2025-07-16, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
För att kvinnor förväxlar social kompetens med att det ska vara trevlig stämning.

Edit: I övrigt är även män lättkränkta numera.

Att bara sträva efter trevlig stämning på bekostnad av ärlighet ser jag mer som en svensk egenskap. I Sverige handlar trevlig stämmning om att alla tycker lika och håller med alla. Därför pratar man helst om ytliga saker, som om vädret och undviker att prata om djupare saker där det är svårare att hålla med alla.

Med finnarna ska man vara ärlig om man vill bli omtyckt och uppskattad. Det betyder inte att man är ute efter att bråka om man säger högt sin motsatta åsikt, de väntar sig att du ska säga vad du tycker. De är inte heller rädda för att prata om djupare saker även med främlingar. I Italien tycker man att man inte ens får i gång en intressant diskussion om inte alla tycker olika. De älskar långa, djupa och passionerade diskussioner där de försöker övertyga den andre. Om man inte förstår språket kan man tro att de bråkar. Många araber tycker att man aldrig skall avslöja sina svaghet för en annan, medan en finne berättar öppet om sina värsta sidor för att han vill vara ärlig. Det finns mycket kulturella skillnader om vad man är ute efter när man sällskapar. Det handlar inte bara om hur kvinnor/män kommunicerar.
Citera
2025-07-16, 09:43
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Att bara sträva efter trevlig stämning på bekostnad av ärlighet ser jag mer som en svensk egenskap. I Sverige handlar trevlig stämmning om att alla tycker lika och håller med alla. Därför pratar man helst om ytliga saker, som om vädret och undviker att prata om djupare saker där det är svårare att hålla med alla.

Med finnarna ska man vara ärlig om man vill bli omtyckt och uppskattad. Det betyder inte att man är ute efter att bråka om man säger högt sin motsatta åsikt, de väntar sig att du ska säga vad du tycker. De är inte heller rädda för att prata om djupare saker även med främlingar. I Italien tycker man att man inte ens får i gång en intressant diskussion om inte alla tycker olika. De älskar långa, djupa och passionerade diskussioner där de försöker övertyga den andre. Om man inte förstår språket kan man tro att de bråkar. Många araber tycker att man aldrig skall avslöja sina svaghet för en annan, medan en finne berättar öppet om sina värsta sidor för att han vill vara ärlig. Det finns mycket kulturella skillnader om vad man är ute efter när man sällskapar. Det handlar inte bara om hur kvinnor/män kommunicerar.
Så är det ju.
Idag har det blivit allt vanligare med att börja en mening med Jag tänker att... Det blir liksom ett friskrivande av ansvar i förväg från den åsikten man försöker leverera, för man är ju liksom i den pågående tankeprocessen då, och kan inte anklagas för att ha tagit ställning än. Man prövar sig fegt fram tills man kommer till någon slags konsensus.

Svensken är ofta löjligt konflikträdd vilket hämmar vår utveckling som folk, vi blir lätta att förtrycka när vi förtrycker oss själva.

Vi var bättre på att stå upp för våra åsikter förr. Minns festerna föräldrarna hade där det på småtimmarna blev livliga politiska diskussioner. Ingen ansåg att det var brist på social kompetens eller blev dålig stämning, det hörde liksom till. Alla skildes åt som vänner ändå.
Citera
2025-07-16, 09:57
Medlem
Citat:
För att kvinnor förväxlar social kompetens med att det ska vara trevlig stämning.

Edit: I övrigt är även män lättkränkta numera.

Social kompetens handlar om att skapa trevlig stämning, däremot förväxlar en del social kompetens med att man ska vara snackig.
Citera
2025-07-16, 10:00
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Det är, om inget annat, härdande. Vilket folk uppenbarligen behöver.
Mnja, håller inte med.
Citera
2025-07-16, 10:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsk-moderator
Jag kan nästan garantera att alla män här har varit med om detta många gånger. Kvinnor ljuger, men de själva ser det inte som lögner, utan som social kompetens.

För kvinnor handlar mycket om att hålla god stämning i gruppen. I företagsvärlden kan man ibland prata om begreppet "toxic positivity", vilket alltså innebär att kolleger inte ska kritisera varandra för att den goda stämningen då kan förstöras. Det finns även "mood managers" på arbetsplatser sedan en tid tillbaka.

All den här skiten härstammar från kvinnor och deras låga testosteronnivåer som gör dem fega och konflikträdda.

Kvinnors sociala kompetens handlar alltså att de ska läsa av omgivningen och sedan navigera i den med en perfekt blandning av lögner och sanning. Det värsta de vet är konflikter eller att såra andras känslor. Här utgår kvinnor från sig själva, eftersom många fruntimmer inte klarar av att hantera sina känslor.

