Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-16, 12:40
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Hej Flashback.
Jag äger en Samsung A33. Ofta när jag laddar den kommer det upp "långsam laddning" och så står det att det kommer ta 4+ timmar att ladda snarare än de 2 som är normalt. Vad beror detta på? Dålig sladd? Låg ström i vägguttaget? Min inkompetens? Hasse Aro?
Jag har rensat i ladduttaget (USB-C) med pincett och tryckluft men det blir endast marginellt bättre.

Mvh Fabrikörn
Citera
2025-07-16, 13:03
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har ingen samsung men jag har en telefon som använder sig av "intelligent laddning". T ex på kvällen när jag går och knyter mig så sätter jag telefon i den trådlösa laddaren, då står det långsam laddning och att den blir klar fram mot småtimmarna, den har lärt sig att den står i laddaren över natten så den väljer en mildare laddning för batterihälsans skull. Samma om jag sätter den i laddaren och har ett väntande larm på så står det att laddningen blir klar tiden då larmet går.
Citera
2025-07-16, 14:12
Medlem
Beror oftas på dålig sladd köp en kvalité sladd
Citera
2025-07-16, 14:22
Medlem
Sereenas avatar
Vad har du för laddare?
Och hur mycket batteri har du när du börjar ladda? (Med smart laddning så laddas det olika snabbt beroende på olika kriterier)
Citera
2025-07-16, 14:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillfabrikoren
Jag äger en Samsung A33.
A33 ser ut att ha möjlighet till 25W laddning och kabeln behöver också ha nyare version anpassad för snabbladdning, ett par alternativ:
https://www.amazon.se/dp/B0CZF4KDJ7/?th=1
https://noerdic.se/products/type-c-10gbps-3a-full-featured-emarker-150cm-black-usbc-n1023
Citera
2025-07-16, 15:01
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vad har du för laddare?
Och hur mycket batteri har du när du börjar ladda? (Med smart laddning så laddas det olika snabbt beroende på olika kriterier)

Har orginalladdaren till telefonen, sladden är dock separat då orginalsladden gick av. Tiderna jag angav är från cirka 0%. Tror inte smart laddning används, detta gäller också för alla tider på dygnet
Citera
2025-07-16, 15:06
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
A33 ser ut att ha möjlighet till 25W laddning och kabeln behöver också ha nyare version anpassad för snabbladdning, ett par alternativ:
https://www.amazon.se/dp/B0CZF4KDJ7/?th=1
https://noerdic.se/products/type-c-10gbps-3a-full-featured-emarker-150cm-black-usbc-n1023
Sladden kan ju vara problemet, men med samma sladd får jag ibland fulladdat på 2 timmar och ibland på 6, det borde väl inte skilja?
Citera
2025-07-16, 15:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Har orginalladdaren till telefonen, sladden är dock separat då orginalsladden gick av. Tiderna jag angav är från cirka 0%. Tror inte smart laddning används, detta gäller också för alla tider på dygnet

Smart laddning används såvitt jag vet alltid på lurarna som har det, och det påverkas av många faktorer, inkl saker som tex temperatur (höga temperaturer, även om det inte är direkt överhettning, försämrar batteriets prestanda/livslängd).

Min förra laddare (en random från biltema, har numera en Ugreen 30W + 60W sladd från inet) betedde sig dock lite så innan den gav upp helt och slutade fungera.
Citera
2025-07-16, 17:34
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Hej Flashback.
Jag äger en Samsung A33. Ofta när jag laddar den kommer det upp "långsam laddning" och så står det att det kommer ta 4+ timmar att ladda snarare än de 2 som är normalt. Vad beror detta på? Dålig sladd? Låg ström i vägguttaget? Min inkompetens? Hasse Aro?
Jag har rensat i ladduttaget (USB-C) med pincett och tryckluft men det blir endast marginellt bättre.

Mvh Fabrikörn

För att få snabb laddning så måste det vara USB-c i båda ändarna på kabeln.
Du har väl en äldre kabel med USB-a eller nåt.
Citera
2025-07-16, 17:54
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
För att få snabb laddning så måste det vara USB-c i båda ändarna på kabeln.
Alltså när den laddar som snabbast (2-3 h) står det inte "långsam laddning" utan det är bara när den tar lång tid.

Hittar inte heller nån inställning för smart laddning som ni andra pratar om, utan bara en om energisparing då den inte laddar över 80% när jag sover, men den laddar långsamt alla möjliga tider
Citera
2025-07-16, 17:56
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall

Jag har ju orginalladdaren som sagt, och den transformatorn har bara USB-a kontakt
Citera
2025-07-16, 18:45
Medlem
Citat:
Sladden kan ju vara problemet, men med samma sladd får jag ibland fulladdat på 2 timmar och ibland på 6, det borde väl inte skilja?

Jag har en sladd med samma problem. Om jag vänder på kontakten 180 grader, så laddar den antingen långsamt eller snabbt.

När sladden var ny så laddade den lika snabbt oavsett hur jag stoppade in den i telefonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in