2025-07-15, 16:00
Avstängd
Jag började fundera på det här plötsligt. Jag läste en artikel som hävdade att människor som föds i rika länder har lägre sannolikhet att begå brott och har bättre medborgaranda.

När jag läste det kom jag att tänka på de rika gulfaraberna från länder som Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Oman.

Dessa länder har en BNP per capita som är jämförbar med den i europeiska utvecklade länder. Men jag har nästan aldrig hört nyheter om att människor från dessa länder orsakar problem utomlands. Faktum är att brottsstatistiken i dessa länder visar väldigt låga brottsnivåer och hög säkerhet.

Till exempel är många av de arabiska invandrare som orsakar problem i Europa från fattiga länder som Syrien, Marocko och Algeriet.

Självklart har dessa personer levt ett tufft liv sedan barndomen, och eftersom de vuxit upp under mycket svåra omständigheter kanske de inte har samma motstånd mot att begå brott.

Så jag undrar: har rika gulfaraber faktiskt bättre medborgaranda än andra araber?
Citera
2025-07-15, 16:11
Medlem
De har historiskt något att bygga på då de haft handelshamnar med kontakter till Indien, Östafrika och upp mot östra Medelhavet.

De som höll till i inlandet hade mer uttalad klanmentalitet med plundring och räder som bra sätt att få status och välstånd.

Tänk lite hur den stereotypa bilden av fattig syditalien vs mer industriellt och kultiverad norditalienare fanns sista 150 åren.
Citera
2025-07-15, 16:15
Medlem
Mullrets avatar
I Turkiet finns det två olika pass. Beror på vilken civil nivå du befinner dig på...

Så, ja, det finns grader i helvetet.
Citera
2025-07-15, 19:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag började fundera på det här plötsligt. Jag läste en artikel som hävdade att människor som föds i rika länder har lägre sannolikhet att begå brott och har bättre medborgaranda.

När jag läste det kom jag att tänka på de rika gulfaraberna från länder som Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Oman.

Dessa länder har en BNP per capita som är jämförbar med den i europeiska utvecklade länder. Men jag har nästan aldrig hört nyheter om att människor från dessa länder orsakar problem utomlands. Faktum är att brottsstatistiken i dessa länder visar väldigt låga brottsnivåer och hög säkerhet.

Till exempel är många av de arabiska invandrare som orsakar problem i Europa från fattiga länder som Syrien, Marocko och Algeriet.

Självklart har dessa personer levt ett tufft liv sedan barndomen, och eftersom de vuxit upp under mycket svåra omständigheter kanske de inte har samma motstånd mot att begå brott.

Så jag undrar: har rika gulfaraber faktiskt bättre medborgaranda än andra araber?
1. Aldrig hört nyheter om att personer från Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Oman.
orsakr problem utom lands.

a. Saudiska underrättelseagenter mördade journalisten Jamal Khashoggi på saudiska konsulatet i Istanbul 2018.
b. World Trade Center den 11 september 2001
c. massa olagligheter med trakasserier av tjänare, hotellpersonal mm
2. Inne i länderna begås det ju brott ideligen, men lagstiftningen är ju sådan att det är ok att slå sin fru, mörda sin fru, förbjuda frun att köra bil, människohandel. Tillåter man brott blir det ju inga brott i statistiken. Våldtäkter är ju t ex väääldigt sällan förekommande i dessa länder hrm...
----------
Man kan väl säga att hela landet är ett olagligt land där eliten gör vad fan de vill och där gästarbetare behandlas som slavar.
Kul medborgaranda.
Vidriga äckliga människor.
Citera
2025-07-15, 19:59
Medlem
Timoteuss avatar
Såg något inslag från tysk eller schweizisk tv: tydligen kommer de och bor många veckor eller månader och låter sig behandlas på privata kliniker. Lämnar efter sig sopberg på gatorna: dvs dels hushållssopor, dels möbler, klädhögar osv. Det betalar sig för dem som hyr ut, men kommunerna får ta kostnaderna för att köra bort det efterlämnade.
Citera
2025-07-15, 20:01
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
De har historiskt något att bygga på då de haft handelshamnar med kontakter till Indien, Östafrika och upp mot östra Medelhavet.

De som höll till i inlandet hade mer uttalad klanmentalitet med plundring och räder som bra sätt att få status och välstånd.

Tänk lite hur den stereotypa bilden av fattig syditalien vs mer industriellt och kultiverad norditalienare fanns sista 150 åren.

Den är väl högst levande om du frågar en random norditalienare?
Citera
2025-07-15, 23:20
Medlem
Medborgaranda saknas nog i dessa länder, men folk är väldigt rädda att skämma ut sin klan. Araber ifrån gulfstaterna svinar rätt duktigt när de besöker länder som Thailand där de vet att kommer undan med de mesta och kan köpa sig fria om det blir problem.

Araber har nog generellt svårt för det där med att alla skall behandlas lika. För dem är man antingen över dem och då slicker de gärna din röv eller också är du under dem och då är är du ett tjänstehjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in