Här är några översättningar från fruntimmerska:

- Du är en jättefin människa, men inte min typ (Fy fan vad ful du är)
- Jag har redan pojkvän (jag har ingen pojkvän, men det är den perfekta lögnen för att få bort dig)
- Oj, såg du vad fin hon var (snälla säg att jag är finare så mår jag bättre)
- Stringtrosor är det fulaste som finns (de passar inte på min tantrumpa, och då ska de inte vara fina på någon annan heller)
- Sex nu? Nej men ... vänta, inte just nu. Senare, OK? (Är han helt dum i huvudet, jag vill bara ha sex med män jag tänder på)
- Men gumman, du är jättefin i den där klänningen (Helvete vad hon ser ut, nu kommer jag få all uppmärksamhet istället!)

MÄN SINSEMELLAN
Din jävla nolla, nu får du fan ta och skärpa till dig!
*när nollan är utom hörhåll*
Fan, han var rätt cool alltså.

KVINNOR SINSEMELLAN
Fina du, du ska veta att vi verkligen uppskattar ditt sällskap!
*när "fina du" är utom hörhåll*
Vilken jävla slampa, vem fan tror hon att hon är?

Det värsta är att män också börjar ljuga, för vi vet att man inte kan vara ärlig mot kvinnor på grund av deras oförmåga att hantera sina känslor. Det finns en anledning till att män frågar andra män om tjejer, för vi vet att män är betydligt ärligare än fruntimmer. Frågar du en tjej kommer hennes svar fokusera på att inte såra dina känslor, medan en mans svar kommer fokusera på en lösning som faktiskt fungerar.

Är kvinnors sociala kompetens bara en täckmantel för lögner?
Vad skulle hända om män helt plötsligt blev ärliga mot kvinnor, istället för att styras av rädslan att såra deras känslor?
Är kvinnor biologiskt kapabla att vara ärliga, eller är de hårdkodade att ljuga för att undvika konflikt och behålla sin plats i gruppen?

Du kan ju själv konstatera att kvinnors beter sig så här, och förmodligen förstår du också att de gjort det i alla tider. Då borde du också kunna lista ut att det fyller ett syfte.
Man får generellt ut mycket mer av livet om man försöker förstå hur saker fungerar, än att reta sig på det.
Citera
2025-07-16, 11:11
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det verkar som att på din arbetsplats så handlar konversationerna bara om sex, string och om någon är ful eller snygg.

Man undrar vad för typ av arbetsplats du är på.
Med tanke på hur samhället idag ser ut, lite vilken som helst skulle jag gissa. Varför inte riksdagen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r--tar-timeout
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ellt-ofredande
https://www.bortgjord.nu/per-svedber...efter-julfest/
https://www.sverigesradio.se/artikel...ic-anklagelser
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...enorma-radslan
Citera
2025-07-16, 11:47
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsk-moderator
Jag kan nästan garantera att alla män här har varit med om detta många gånger. Kvinnor ljuger, men de själva ser det inte som lögner, utan som social kompetens.

För kvinnor handlar mycket om att hålla god stämning i gruppen. I företagsvärlden kan man ibland prata om begreppet "toxic positivity", vilket alltså innebär att kolleger inte ska kritisera varandra för att den goda stämningen då kan förstöras. Det finns även "mood managers" på arbetsplatser sedan en tid tillbaka.

All den här skiten härstammar från kvinnor och deras låga testosteronnivåer som gör dem fega och konflikträdda.

Kvinnors sociala kompetens handlar alltså att de ska läsa av omgivningen och sedan navigera i den med en perfekt blandning av lögner och sanning. Det värsta de vet är konflikter eller att såra andras känslor. Här utgår kvinnor från sig själva, eftersom många fruntimmer inte klarar av att hantera sina känslor.

Här är några översättningar från fruntimmerska:

- Du är en jättefin människa, men inte min typ (Fy fan vad ful du är)
- Jag har redan pojkvän (jag har ingen pojkvän, men det är den perfekta lögnen för att få bort dig)
- Oj, såg du vad fin hon var (snälla säg att jag är finare så mår jag bättre)
- Stringtrosor är det fulaste som finns (de passar inte på min tantrumpa, och då ska de inte vara fina på någon annan heller)
- Sex nu? Nej men ... vänta, inte just nu. Senare, OK? (Är han helt dum i huvudet, jag vill bara ha sex med män jag tänder på)
- Men gumman, du är jättefin i den där klänningen (Helvete vad hon ser ut, nu kommer jag få all uppmärksamhet istället!)

