2025-07-16, 13:41
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tror man måste gå högre upp (och/eller utanför läkarskrået). Det handlar inte om kunskaper hos läkaren eller dennes bristfälliga kontroll.

Läkaren gör här vad som förväntas av hen. Den allmänna uppfattningen och påbudet från det politiska etablissemanget och tyckomanerna är att könsdysfori är könsdysfori och inget annat - och ve den som tycker annorlunda; denne är då transfob, homofob, bakåtsträvare, misogyn, unken, sunkig och förlegad.

Unga (och medelålders) jag diskuterat detta med - vanliga och bildade personer och ej aktivister - uppfattar detta om upplevt kön som något självklart och naturligt.

Jag har diskuterat det med en kirurg som tvivlade på att det han gjorde var etiskt i många fall men att han var tvungen att göra sitt jobb inom landstinget. Han är rätt väl ansedd inom rekonstruktiv plastikkirurgi.

Det är inte att höja en persons livskvalitet att kastrera dem bara för att de har en fantasi. Man måste vara på det klara med att biologiskt kön går inte att byta, könsorganen har en reproduktiv funktion dvs de är en del av att bilda familj och att man är tvungen att leva sitt liv som en gestaltning av det motsatta könet, men man kan leva ett autentiskt liv trots det.

Det är inte ett problem om man faktiskt är transsexuell. Det är en katastrof om allt man har är en fantasi om att livet kommer bli mycket bättre som motsatt kön.
Citera
2025-07-16, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag har helt formar mina åsikter på egen hand med hjälp av min hjärna. Varför tycker du man ska få skada barn?
Skapa inte halmgubbar. Du är uppenbarligen lika rabiat och har lika lite respekt för det moderna rättssystemet som fundamentalistisk islam har.
Ironiskt att ett av de mer sofistikerade länderna i världen har så primitiva medborgare.
Citera
2025-07-16, 17:02
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Skapa inte halmgubbar. Du är uppenbarligen lika rabiat och har lika lite respekt för det moderna rättssystemet som fundamentalistisk islam har.
Ironiskt att ett av de mer sofistikerade länderna i världen har så primitiva medborgare.

Jag är emot att sterilisera barn till skillnad från dig.
Citera
2025-07-16, 17:03
Medlem
Bassplays avatar
Tvinga dessa personer byta kön. Det vore ett lämpligt straff.
Citera
2025-07-16, 17:09
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daming-dingding
Finns inte fängelseplatser nog för att hysa hela extremvänstern i VPK-MP-FP-C-S.
Vi bor redan i det fängelset, aka samhället
Citera
2025-07-16, 17:09
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
Jag har diskuterat det med en kirurg som tvivlade på att det han gjorde var etiskt i många fall men att han var tvungen att göra sitt jobb inom landstinget. Han är rätt väl ansedd inom rekonstruktiv plastikkirurgi.

Det är inte att höja en persons livskvalitet att kastrera dem bara för att de har en fantasi. Man måste vara på det klara med att biologiskt kön går inte att byta, könsorganen har en reproduktiv funktion dvs de är en del av att bilda familj och att man är tvungen att leva sitt liv som en gestaltning av det motsatta könet, men man kan leva ett autentiskt liv trots det.

Det är inte ett problem om man faktiskt är transsexuell. Det är en katastrof om allt man har är en fantasi om att livet kommer bli mycket bättre som motsatt kön.

Och frågan som jag så väldigt gärna vill ha svar på är: hur många procent är faitiskt transsexuella och hur många har fantasi? Kan vi säga att det är 1% vs 99% eller är det för generöst?
Citera
2025-07-16, 17:39
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Och frågan som jag så väldigt gärna vill ha svar på är: hur många procent är faitiskt transsexuella och hur många har fantasi? Kan vi säga att det är 1% vs 99% eller är det för generöst?

De här problemen existerade inte innan 2010, så det finns säkert en viss sanning i pratet om kulturell smitta eftersom fenomenet mångdubblats efter att smartphones och sociala media dök upp.

Det är en spekulation såklart, men jag jag tror lajks och tillgång på porr bär ett stort ansvar för att allt blivit så skruvat.

