2025-07-15, 23:14
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Frstr inte varfr det r s komplicerat egentligen. Handlar inte om ngon sorts mening, utan att m bra i sin egen existens.

Visst frekommer det mycket hemskheter och bla bla bla. Men alla utgr frn sitt eget medvetande. Du kan inte ens veta skert att ngon annans medvetande existerar.

Om man ska kra p nhlistspret, kan man definitivt gra det och bibehlla en lycka. Att inte bry sig r en bra drivkraft till att n sina ml. Om man nu har ml.
Mycket bra inlgg och jag frstr vad du menar, men vad r meningen med ett ml? Jmfrt med meningen med inget ml?
Citera
2025-07-15, 23:18
Medlem
Antivalents avatar
Vem var inte nihilist som tonring?

Svaret ligger i existensialism.
Citera
2025-07-15, 23:20
Medlem
Det finns ingen mening med ett ml. Mlet r helt enkelt att m bttre hr och nu. Lycka r nd en trevligare knsla n lidande. Gr ju att vnda p frgan ... varfr lida? Det r ju de facto mer anstrngande. Faktum r att den som tnker "allting r meninglst" bryr sig oerhrt mycket.

Ta bort ordet varfr och bara hitta en bra sinnestmning. Bry dig inte. Rtt som det r har du kanske kommit ngonstans och kan utvrdera din "allting r meningslst" attityd. Men det r inte direkt relevant just nu.
Citera
2025-07-15, 23:20
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Prglad av livet, visst, men det r nd rtt attraktivt att leva.
Hur kan du se detta liv som attraktivt att leva? Jo du kanske kan betala dina rkningar, kanske har rd att g ut och ta, men det finns vldigt mnga som inte har dessa mjligheter, och lever rkning fr rkning, tnk lite utanfr din egen bubbla...
Citera
2025-07-15, 23:24
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Det finns ingen mening med ett ml. Mlet r helt enkelt att m bttre hr och nu. Lycka r nd en trevligare knsla n lidande. Gr ju att vnda p frgan ... varfr lida? Det r ju de facto mer anstrngande. Faktum r att den som tnker "allting r meninglst" bryr sig oerhrt mycket.

Ta bort ordet varfr och bara hitta en bra sinnestmning. Bry dig inte. Rtt som det r har du kanske kommit ngonstans och kan utvrdera din "allting r meningslst" attityd. Men det r inte direkt relevant just nu.
Ja du har mycket pong i det du skriver, men misstnker att du skriver frn en hgavlnad frn Stockholms POV, men tnk dit att det finns mnniskor i detta landet/vrlden som verkligen inte kan f jobb, de mr skit, vad r meningen med ett liv i kaos, du fr vlja mellan betala rkningar eller ta, vad gr du? Finns det en mening med det livet?
Citera
2025-07-15, 23:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag vet att det finns en verhet i denna vrlden som bara vill oss i "Pbeln" ont, har du inte mrkt det?

Jag vet att de sprayar himmelen med vad det nu r och den blir som en vit dimma..

Jag vet att denna klimat "kris" r phittad fr att f oss alla att m smre.

Jag vet att denna immigrationen som sker i hela Europa kommer att leda till ett rent helvete.

Jag tror att kriget i Ukraina kommer att leda till utplning av planeten, vilket r ngot jag vlkomnar..

Ah okej frstr, du tnker typ Babylon stuff. Hller med dig om att det lter som vakenhet i rtt riktning. Har du haft ngra spirituella/religisa/mystical upplevelser? Om inte s kanske du ska frska trigga sdana. Det skulle kunna ifrgastta och kanske "bota" din Nihilism
Citera
2025-07-15, 23:27
Medlem
zombie-nations avatar
Det r bara fegisar som behver en mening med livet.

Vi andra lever nd, enligt vr etik, p vrt stt.
Citera
2025-07-15, 23:30
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Ah okej frstr, du tnker typ Babylon stuff. Hller med dig om att det lter som vakenhet i rtt riktning. Har du haft ngra spirituella/religisa/mystical upplevelser? Om inte s kanske du ska frska trigga sdana. Det skulle kunna ifrgastta och kanske "bota" din Nihilism
Nej jag har inte haft ngra spirituella upplevelser..

Hur skulle ngot i denna vrlden kunna "bota" min Nihilism? Jag hoppas denna vrlden sprngs i bitar imorgon, ven om jag har barn.
Citera
2025-07-15, 23:31
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det r bara fegisar som behver en mening med livet.

Vi andra lever nd, enligt vr etik, p vrt stt.
Klassiskt citat frn oknd, "Jag lever inte, jag existerar"
Citera
2025-07-15, 23:37
Medlem
Kalk-Allans avatar
"What does nihilism mean? That the highest values devalue themselves. The aim is lacking; 'why?' finds no answer." - Nietzsche
Citera
2025-07-15, 23:41
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Nej jag har inte haft ngra spirituella upplevelser..

Hur skulle ngot i denna vrlden kunna "bota" min Nihilism? Jag hoppas denna vrlden sprngs i bitar imorgon, ven om jag har barn.
Det verkar inte som att du har trtt i nihilismen fullt ut, lite som att du str och kikar in i drren. Du hoppas ju trots allt att vrlden ska g under imorgon, vilket visar att du fortfarande hller fast vid ett vrde.
Citera
2025-07-15, 23:41
Medlem
vet inte, bryr mig inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här