MÄN SINSEMELLAN
Din jävla nolla, nu får du fan ta och skärpa till dig!
*när nollan är utom hörhåll*
Fan, han var rätt cool alltså.

KVINNOR SINSEMELLAN
Fina du, du ska veta att vi verkligen uppskattar ditt sällskap!
*när "fina du" är utom hörhåll*
Vilken jävla slampa, vem fan tror hon att hon är?

Det värsta är att män också börjar ljuga, för vi vet att man inte kan vara ärlig mot kvinnor på grund av deras oförmåga att hantera sina känslor. Det finns en anledning till att män frågar andra män om tjejer, för vi vet att män är betydligt ärligare än fruntimmer. Frågar du en tjej kommer hennes svar fokusera på att inte såra dina känslor, medan en mans svar kommer fokusera på en lösning som faktiskt fungerar.

Är kvinnors sociala kompetens bara en täckmantel för lögner?
Vad skulle hända om män helt plötsligt blev ärliga mot kvinnor, istället för att styras av rädslan att såra deras känslor?
Är kvinnor biologiskt kapabla att vara ärliga, eller är de hårdkodade att ljuga för att undvika konflikt och behålla sin plats i gruppen?
Finns ingen anledning att berätta allt man tänker på en arbetsplats. Små vita lögner i vardagen är trevligare än en idiot som spyr ut allt den tänker i tid och otid, det kan ni göra hemma eller med era kompisar. På gemensamma utrymmen respekterar man varandra för en trevlig och behaglig stämning. Allmänt hyfs, sedan att hon liknar en falukorv i sin klänning det behöver hon inte veta, hon kanske har en fin frisyr?

TS är förmodligen arbetslös. Det är på arbetsplatsen man lär sig vad som är sociala koder, inte hemma. Ingen kommer tycka att dina ”brutalt ärliga åsikter” är nice att lyssna på, du hade blivit avvecklad fort kan jag säga.

Sedan håller jag med om att överdrivet lismande och haglande av komplimanger är dåligt, bättre att vara tyst och inte säga någonting eller hitta något som är fint/bra så slipper man ljuga.

Om män inte ljög så hade vi inte orkat med er. Ni ska se mellan fingrarna och välja era strider. Är det lönt att bråka med min tjej nu över denna petitessen? Nej. Och så lägger ni er ner, happy wife happy life
Citera
2025-07-16, 11:57
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
TS är förmodligen arbetslös. Det är på arbetsplatsen man lär sig vad som är sociala koder, inte hemma. Ingen kommer tycka att dina ”brutalt ärliga åsikter” är nice att lyssna på, du hade blivit avvecklad fort kan jag säga.
Att inte säga mer än det man behöver är absolut något man borde kunna begripa på egen hand. Och desto mindre behöver du ljuga.

Men visst, man blir kanske lite socialt knäpp av arbetslöshet. Skulle kunna gälla var tionde person i landet, så kanske inget att skoja om.
Citera
2025-07-16, 11:59
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Att inte säga mer än det man behöver är absolut något man borde kunna begripa på egen hand. Och desto mindre behöver du ljuga.
Ja det skrev jag ju? Antingen låter man bli eller hittar något som är bra eller fint på personen. Ibland vill man väl göra någon glad antar jag?
Citera
2025-07-16, 12:04
Medlem
Det känns helt enkelt bättre för en själv att få andra att må bra. Man kan ju undvika lögner genom att hellre vara tyst om det går, men ge genuina komplimanger när man verkligen menar det.
Citera
2025-07-16, 12:10
Bannlyst
Absolut inte. Sluta umgås med toxiska kvinnor så slipper du ha en falsk bild över hus kvinnor är. Typiskt män alltså
Citera
2025-07-16, 12:11
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina

Fast du kan inte dra alla människor över en och samma kam? Du får ju välja tid och rum när det är passande och inte. Känna efter på viben, ”nämen den här personen känns sjukt nice, man kan nog prata om lite djupare saker med denne.” Och står ni mitt under ett arbetspass så kanske det inte är megalämpligt beroende på vad man jobbar med. Det är ju detta som kallas social kompetens. Kunna avgöra sånt.

Kan man inte välja rätt tid och rum så är man inkompetent, klumpig och socialt missanpassad. Det är ju det här som skiljer människor åt. Du förstår liksom inte sunt förnuft? Alla på släktmiddagen kanske inte vill tala om politik? Vera på din arbetsplats kanske inte vill att du ska fiska i hennes privatliv? Du kan prata med Fredrik när ni går ut på en cigg tillsammans på festen. Liiiite så.

Säger ni något annat så är ni bönder. Dvs bor ute på vischan med närmsta granne en halv km bort och då kan man ju nästan förstå att ni inte förstår hur man beter sig runt människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in