• 1
  • 2
2025-07-16, 17:23
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Året var 2002 och jag hade hamnat i Nykvarn. Min dåvarande flickväns bror bjöd med oss till Gogo’s Pizzeria. Det visade sig dock att han inte bjöd, vi fick betala själva. Hur som helst beställde jag en Calzone.

Jag fick in en tallrik med Calzone, samt en liten skål med kall tomatsås vid sidan av. Det var första gången under mitt drygt 20-åriga liv som jag fick pizza serverad på det viset. Riktigt äckligt, tyckte jag, kall sås till en varm pizza! Då trodde jag att "Gogo" bara var lite egen, men tjugo år senare stötte jag på samma serveringssätt igen.

Är serveringsättet vanligt hos er lokala pizzeria?
Vem har kommit på sättet och varför?
Citera
2025-07-16, 17:36
Medlem
Nja, men har fått någon calzone serverad med varm tomatsås på tallriken.
Men det är ju inte atingen eller, tomatsås i själva pizzan är det ju oavsett.
Citera
2025-07-16, 17:38
Medlem
Naturligtvis var det tomatsås även inne i din Calzone, på ena halvan. Det är vanligt på pizzerior att man får en extra skål tomatsås vid sidan av, eftersom det av praktiska skäl bara är tomatsås på nederdelen av den bakade pizzan.
Citera
2025-07-16, 18:04
Moderator
Neksnors avatar
Jag har aldrig sett något sådant. Eventuell kebabsås eller liknande kan dock levereras i burk, men den ska ju vara högst upp på pizzan. Tomatsåsincidenten verkar lika vettig som att servera osten separat.
Citera
2025-07-16, 18:41
För många år sedan var jag i Lund och exakt samma sak hände mig. Jag kommer inte ihåg vad pizzerian hette då jag bara varit i Lund ett par gånger. Hur som helst så frågade jag servitrisen varför jag fick tomatsåsen bredvid och hon hade att hon inte visste, utan att de "bara gjorde så". Det är ett mycket sjukt beteende som ska straffas.
Citera
2025-07-16, 19:08
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Var det verkligen riktigt tomatsås och inte "kebabsås" som var röd? Vilket är illa nog bara det.
Citera
2025-07-16, 19:27
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Var det verkligen riktigt tomatsås och inte "kebabsås" som var röd? Vilket är illa nog bara det.

Nu är jag inte TS, men har stött på samma sak. Det är en Calzone med bara ost och skinka inuti, sedan får man tomatsås bredvid som man ska doppa i.
Citera
2025-07-16, 20:20
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Året var 2002 och jag hade hamnat i Nykvarn. Min dåvarande flickväns bror bjöd med oss till Gogo’s Pizzeria. Det visade sig dock att han inte bjöd, vi fick betala själva. Hur som helst beställde jag en Calzone.

Jag fick in en tallrik med Calzone, samt en liten skål med kall tomatsås vid sidan av. Det var första gången under mitt drygt 20-åriga liv som jag fick pizza serverad på det viset. Riktigt äckligt, tyckte jag, kall sås till en varm pizza! Då trodde jag att "Gogo" bara var lite egen, men tjugo år senare stötte jag på samma serveringssätt igen.

Det här är ju helt underbart!

23 år efter en dålig Calzone i Nykvarn så skaver det fortfarande.

Nej det är inte normalt med sås på sidan om.

Medans du grubblat så har dina barn vuxit upp och flyttat hemifrån...

LL
Citera
2025-07-16, 20:24
Va, calzone är ju en inbakad variant och allt ska finnas i den när den serveras, inte på sidan om, hahaha
Citera
2025-07-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango

Möjligen fick du en klassisk Calzone från Napoli. Där har man ingen tomatsås i.
Citera
2025-07-16, 20:40
Medlem
Tullamores avatar
Men det var väl tomatsås inuti?
Citera
2025-07-16, 20:47
Medlem
i usa dränks pizzor med "marinaraaahAAA" sause och gärna utan ost osv. eller marinarah sauce extra on the side. det är den amerikansk italienska seden. men den hör inte hemma i sverige. här äter vi välgräddad calzone as is och får vi en skål tomatsås så säger vi bara nej eller njet. och jag tror ofta det bara är skinka och ost i dem. osäker på om man känner tomatsåsen för den blir ofta vattnig i eller rinnig i en calzone, vilken kan vara orsakat av skinkbitarna också och den kondens som bildas när den bakas.

har förövrigt aldrig hänt hos mej i sthlm att man fått marinarah sauce med sej eller vid sidan av. eller droppat ovanpå calzonen som görs i usa.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-16 kl. 20:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in