2025-07-16, 21:28
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Jag måste rimligen vara blind nu.

Men jag hittar inget förfarande eller laglig beslutsmandat för att upphäva en placering av barn i familjehem mot föräldrarnas vilja annat än på familjehemets begäran.

Så kan det väl rimligen inte vara?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2025-400/
Citera
2025-07-16, 21:57
Medlem
Du får nog omformulera din fråga, just nu är den dubbelriktad.
Citera
2025-07-16, 22:13
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får nog omformulera din fråga, just nu är den dubbelriktad.

Om ett barn blivit placerat i familjehem mot föräldrarnas vilja. Då hittar jag ingen formulering som gör att beslut kan tas om att placeringen ska upphöra annat än om familjehemmet (detta avser alltså ett placeringshem, inte den biologiska familjens hem) begär att det upphör.

I den tidigare lagen som den nya ska ersätta fanns sådana bestämmelser.

Men nu tycks de borta.
Senast redigerad av DefactoAnarki 2025-07-16 kl. 23:01.
Citera
2025-07-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om ett barn blivit placerat i familjehem mot föräldrarnas vilja. Då hittar jag ingen formulering som gör att beslut kan tas om att placeringen ska upphöra annat än om familjehemmet (detta avser alltså ett placeringshem, inte den biologiska familjens hem) begär att det upphör.

Men nu tycks de borta.

Du har alltid rätt att överklaga ett beslut i domstol!
Citera
2025-07-17, 04:33
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du har alltid rätt att överklaga ett beslut i domstol!

Ja givetvis.

Men som det ser ut här finns ju ingen mekanism för att få något beslut att överklaga förutom det initiala i början av placeringen.

Tidigare har man ju kunnat begärt omprövning av placeringen och vid nej gått till domstol och överklagat detta.

I nya lagen tycks möjligheten vara borta.

Så om inte jag missat något, vilket jag hoppas att jag har, då gäller dessa beslut för alltid när de väl står fast efter första beslutet.
Citera
2025-07-17, 06:25
Medlem
Citat:

Men nu tycks de borta.

Veet inte om jag förstår frågan men om ett barn är placerat i familjehem mot föräldrarnas vilja är väl inte socialtjänstlagen tillämplig utan LVU?
Citera
2025-07-17, 08:42
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Veet inte om jag förstår frågan men om ett barn är placerat i familjehem mot föräldrarnas vilja är väl inte socialtjänstlagen tillämplig utan LVU?

Alltså lagen är länkad

Vad sägs om att läsa den istället för att gissa innehållet?

Och jag säger uttryckligen att detta fanns med i den version som har gällt fram tills nu.

Så varför det enligt dig tidigare skulle ha funnits en dublett av bestämmelsen i LVU som nu står kvar när det ena exemplaret faller bort här förstår jag inte.

Men om det är så får du gärna citera tillämpligt lagrum.
Citera
2025-07-17, 18:14
Medlem
Citat:
Alltså lagen är länkad

Vad sägs om att läsa den istället för att gissa innehållet?

Och jag säger uttryckligen att detta fanns med i den version som har gällt fram tills nu.

Så varför det enligt dig tidigare skulle ha funnits en dublett av bestämmelsen i LVU som nu står kvar när det ena exemplaret faller bort här förstår jag inte.

Men om det är så får du gärna citera tillämpligt lagrum.

Förstår fortfarande inte om frågan gäller vårdens upphörande eller frågan om var barnet ska vara placerad under tiden som vården pågår?

LVU gäller ju vård med tvång och socialtjänstlagen gäller nästan undantagsvis frågor om vård /insatser med samtycke (vissa undantag finns men inte för vård i familjehem vad jag kan se).

13 och 21 § § LVU reglerar frågor om prövning av vårdens upphörande och om placeringen (familjehem A eller B) regleras i 10-11§§.

Det är svårt att bemöta om dubbletter när du inte skriver vilken bestämmelse i gamla lagen som du hänvisar till. Gamla lagen finns här https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2001-453/
Citera
2025-07-17, 18:46
Medlem
DefactoAnarkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Förstår fortfarande inte om frågan gäller vårdens upphörande eller frågan om var barnet ska vara placerad under tiden som vården pågår?

LVU gäller ju vård med tvång och socialtjänstlagen gäller nästan undantagsvis frågor om vård /insatser med samtycke (vissa undantag finns men inte för vård i familjehem vad jag kan se).

13 och 21 § § LVU reglerar frågor om prövning av vårdens upphörande och om placeringen (familjehem A eller B) regleras i 10-11§§.

Det är svårt att bemöta om dubbletter när du inte skriver vilken bestämmelse i gamla lagen som du hänvisar till. Gamla lagen finns här https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2001-453/

Jag var väl fel ute igen då.

Tråden kan tas bort.

Nu är jag obegriplig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in