Citat:
Ursprungligen postat av
borrow
Jag började fundera på det här plötsligt. Jag läste en artikel som hävdade att människor som föds i rika länder har lägre sannolikhet att begå brott och har bättre medborgaranda.
När jag läste det kom jag att tänka på de rika gulfaraberna från länder som Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Oman.
Dessa länder har en BNP per capita som är jämförbar med den i europeiska utvecklade länder. Men jag har nästan aldrig hört nyheter om att människor från dessa länder orsakar problem utomlands. Faktum är att brottsstatistiken i dessa länder visar väldigt låga brottsnivåer och hög säkerhet.
Till exempel är många av de arabiska invandrare som orsakar problem i Europa från fattiga länder som Syrien, Marocko och Algeriet.
Självklart har dessa personer levt ett tufft liv sedan barndomen, och eftersom de vuxit upp under mycket svåra omständigheter kanske de inte har samma motstånd mot att begå brott.
Så jag undrar: har rika gulfaraber faktiskt bättre medborgaranda än andra araber?
1. Aldrig hört nyheter om att personer från Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Qatar och Oman.
orsakr problem utom lands.
a. Saudiska underrättelseagenter mördade journalisten Jamal Khashoggi på saudiska konsulatet i Istanbul 2018.
b. World Trade Center den 11 september 2001
c. massa olagligheter med trakasserier av tjänare, hotellpersonal mm
2. Inne i länderna begås det ju brott ideligen, men lagstiftningen är ju sådan att det är ok att slå sin fru, mörda sin fru, förbjuda frun att köra bil, människohandel. Tillåter man brott blir det ju inga brott i statistiken. Våldtäkter är ju t ex väääldigt sällan förekommande i dessa länder hrm...
----------
Man kan väl säga att hela landet är ett olagligt land där eliten gör vad fan de vill och där gästarbetare behandlas som slavar.
Kul medborgaranda.
Vidriga äckliga människor.