2025-07-16, 18:49
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillfabrikoren
Jag har ju orginalladdaren som sagt, och den transformatorn har bara USB-a kontakt
Där har du problemet.
Citera
2025-07-16, 19:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Sladden kan ju vara problemet, men med samma sladd får jag ibland fulladdat på 2 timmar och ibland på 6, det borde väl inte skilja?
Hmm... är sladden sliten / glappar?
Har du installerat senaste säkerhetsuppdateringar? Minns att Samsung tidigare haft buggar som påverkar batteriet som de sedan fixade i uppdateringar.
Citera
2025-07-16, 23:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag har ju orginalladdaren som sagt, och den transformatorn har bara USB-a kontakt
Gick det lika långsamt med originalsladden?

Är din nuvarande sladd ovanligt lång? Jag har drabbats av väldigt långsam laddning av en helt annan pryl när jag använde en tre (eller fem?) meter lång sladd.
Citera
2025-07-17, 04:56
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Där har du problemet.
Säker på det? Jag har sett USB-A kablar sålda som 'fast charging'.
Citera
2025-07-17, 06:11
Medlem
Garanterat utsliten skt dplig laddkabel, du kan testa att bklas in i laddhålet påobilen och även änden du stoppar i mobolen och sr om det hjälper , annars låna en kabel av en vän och testa så ser du om det är kabeln. Mvh P
Citera
2025-07-17, 06:26
Medlem
Senare versioner av android och även nyare mobiler är konstruerade så att de (själva) väljer hur snabbt laddningen går.

Laddar jag mobilen på morgonen så blir det snabbladdning, medan om jag startar laddningen sent på kvällen så står det att laddningen är klar först framåt morgonen.

Har ingenting med kabel eller laddaren att göra det blir så utan det är mobilens inställningar.

Har man däremot en dålig kabel eller laddare så får man problem oavsett, med vissa kablar så säger mobilen att den laddar men det blir knappt att det laddas. Kan gå extremt långsamt med en äldre eller dålig kabel (trasig eller låg kvalitet).

Många billiga laddare är också för svaga och då blir effekten samma. Mobilen laddas knappt överhuvudtaget.

Men som sagt i början, att den snabbladdas eller laddas långsamt beror även på att mobilen är konstruerad så. Det finns flera fördelar med att ladda långsamt.

Själv så laddar jag aldrig mobilerna över natten. Ifall något skulle hända så sover jag, inte så bra sova om det skulle bli kortslutning och börja brinna. Så jag laddar helst på förmiddagen. Det borde de flesta kunna göra för man är väl aldrig långt från ett eluttag?
Citera
2025-07-17, 08:29
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ja.
Vad wish eller temu påstår stämmer sällan med verkligheten.
Citera
2025-07-17, 10:08
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gick det lika långsamt med originalsladden?

Är din nuvarande sladd ovanligt lång? Jag har drabbats av väldigt långsam laddning av en helt annan pryl när jag använde en tre (eller fem?) meter lång sladd.
Vad jag minns (var ett bra tag sedan) hade jag inte dessa problem med orginalsladden. Den nya sladden är runt 1 meter.
Citera
2025-07-17, 10:20
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Ja.
Vad wish eller temu påstår stämmer sällan med verkligheten.
OK, det förklarar faktiskt en del. Ska prova med USB-C i båda ändarna då.
Citera
2025-07-17, 11:06
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Vad jag minns (var ett bra tag sedan) hade jag inte dessa problem med orginalsladden. Den nya sladden är runt 1 meter.

Du har glapp i sladden, köp en ny
Citera
2025-07-17, 11:22
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vilken typ av transformator respektive sladd är det? Finns olika. Om det finns en bild på en blixt är det snabbladdare. Om det ska fungera med snabbladdning måste både transformatorn och sladden vara av den typen, med blixten på. Annars tar det 3-4 timmar att ladda. Hade problem med det förut, visste inte om detta. Kom på det efter att ha testat olika sladdar och olika transformatorer. Hade tyvärr inte googlat 😆 Annars kan sladden vara defekt. Det gör också att laddningen tar lång tid.
Citera
2025-07-17, 19:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag har för mig att själva A-standarden har vissa begränsningar som inte finns hos C. Vilket inte hindrar att kreativa entreprenörer snickrar ihop en egen kombination av laddare/kabel/apparat som tillsammans kanske kan gå runt standarden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in