2025-07-15, 23:45
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det verkar inte som att du har trtt i nihilismen fullt ut, lite som att du str och kikar in i drren. Du hoppas ju trots allt att vrlden ska g under imorgon, vilket visar att du fortfarande hller fast vid ett vrde.
Ja jag har inte gtt med i en religion, men ser ett tnk som jag fullt ut kan kpa, s om jag inte hller korrekt vid "manifestet" s fr det vara s.
Citera
2025-07-15, 23:45
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blardd
vet inte, bryr mig inte
Eftersom du bemdade dig att skriva i trden vad r det du inte bryr dig i?
Citera
2025-07-15, 23:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Nej jag har inte haft ngra spirituella upplevelser..

Hur skulle ngot i denna vrlden kunna "bota" min Nihilism? Jag hoppas denna vrlden sprngs i bitar imorgon, ven om jag har barn.

Spirituella upplevelser r ngot som finns bortom denna vrlds existens. Det r bara drfr de fungerar. Rekommenderar psykadelika. Fr mildare spirituella upplevelser finns ju annars vanligt hederligt grs som br rkas s ofta knslan infaller sig. Vill du inte knarka s sna in p filosofi, psykologi (tex Jung) eller heliga skrifter.

Jag hatar ocks vrlden =)
Citera
2025-07-15, 23:50
Medlem
Citat:
Ja du har mycket pong i det du skriver, men misstnker att du skriver frn en hgavlnad frn Stockholms POV, men tnk dit att det finns mnniskor i detta landet/vrlden som verkligen inte kan f jobb, de mr skit, vad r meningen med ett liv i kaos, du fr vlja mellan betala rkningar eller ta, vad gr du? Finns det en mening med det livet?

Jag ter. Hlsan gr alltid frst. Har du inte hlsan, s spelar det ingen roll om du har alla pengarna i vrlden.

Dessutom ... Vrsta som kan ske med rkningar i detta land, r att man bygger ett skuldsaldo hos kronofogden och i slutndan fr en skuldsanering. Det r inte p liv och dd. Men visst ... kanske ta lite billigare fr att betala hyran. Resten av fakturorna sekundrt.

Och ja ... mnga som inte fr jobb, och tuffare kommer det att bli, ven fr hgutbildade med teknologiska framsteg. Men det hjlper inte att knna desperation. Tvrtom ska man tnka att det r fretagens frlust. Fr det r sanningen. Fretagen r inte viktiga. Bara arbetskraften.

Och nej, att arbeta med ngot man inte gillar har ingen mening i och med att frvntningarna redan r infriade. Det finns en strre mening i att vara arbetsls och ska jobb, skulle jag vilja pst. Sedan ... allt blir vad man gr det till.

Frga. Varfr oroar du dig s mycket, om nu dden nd gr allt meninglst?
Citera
2025-07-15, 23:54
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Spirituella upplevelser r ngot som finns bortom denna vrlds existens. Det r bara drfr de fungerar. Rekommenderar psykadelika. Fr mildare spirituella upplevelser finns ju annars vanligt hederligt grs som br rkas s ofta knslan infaller sig. Vill du inte knarka s sna in p filosofi, psykologi (tex Jung) eller heliga skrifter.

Jag hatar ocks vrlden =)
Ok d fattar jag, har inte tillgng till dessa substanser, men Nietzsche r intressant ven Jung som du skriver.
Citera
2025-07-15, 23:57
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Jag ter. Hlsan gr alltid frst. Har du inte hlsan, s spelar det ingen roll om du har alla pengarna i vrlden.

Dessutom ... Vrsta som kan ske med rkningar i detta land, r att man bygger ett skuldsaldo hos kronofogden och i slutndan fr en skuldsanering. Det r inte p liv och dd. Men visst ... kanske ta lite billigare fr att betala hyran. Resten av fakturorna sekundrt.

Och ja ... mnga som inte fr jobb, och tuffare kommer det att bli, ven fr hgutbildade med teknologiska framsteg. Men det hjlper inte att knna desperation. Tvrtom ska man tnka att det r fretagens frlust. Fr det r sanningen. Fretagen r inte viktiga. Bara arbetskraften.

Och nej, att arbeta med ngot man inte gillar har ingen mening i och med att frvntningarna redan r infriade. Det finns en strre mening i att vara arbetsls och ska jobb, skulle jag vilja pst. Sedan ... allt blir vad man gr det till.