Jag vill inte låta för dömande, men ah det är min misstanke.

Det är j-vligt dumt att inte sätta åldersgräns på porr tbh.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-07-16 kl. 17:42.
Citera
2025-07-16, 18:34
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Det är en form av barnmisshandel.

Barnen som genomgår de medicinska delarna blir sterila och kommer i många fall aldrig uppleva orgasm i livet.

För mycket länge sen fanns det en term, "änglamakerskor". Frågan är vilken förälder som gör en ängel av sitt barn på det viset. Det är en enkel biljett till livslångt utanförskap och ensamhet.

Vi vet iaf att Jonas Gardell/statsministern kanske borde rannsaka sig själva lite?

Processen att byta könsidentitet är mycket lång och svår, beslutet bör fattas av en myndig person som iaf genomgått pubertet.

redigering: låt oss säga att jag vet en person som genomgick könskorrigering i vuxen ålder.

Inte en enda uppföljningsfråga beträffande personens sexliv, neovaginans funktion vid faktiskt samlag eller hur sexuella relationer fungerar har ställts på över ett decennium sen dess.

Inte en enda fråga om personens relationer har ställts öht, något som gicks igenom i detalj innan ingreppet.

De konstaterar att känsel finns. That is it. Have fun experiencing your new life.

Det är inte humanism och vetenskap det där med ungar handlar om, det är politik och värt kritik.

Handlar det inte mest om ekonomi, miljardindustri
https://www.nationalreview.com/corne...-annually/amp/
Senast redigerad av skoputs 2025-07-16 kl. 18:37.
Citera
2025-07-16, 19:01
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Handlar det inte mest om ekonomi, miljardindustri
https://www.nationalreview.com/corne...-annually/amp/

Klart det finns en ekonomisk aspekt, men i Europa är det inte ute på marknaden på det viset.

I synnerhet inte i Sverige där det är landstinget som står för kostnaden och de ser det som vilken rekonstruktiv kirurgi som helst. Operationerna hamnar i samma vårdkö som omskurna somaliskor och brännskadeoffer och på samma budget, det är därför köerna till könsbyte är så långa, det är ingen högprioriterad grupp utan det är samma vårdgaranti som för alla andra operationer.

Mer att folk inom akademian gör karriär på en patientgrupp isf.

Det kan säkert vara en delförklaring men jag tror ideologi och att befästa hbtq-rörelsens politisk makt är överordnat. Jag kan givetvis ha fel.
Citera
2025-07-16, 19:08
Medlem
Ingen kan säga annat än att den här rörelsen har orsakat väldigt mycket lidande i unga människor.
Läkarna som varit inblandade i detta behöver å det minsta förlora sin legitimation.
För uppenbara feldiagnoser ska de även åtalas.
Den här skiten kommer jämföras med nazisternas experiment i dödslägren.
Vänta bara.
Citera
2025-07-16, 20:11
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det finns en enorm överrepresentation av autism inom den gruppen.
De kan luras till att tro att de ska må bättre av ett könsbyte med det kommer de ej att göra.
Jag har träffat på en person med autism som hoppade på det här för att det var en mode grej på internet.
Jag känner folk inom psykaitrin som anser att risken för självmord efteråt är Forsett mycket hög efter ingrepp och medicinering.
Senast redigerad av Slackoff 2025-07-16 kl. 20:14.
Citera
2025-07-16, 20:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Den kirurgen måste ha det jobbigt med sitt samvete. Samma med gynekologer som måste mörda fullt friska och i de värsta fallen långt gångna foster i fullt friska kvinnors kroppar, också (d.v.s. de som har ett samvete från början). Och veterinärer som måste avliva unga och fullt friska djur bara för att ägaren har tröttnat. Jag har hört att det senare anses vara en orsak till den höga självmordsfrekvensen för veterinärer.

Det är just för att undvika sådant, som vi borde ha samvetsklausul i vården som i nästan alla andra länder. Sverige står ut i sin inställning, att läkare och annan vårdpersonal inte får neka gärningar som ger dem dåligt samvete. Alla förväntas tycka lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in