Citat:
Ursprungligen postat av
AnonOnMouse
Ptja. Jag är inte alls säker på att Ryssland ”kollapsar” i närtid. Har aldrig varit. Just pga det jag skrev. Pootin kan leva 15 år till. Sånt här tar tid. Innan kriget besökte flera miljoner ryssar Europa för semester varje år. Det är nu en halv miljon och säkerligen på väg ned ännu mer. Man kan fortfarande köpa en ny Mercedes i Moskva och livet går på i sakta mak utan några större förändringar. Skulle jag tro. Men någon får rätta mig om jag har fel. De som dör dör och det talas det säkert om men befolkningen är väl helt enkelt rädda för repressalier om de försöker göra något alls som liknar kritik mot ledningen. De har gett upp.
Ibland tänker jag att det är något fel på ryssen och att de har storhetsvansinne. Att de mördar gärna halva världen om de inte har sitt ”tsar”-rike.
Men om pöbeln inte får det mycket värre så ser jag inte att något sker med kriget från ryskt håll. Jag tror alla gör samma bedömning nu.
Jag har sagt det förr och säger det igen. Sanktionerna kommer bara bli fler, djupare och bredare. Och de kommer inte försvinna i första taget. Det kommer bli allt ”svårare” att ”leva” i Ryssland men leva kommer man att göra samtidigt som man blir mer isolerad från den europeiska kontinenten. Väst har sagt adjö. Läste att gränserna nu håller på att stängas.
Men världen är mycket större nu än under Sovjeteran. Det är lättare att komma undan.
Tro det eller ej, men jag är helt enig om det fetade. Jag gör exakt samma analys. Västs sanktioner kommer att putta Ryssland och Rysslands intressen bort från Europa och i famnen på Kina och Indien. Jag ser det som ofrånkomligt att nästa stora supermakt kommer att finnas i Öst, där Kinas och Indiens respektive miljardbefolkningar kommer att sätta standarden för mänskligheten. Båda länderna har en enorm potential och en medelklass som växer så att det knakar. Ryssland kommer att leverera råvaror och naturtillgångar till de här nya giganterna och därför knytas närmare dessa genom BRICS och med tiden säkert även en gemensam valuta för BRICS-länderna.
Väst kan inte hindra detta. USA har växlat spår och fokuserar mer på sig själva. Kvar på perrongen lämnas Europa. EU kommer, precis som du säger, inte att upphöra med sina sanktioner. Istället kommer man att utöka dem och även rikta dem mot Rysslands allierade, mot Kina och Indien. Detta kommer att totalt handikappa Europa eftersom Europa inte tillverkar någonting, inte odlar tillräckligt mycket och ovanpå det är vana vid hög levnadsstandard. Europa kallar det sanktioner men i själva verket blir följden isolationism när man aktivt väljer att inte handla med spirande supermakter. Samtidigt kommer återkommande rapporter om att Tyskland, Frankrike och UK går på knäna ekonomiskt.
Det kommer att bli några mycket tuffa decennier framöver och Europa kommer att få vänja sig vid tomma hyllor i affärerna och skenande inflation. Ryssland kommer att klara sig oerhört mycket bättre. Paradigmet skiftar och Europa tillhör förlorarsidan. Där har man medvetet satt sig själva genom sitt ränksmideri.