2025-07-15, 10:18
Medlem
Vet inte om jag lagt tråden under rätt forum.

Nåväl! Har i perioder upplevt att se/höra saker precis när jag ska somna. Detta har varit under flera år till och från och senaste tiden har det hänt lite oftare när jag ska somna. Det har också hänt om jag vaknat mitt i natten och liksom halvsover och går på toa, då har jag kunnat höra något ord eller så. Kan känna hjärnan ibland har svårt att riktigt vakna. Går även och pratar i sömnen vilket ökar när jag är stressad eller sovit dåligt.
Är dessa hallisar något jag borde oroa mig för med tanke på att de ibland följer med en stund efter jag vaknat?
Citera
2025-07-15, 10:45
Medlem
Jag upplever också detta. Jag ser personer, eller kan höra mitt namn, i tillståndet mellan sömn och vakenhet - hypnagogi.

"Vid hypnagogi är det vanligt att uppleva ofrivilliga och inbillade upplevelser. Dessa kallas hypnagogiska hallucinationer. Upp till 70 procent av människor upplever dessa hallucinationer, som kan uppträda i form av syner, ljud eller till och med känslor av rörelse.
Muskelryck, sömnförlamning och klara drömmar är också vanliga under den hypnagogiska fasen"
Citera
2025-07-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag upplever också detta. Jag ser personer, eller kan höra mitt namn, i tillståndet mellan sömn och vakenhet - hypnagogi.

"Vid hypnagogi är det vanligt att uppleva ofrivilliga och inbillade upplevelser. Dessa kallas hypnagogiska hallucinationer. Upp till 70 procent av människor upplever dessa hallucinationer, som kan uppträda i form av syner, ljud eller till och med känslor av rörelse.
Muskelryck, sömnförlamning och klara drömmar är också vanliga under den hypnagogiska fasen"

Detta har jag haft koll på. Mer jag upplevt när jag druckit några gånger om jag går upp på toa eller dricker vatten att jag kan höra något ord då men kanske för man inte är helt vaken?
Citera
2025-07-15, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernfamily
Detta har jag haft koll på. Mer jag upplevt när jag druckit några gånger om jag går upp på toa eller dricker vatten att jag kan höra något ord då men kanske för man inte är helt vaken?

Då har det nog att göra med att du inte är helt vaken och alkoholen. Om vi visste vad alkohol gör med hjärnan så skulle vi inte ta en droppe. Men det gör vi i alla fall.
Citera
2025-07-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Då har det nog att göra med att du inte är helt vaken och alkoholen. Om vi visste vad alkohol gör med hjärnan så skulle vi inte ta en droppe. Men det gör vi i alla fall.

Tack för dina svar. Har tänkt att det har med sömnen att göra men har en rädsla för psykisk sjukdom så blir lite nervös. Mitt pratande i sömnen har också ökat men är stressad och sover dåligt så allt har säkert ett samband.
Citera
2025-07-15, 13:39
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernfamily

Det är troligen som tidigare skribenter sagt ingen större fara MEN att uppleva ljudhallisar när alkohol börjar gå ur kroppen är ingen bra kombo. Råkar det vara så att du vet med dig att alkoholintaget är på den högre sidan måste du ta tag i det medans du kan.

Är det inte så försök åtgärda dom stressfaktorer du har för sömnens & hälsans skull
Citera
2025-07-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Det är troligen som tidigare skribenter sagt ingen större fara MEN att uppleva ljudhallisar när alkohol börjar gå ur kroppen är ingen bra kombo. Råkar det vara så att du vet med dig att alkoholintaget är på den högre sidan måste du ta tag i det medans du kan.

Är det inte så försök åtgärda dom stressfaktorer du har för sömnens & hälsans skull

Det har också bara varit två gånger när jag gått upp under natten och sen lagt mig igen. Men visst, blivit 1,5-2 flaskor ibland men bestämt att ta paus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in