• 1
  • 2
2025-07-15, 21:09
Medlem
Vissa tidningar exempelvis NWT.se har stenhåra betalväggar. Allt du ser är rubrik + en bild och 4 ord ur första meningen + .. om du inte har inloggning.

Innebär det att ingenting som publiceras bakom en sådan betalvägg kan diskuteras på Flashback?

Att bara skriva rubriken och länka samt fråga om någon vet mer duger väl inte? I hopp om att någon prenumerant kan bidra med citat?
Citera
2025-07-15, 21:29
Medlem
franges avatar
Diskuteras kan det så klart. Men det duger inte för en trådstart. Se reglerna;
Citat:
0.02. Trådstart och forumval
Var noga med att posta ditt inlägg i rätt underforum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd. En trådstart måste vara begriplig i sig själv och inte tvinga läsaren att hämta information från externa källor.
Dvs - det skall finnas tillräckligt med material i trådstarten - man skall inte behöva klicka sig vidare någonstans för att förstå vad som skall diskuteras - så det säger sig ganska sig självt om det inte ens räcker med att klicka sig vidare för att kunna förstå det som skall diskuteras....

Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Att bara skriva rubriken och länka samt fråga om någon vet mer duger väl inte? I hopp om att någon prenumerant kan bidra med citat?
Nej och åter nej.
Citera
2025-07-15, 21:44
Medlem
Beaver14s avatar
Skulle säga att det beror på samt hur ts är utformad.

När det gäller brott där det ofta initialt ändå inte står så mycket i den låsta artikeln är det (nog) ofta tillräckligt att starta en tråd baserat på det som framgår i ingressen med frågeställningen "vad har hänt?" eller liknande.

Om det är en artikel som beskriver de 10 bästa resmålen funkar det knappast att länka den låsta artikeln med frågeställningen "har de rätt?"
Citera
2025-07-18, 20:59
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Vissa tidningar exempelvis NWT.se har stenhåra betalväggar. Allt du ser är rubrik + en bild och 4 ord ur första meningen + .. om du inte har inloggning.

Innebär det att ingenting som publiceras bakom en sådan betalvägg kan diskuteras på Flashback?

Nej det är inte acceptabelt att skriva ett sådant inlägg, framförallt inte i en trådstart, det blir inte mycket till diskussion om man inte förstår vad som ska diskuteras.

Något annat är om man länkar till betalväggen, samt citerar DELAR av innehållet tillräckligt mycket för att det ska gå att förstå vad som avses.

Kom dock ihåg att hela artiklar inte får klipp-å-klistras in då det bryter mot regel 1.02.
Citera
2025-07-19, 12:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Något annat är om man länkar till betalväggen, samt citerar DELAR av innehållet tillräckligt mycket för att det ska gå att förstå vad som avses.

Det blir alltså problem om jag länkar till artikeln "Bög åt bröd", som är låst artikel, och frågar om någon vet mer om det brödätande bögen. Men det blir inget problem om jag skriver ett inlägg typ "Jag såg i en rubik någonstans att det är en bög som ätit bröd. Någon som vet vad det handlar om?".

För det kan ju inte vara förbjudet att diskutera händelser som man vet väldigt lite om?
Citera
2025-07-19, 13:37
Medlem
Jag har sett trådar korgas med hänvisningen "återkom när det finns en artikel om händelsen". Det har blivit mer vanligt att händelser som diskuteras ska backas upp med en tidningsartikel. Det blir problematiskt att posta nya ämnen när nyheterna ofta ligger bakom betalväggar.
Citera
2025-07-19, 21:09
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Jag har sett trådar korgas med hänvisningen "återkom när det finns en artikel om händelsen". Det har blivit mer vanligt att händelser som diskuteras ska backas upp med en tidningsartikel. Det blir problematiskt att posta nya ämnen när nyheterna ofta ligger bakom betalväggar.

Ja,då hamnar man i en situation där man bara får diskutera sånt som nämnts på svt nyheter, och det är ju precis motsatsen till vad Flashback är tänkt att vara.
Citera
2025-07-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja,då hamnar man i en situation där man bara får diskutera sånt som nämnts på svt nyheter, och det är ju precis motsatsen till vad Flashback är tänkt att vara.

Det finns säkert exempel där vissa nyhetssidor inte godkänns i ett inlägg. Då blir det väldigt snedvridet när enbart nyheter från SVT får dryftas.
Citera
2025-07-21, 18:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det blir alltså problem om jag länkar till artikeln "Bög åt bröd", som är låst artikel, och frågar om någon vet mer om det brödätande bögen. Men det blir inget problem om jag skriver ett inlägg typ "Jag såg i en rubik någonstans att det är en bög som ätit bröd. Någon som vet vad det handlar om?".

För det kan ju inte vara förbjudet att diskutera händelser som man vet väldigt lite om?
Det borde klassas som trams då du inte vet vad du diskuterar.
Citera
2025-07-21, 18:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det borde klassas som trams då du inte vet vad du diskuterar.

Autist eller?

Byt ut "bög åt bröd" mot "Villabrand i Sollentuna".
Citera
2025-07-21, 18:43
Medlem
zombie-nations avatar
Mm, beror helt på hur trådstarten är utformad. Söker man mer info, så OK. Även om trådstarten står på egna ben utan artikeln.

Nu har jag inga prenumerationer, men ni som prenumererar, ser ni om vi som inte gör det kommer få betalvägg? Eller kollar ni upp det oinloggade? Eller struntar i det?
Citera
2025-07-21, 18:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Autist eller?

Byt ut "bög åt bröd" mot "Villabrand i Sollentuna".
Det bör också kunna klassas som trams. "Problemet" är bara att en sådan tråd kan växa väldigt snabbt och förses med den bakgrund som TS borde innehållit och då blir det dumt att fimpa den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in