Frga. Varfr oroar du dig s mycket, om nu dden nd gr allt meninglst?
Jag misstnker vldigt mycket sarkasm i ditt inlgg, men en dag nr du verkligen "vaknar" s kommer det uppvaknandet vara brutalt.. Jag gjorde detta uppvaknande fr ver 20 r sedan, men ja du kommer att f ett helvete nr du vl fattar hur denna vrlden fungerar..
Citera
2025-07-16, 00:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Frstr inte varfr det r s komplicerat egentligen. Handlar inte om ngon sorts mening, utan att m bra i sin egen existens.

Visst frekommer det mycket hemskheter och bla bla bla. Men alla utgr frn sitt eget medvetande. Du kan inte ens veta skert att ngon annans medvetande existerar.

Om man ska kra p nhlistspret, kan man definitivt gra det och bibehlla en lycka. Att inte bry sig r en bra drivkraft till att n sina ml. Om man nu har ml.

Citat:
Mycket bra inlgg och jag frstr vad du menar, men vad r meningen med ett ml? Jmfrt med meningen med inget ml?

.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-07-16 kl. 00:04.
Citera
2025-07-16, 00:05
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Hller med. Ett toppeninlgg. Folk som skriver att TS lever i sin egna "otacksamma" bubbla fr att det finns andra som inte kan betala sina rkningar Det r inte deras medvetande utan ens eget som man gr runt med dag ut och dag in.
Jag tror jag tolkade ditt inlgg rtt, s tack
Citera
2025-07-16, 00:08
Medlem
Kalk-Allans avatar
"God is dead. God remains dead. And we have killed him."

Ett av historiens mest knda citat. Det betyder inte att Gud bokstavligen dtt, utan att tron p objektiva vrden har kollapsat en existentiell katastrof Nietzsche sg som brjan p en kulturell och moralisk kris: vrdenas kollaps
Citera
2025-07-16, 00:10
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag tror jag tolkade ditt inlgg rtt, s tack

Lste igenom trden igen och sg att jag mste ha misslst ngon annans inlgg ang rkningar.. haha.

Men lycka till!
Citera
2025-07-16, 00:10
Medlem
NegernsDofts avatar
Jag tror livet p jorden r ngon slags underhllning eller experiment fr skdarna som skapade allting. Lite som nr vi kollar p Big Brother eller liknande. Vi har inget annat syfte n att upplysa eller underhlla en yttre kraft. Denna kraft kallar vi gud. Men vi vet inte exakt vad gud r eller hur, vi bara r vertygade om att existensens perfektion inte r slumpartad. Den r fr vlkonstruerad fr det.

Jag tror att det vi emellant ser p himlen och inte kan frklara, dvs ufon, r inte utomjordingar frn en annan civilisation ndvndigtvis, vad jag dremot tror r att dessa r vad som skapade oss och vervakar oss.
Citera
2025-07-16, 00:17
Medlem
Citat:
Jag misstnker vldigt mycket sarkasm i ditt inlgg, men en dag nr du verkligen "vaknar" s kommer det uppvaknandet vara brutalt.. Jag gjorde detta uppvaknande fr ver 20 r sedan, men ja du kommer att f ett helvete nr du vl fattar hur denna vrlden fungerar..

Du har frsttt hur vrlden fungerar utifrn DITT perspektiv. Men du har inte accepterat det ... Allvarligt talat tycker jag att du ska signa p nhilistkontraktet haha. Kan nog passa just nu. Annars blir bara varje motgng ytterligare ett bevis p att vrlden r emot dig. Fr du ett nej och det inte spelar ngon roll, kan du likavl ta tusen nej till. P s vis r nhilismen en superkraft. INGEN SARKASM.

Bryr du dig om varje nej blir hlet bara djupare och djupare. Bry dig mindre om andra ... och mer om din egen frid. Se alla som "lyckats" som botar. Fr i en meningls vrld kan man inte lyckas.

Finns mnga exempel p de som slutar bryr sig, och p s vis hittar ett "vrde" senare.

terigen. Det finns ingen universiell mening fr mnskligheten. Drfr kan man gott vlja lycka, av den enkla anledningen att det krver mindre energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in