• 1
  • 2
2025-07-16, 18:23
Medlem
Ett spädbarn, 10 veckor gammalt, överlevde ett fall på 50 meter i österrikiska Alperna, rapporterar radiokanalen Tyrol ORF.

Föräldrarna vandrade i området Fiss i Tyrolen och hade bebisen i en barnvagn. Vagnen började rulla utför berget, slog runt flera gånger och spädbarnet slungades ut och hamnade på en äng.

Utreds som vårdslöshet mot barn.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ll-pa-50-meter

Bör föräldrarna straffas?
Citera
2025-07-16, 18:57
Medlem
Föll 50 meter, låter väldigt missvisande.
Citera
2025-07-16, 19:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om jag ska föregå resultatet av utredningen tycker jag inte att föräldrarna bör straffas.

Visst, skulle utredningen visa att de varit övermaga vårdslösa kan jag ändra mig, men jag tycker inte man måste bestraffa folk som klantar till det.
Citera
2025-07-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Om jag ska föregå resultatet av utredningen tycker jag inte att föräldrarna bör straffas.

Visst, skulle utredningen visa att de varit övermaga vårdslösa kan jag ändra mig, men jag tycker inte man måste bestraffa folk som klantar till det.
Nja fast vissa grejer kan man inte sopa under mattan som "klantade till sig". Det här FÅR inte ske, det ska som förälder vara OMÖJLIGT att detta sker, annars är man en riktig såshjärna och bör inte ha barn.
Citera
2025-07-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Nja fast vissa grejer kan man inte sopa under mattan som "klantade till sig". Det här FÅR inte ske, det ska som förälder vara OMÖJLIGT att detta sker, annars är man en riktig såshjärna och bör inte ha barn.

Ja, sociala myndigheter kanske får ta sig en titt på föräldrarna.
Citera
2025-07-16, 21:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

När min äldsta dotter var kanske 7-8 månader satt jag på golvet med benen i kors utsträckta framför mig, hon klättrade på mig, plötsligt tappade hon balansen och rullade liksom på buken på mitt smalben, hon fick en jävla vinkelhastighet med huvudet så att hon smackade näsbenet i kanten på en IKEA lack TV-bänk, kvällen tillbringades på jourcentralen men allt gick bra. Det var ett ögonblicksverk och min fru förebrår mig för det nästan 15 år senare.

Det borde inte ha fått hända och det var klantigt att jag inte kunde förutse att det skulle hända, vi lekte ju på golvet och jag tyckte jag hade kontroll på situationen.

Vad säger du, ska vi avvakta resultatet av utredningen innan första stenen kastas?
Citera
2025-07-16, 22:19
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
När min äldsta dotter var kanske 7-8 månader satt jag på golvet med benen i kors utsträckta framför mig, hon klättrade på mig, plötsligt tappade hon balansen och rullade liksom på buken på mitt smalben, hon fick en jävla vinkelhastighet med huvudet så att hon smackade näsbenet i kanten på en IKEA lack TV-bänk, kvällen tillbringades på jourcentralen men allt gick bra. Det var ett ögonblicksverk och min fru förebrår mig för det nästan 15 år senare.

Det borde inte ha fått hända och det var klantigt att jag inte kunde förutse att det skulle hända, vi lekte ju på golvet och jag tyckte jag hade kontroll på situationen.

Vad säger du, ska vi avvakta resultatet av utredningen innan första stenen kastas?

Man klättrar inte uppför ett berg med barnvagn oavsett hur vägen är. Man har ungen i bärsele.

Felet är föräldrarnas och de ska lastas för incidenten.
Citera
2025-07-16, 22:23
Medlem
Citat:

Tråkigt händelseförlopp, men för mig är det lika självklart att man inte tar med sin 10 veckor gamla bebis på sådana äventyr som det var för dig att inte leka den där leken på taket eller inne i ett smältverk.
Citera
2025-07-16, 23:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Man klättrar inte uppför ett berg med barnvagn oavsett hur vägen är. Man har ungen i bärsele.

Felet är föräldrarnas och de ska lastas för incidenten.

Citat:
Tråkigt händelseförlopp, men för mig är det lika självklart att man inte tar med sin 10 veckor gamla bebis på sådana äventyr som det var för dig att inte leka den där leken på taket eller inne i ett smältverk.

Fair enough. Ni gör båda två goda poänger och jag är beredd att backa. Jag fick av någon oklar anledning för mig att det var en ganska tillrättalagd vandringsled de gick på.

Om vi bortser från just det här specifika fallet vill jag mena att man inte alltid måste straffa folk för att olyckor sker. Alltså rena freak accidents som är svåra att förutse. Alpin klättring med en emmaljunga kanske även den våghalsigaste bör avstå från.
Citera
2025-07-17, 00:25
Medlem
franges avatar
Vem i helvete tar med sig ett spädbarn i barnvagn upp i bergen?!?
Citera
2025-07-17, 00:28
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:

Jag tycker nog att man kan ta med sin 10 veckors bebis på äventyr om man nu tvunget vill det, men att däremot inte i varje sekund stå med barnvagnen i ett fast grepp eller åtminstone stå bakom den låter underligt.
Citera
2025-07-17, 00:58
Medlem
IdunLos avatar
Jag har mött familjer med småbarn när jag har vandrat i Alperna och undrat hur de tänker. De har visserligen haft barnen i särskilda bärselar men vad händer om föräldern med barnet faller?

På vissa ställen är det branta stup där det känns riskabelt att vandra som vuxen och då handlar det inte om någon extrem alpin vandring

Jag har visserligen haft med mig sonen på vandring i Alperna men då var han i tonåren.

Det är ju straffbart att utsätta barn för livsfara i andra sammanhang och de här föräldrarna gjorde just det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in