2025-07-15, 09:14
Medlem
Detta ställe, besökte jag när jag var ett barn och det var väl okej underhållning för en timme eller liknande.

Råkade bara kolla priserna där nu..

Har dom gjort något revolutionärt? Eller hur fan kan man motivera dom priserna? Är det Sveriges Sea World nu?

Nästan 300 per person? Jag har svårt att se någon familj vilja gå in där för dom ockerpriserna ifall det inte är något sensationellt? Sveriges största turistfälla?
Citera
2025-07-15, 09:31
Avstängd
67arigGubbes avatar
Väldigt många som går dit trots priset.
Inget speciellt, de har en liten haj där nu med.
Citera
2025-07-15, 09:36
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Väldigt många som går dit trots priset.
Inget speciellt, de har en liten haj där nu med.

Fjärilar och hajar känns verkligen som en lite udda kombo. Har själv inte besökt stället men många av denna typ av upplevelser blir tyvärr pissdyra och ger en väldigt besk smak.
Citera
2025-07-15, 09:47
Medlem
Helt klart turistfälla och hutlöst då det inte verkar finnas en enda karusell.

.https://www.fjarilshuset.se/om-oss/var-historia

De som bor nära och tycker det är avkopplande när karparna matas t ex har nog lite mindre sura miner över årskortens kostnad.

Vuxen: 750 kr
Pensionär: 600 kr
Barn: 450 kr
Citera
2025-07-15, 09:58
Medlem
Det är väl liknande på andra ställen dit småbarnsföräldrar tar sina barn? Även turister strömmar dit. Och pensionärer.

Trycket är hårt från besökare, och det driver upp priserna tyvärr. Marknadsekonomi.

Men visst är det trist att priserna inte är "vettiga" (kopplade till kostnaden+en rimlig vinst), utan mer får karaktären av lyxpriser som drivits upp till sinnessjuka nivåer.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-07-15 kl. 10:01.
Citera
2025-07-15, 11:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Här är en artikel i Di från 2016 där han hyllas för hur mycket pengar han börjat dra in redan då. Därefter en länk till allabolag om att han gör 2.5 MSEK i vinst om året senast 2024.

Får han nån typ av bidrag för verksamheten också? Har han haft omfattande utgifter tidigare och försöker komma ifatt? Är 169/269 mycket, jag menar barnfamiljerna är väl där nån gång och sen inte igen på ett tag? Exempel på annat man betalar det för, utan att blinka? "Turistfälla" kan inte vara rättvist, om där finns fjärilar etc.

https://www.di.se/artiklar/2016/5/18...nder-vingarna/
https://www.allabolag.se/foretag/fj%.../2K0HYG0I63IHJ
Citera
2025-07-15, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Helt klart turistfälla och hutlöst då det inte verkar finnas en enda karusell.

.https://www.fjarilshuset.se/om-oss/var-historia

De som bor nära och tycker det är avkopplande när karparna matas t ex har nog lite mindre sura miner över årskortens kostnad.

Vuxen: 750 kr
Pensionär: 600 kr
Barn: 450 kr
Haha årspass på Liseberg kostar 695.

Antagligen lever de på äldre tanter som finansieras av gratis lägenhet och hög pension.

Påminner om glasskiosken i Kungsträdgården där alla turister går. Inga priser på utsidan, jag beställde två vanliga mjukglass av araben i luckan, pris 160 kr. Det gäller att pressa max ur alla turister. Girighet är det som gäller.

Jag var på fjärilshuset när det öppnade, kanske 1998? Då hade de jättestora fjärilar överallt. En månad senare var alla dessa sönderplockade av svenska snorungar som rev av dem vingarna och sedan återkom jag inte.
Senast redigerad av Paris24 2025-07-15 kl. 11:22.
Citera
2025-07-15, 12:42
Medlem
Efter att sveriges vice-kung med man och barn flyttade till Hagaparken så behöver inte parkens företag vara schyssta och seriösa längre.

Det strömmar in så många första- / enda-gångs-turister som snällt slantar upp det som begärs när de väl lyckats hitta fram. Återvändare med kvlitetskrav är så få att de kan ignoreras.
Citera
2025-07-15, 13:23
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Haha årspass på Liseberg kostar 695.

Antagligen lever de på äldre tanter som finansieras av gratis lägenhet och hög pension.

Påminner om glasskiosken i Kungsträdgården där alla turister går. Inga priser på utsidan, jag beställde två vanliga mjukglass av araben i luckan, pris 160 kr. Det gäller att pressa max ur alla turister. Girighet är det som gäller.

Jag var på fjärilshuset när det öppnade, kanske 1998? Då hade de jättestora fjärilar överallt. En månad senare var alla dessa sönderplockade av svenska snorungar som rev av dem vingarna och sedan återkom jag inte.

Fast på Liseberg har du väl bara kommit innanför grindarna för årskortet, vill du sen ha ett armband eller tokens för att kunna åka något så kommer dina besök bli mycket dyrare, eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in