• 1
  • 2
2025-07-16, 17:44
Medlem
TheSamePersons avatar
En stor dataläcka från det brittiska försvaret avslöjade personuppgifter för tusentals afghaner som hjälpt brittiska styrkor, vilket satte deras liv i fara efter Talibans maktövertagande. Läckan ledde till att regeringen hemligstämplade insatsen och inledde ett dolt evakueringsprogram värt över 850 miljoner pund, som hittills fört cirka 4 500 personer till Storbritannien.

Den konservativa regeringen dolde affären med en så kallad super-injunction, som senare hävdes efter politiskt maktskifte. Labour-regeringen har bett om ursäkt och erbjuder nu verktyg för drabbade att kontrollera om deras uppgifter läckt. Juridiska krav på skadestånd kan komma att kosta ytterligare hundratals miljoner pund.

Källa: Metro

Frågeställning: bör Sverige också göra likadant eller bör batikhäxor flytta till UK för och ga sin del av kakan?
Citera
2025-07-16, 17:48
Medlem
Masingas avatar
Hur ser fördelningen ut mellan länderna?
Citera
2025-07-16, 17:50
Medlem
Molekyl3ns avatar
Oj, det kan ju ske våldtäkter där nu då.
Batikerna kan fara åt helvete likaså afghanerna
Citera
2025-07-16, 17:51
Medlem
mikaelss avatar
Dålig källa utan länk, men ditt referat säger 4500 medan rubriken säger 33000?

Har du mer är din uppenbarligen konstiga läsning av en artikel i Metro?
Citera
2025-07-16, 18:00
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Bättre exportera batixhäxor än att importera arga dvärgar som suktar efter bacha bazi hela dagarna. Men inga vänsterliberlaa regimer tjänar sina skatteslavar utan enbart sina egna agendor..

Brittiska folket har naturligtvis även denna gången inget att tjäna på den förda regimens politik.
Citera
2025-07-16, 18:10
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Dålig källa utan länk, men ditt referat säger 4500 medan rubriken säger 33000?

Har du mer är din uppenbarligen konstiga läsning av en artikel i Metro?

"Taking into account the wider schemes, other official figures show that so far the government has relocated 35,245 Afghans to Britain, of whom 16,156 were among those affected by the data leak"

https://www.theguardian.com/uk-news/...tion-explainer

"But the document in fact contained 33,000 records, and the details of more than 18,000 Afghan applicants and their loved ones. He pressed send twice, apparently unaware of the extent of the data he was sending because of hidden rows within the spreadsheet."

https://www.independent.co.uk/news/u...-b2789204.html
Citera
2025-07-16, 18:24
Medlem
HipToBeSquares avatar
Erbjöd inte Tailbanerna amnesti för de som flydde landet när de tog över?

https://www.thenews.com.pk/print/131...them-to-return

De som flydde gjorde det bland annat pga de jobbade för FN-styrkorna.

Finns det verkligen ett behov att ta hit massvist med afghaner, eller är det ännu en lögn för att motivera massinvandring?
Citera
2025-07-16, 18:49
Medlem
mikaelss avatar
Varför fly, jag trodde Afghanistan under talibanerna var Allahs paradis på jorden, är inte muslimerna nöjda nu?
Citera
2025-07-16, 21:08
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Varför fly, jag trodde Afghanistan under talibanerna var Allahs paradis på jorden, är inte muslimerna nöjda nu?

Frågan handlar inte om muslimerna då muslimer ändå inte skulle från första början samarbeta med invaderande britter. Frågan här handlar om batikhäxor och den brittiska regeringen. För övrigt är rätt trevligt i Afghanistan nu enligt de resevolggar jag har sett.
Citera
2025-07-16, 22:54
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:

Historiskt sätt brukar personer som samarbetat med fienden sällan ses med blida ögon.
Citera
2025-07-16, 23:27
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Historiskt sätt brukar personer som samarbetat med fienden sällan ses med blida ögon.
So? You play the game, you pay the price. Tror knappast det fanns över 33' kollaboratörer, snarare lycksökare som hoppa på bidrag i Europa.
Har vi inte nog med afghaner i Europa tycker du?

Och eftersom de ogillar västs 'imperialism' kan de ju få leva utan den ett tag, i paradiset under rättrogna talibaner.

Kan inte säga att jag bryr mig särskilt.
Citera
2025-07-16, 23:29
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Frågan handlar inte om muslimerna då muslimer ändå inte skulle från första början samarbeta med invaderande britter. Frågan här handlar om batikhäxor och den brittiska regeringen. För övrigt är rätt trevligt i Afghanistan nu enligt de resevolggar jag har sett.
Frågan handlar ju enligt din trådstart om 'personuppgifter för tusentals afghaner som hjälpt brittiska styrkor, vilket satte deras liv i fara efter Talibans maktövertagande.', menar du att detta inte är muslimer? Alla afghaner är ju muslimer?
Och de har det bäst i just Afghanistan, inte UK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in