tanken att någon eller några andra slår sig in i OS-truppen. Vi målar upp ett scenario och förklarar varför åkare X och Y självklart ska försvara Sveriges färger i Cortina istället för ovan nämnda åkare. Det kan vara skador som öppnar dörren eller sensationella genombrott under säsongen. Eller om ni helt enkelt anser att andra åkare är bättre lämpade givet distanser och discipliner som gäller under OS.

Så, låt höra - hur tar sig din favoritåkare in i OS-truppen, vad kommer hon eller han köra och hur bra kommer det gå? Ingen dröm är för galen för att inte få en plats i den här tråden 😉

Jag hoppas att Calle kommer nytänd till säsongen och lyckas ta ett par pallplatser. Tex under touren. Han är för mig självklar i ett stafettlag om han har normal form. Calle tar äntligen individuell medalj i OS och har en stor del i stafettguldet efter en magisk sträcka 2 där han tillsammans med Niskanen hakar av Norge.

Truls kommer fortsätta med top 10 resultat vilket även det innebär att han är bland de 4 bästa och får åka första sträckan i stafetten, men den här gången ramlar han inte. Resterande åkare i stafetten är Wille och Anger.

Linn är äntligen hel till ett mästerskap och tar 3 guld. I sprint vinner hon knappt framför Sundling och Dahlqvist. Norskan blir 4.
Senast redigerad av Foxinsox 2025-07-17 kl. 08:16.
2025-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Jag hoppas att Calle kommer nytänd till säsongen och lyckas ta ett par pallplatser. Tex under touren. Han är för mig självklar i ett stafettlag om han har normal form. Calle tar äntligen individuell medalj i OS och har en stor del i stafettguldet efter en magisk sträcka 2 där han tillsammans med Niskanen hakar av Norge.

Truls kommer fortsätta med top 10 resultat vilket även det innebär att han är bland de 4 bästa och får åka första sträckan i stafetten, men den här gången ramlar han inte. Resterande åkare i stafetten är Wille och Anger.

Linn är äntligen hel till ett mästerskap och tar 3 guld. I sprint vinner hon knappt framför Sundling och Dahlqvist. Norskan blir 4.

Underbart - jag hoppas du får rätt 🥰
2025-07-17, 13:14
Medlem
Grahn > Danielsson, därför att Grahn är bättre och har mycket större potential, och att banan i VdF i tillägg är som klippt och skuren för honom..
2025-07-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Grahn > Danielsson, därför att Grahn är bättre och har mycket större potential, och att banan i VdF i tillägg är som klippt och skuren för honom..

Jag säger inte emot 👍
2025-07-17, 14:28
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hur går det för de yngre seniorerna som crusell och henriksson? Dom har ju varit lovande och visat dom har utvecklats.

Kommer calle halvarsson med?
2025-07-17, 18:51
Medlem
Är det åtta åkare av respektive kön som skickas till OS?
2025-07-17, 19:31
Medlem
Märta lär ligga bra till på damsidan. Räcker förmodligen att prestera bättre på distans än femte bästa sprintåkaren vilket hon kan göra med fin utveckling. Sedan får vi väl se vad de ännu yngre kan hitta på. På herrsidan väldigt öppet för att de är så dåliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Ja, möjligen 7 på herrsidan men tror den listan byggde på att alla länder utom ett (för då får bara Norge sin åttonde åkare) utnyttjar all platser.
2025-07-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs

Tror det är max åtta per kön. Men det ska fås ihop två stafettlag så jag har svårt att se att SOK tar ut färre
2025-07-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Märta lär ligga bra till på damsidan. Räcker förmodligen att prestera bättre på distans än femte bästa sprintåkaren vilket hon kan göra med fin utveckling.

Bara så att jag förstår - du tar ut Märta som distanslöperska? Det blir Frida, Ebba, Jonna och Märta i distansloppen? Eller tänker du henne som reserv? Förvirrad…
2025-07-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Tror det är max åtta per kön. Men det ska fås ihop två stafettlag så jag har svårt att se att SOK tar ut färre
Ok, tack!
2025-07-17, 21:35
Medlem
rainbowias avatar
Tänkte även jag nämna Märta. Fast enda möjligheten är om någon annan fallerar, typ långtidsskada på Linn Svahn t ex. Oas så är det isf lätt att sätta in henne då frikort det nyckfulla "framtidskriteriet" kan användas då hon kan ses "vara i utveckling".

Hoppas annars på Calle.

Edit. Inget osannolikt scenario med bara 7 herrar, förslagsvis A-laget. Och skulle t ex Grahnen kvala så blir det på bekostnad av Oskar, Emil eller Grate.
Senast redigerad av rainbowia 2025-07-17 kl. 21:48.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in