2025-07-14, 19:29
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Mitt uppsåt var att höja svårhetsgraden, från vanliga kanelbullar till gifflar, som tillagas stående på tvären. Men det var en allt för stor utmaning, visade det sig.

Ja ni kan ju se själva hur det gick . Ömsom geggamoja ömsom och bränt. Hälften fick kasseras. Körde som det stod i receptet, ungefär.

Ville bara ventilera mitt misslyckande. Går det att rädda?
Citera
2025-07-14, 19:40
Medlem
"stående på tvären"? Nej, men med skarven nedåt på plåten
Citera
2025-07-14, 19:53
Medlem
TheGretaResets avatar
Körde som det stod i receptet, "ungefär".

så här ser gifflar ut för mig :https://kronjast.se/wp-content/uploa...cf_cropped.jpg
Dessa fylls med äpplemos. Nån gång sylt för jag hade inte äpplemos.

Jag vet att det finns dessa små kanelbullar som säljs under namnet "gifflar". Men vad gör dessa små kanelbullar till gifflar? Hur skiljer receptet?
Citera
2025-07-14, 20:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

så här ser gifflar ut för mig :https://kronjast.se/wp-content/uploa...cf_cropped.jpg

Jag vet att det finns dessa små kanelbullar som säljs under namnet "gifflar". Men vad gör dessa små kanelbullar till gifflar? Hur skiljer receptet?

Skillnaden är i hur dom bakas ut.

Finns en bunt olika varianter, från klassiska " rektangel, bre på fyllning, rulla & skiva och lägg på sidan" till diverse olika knutar och flätor, inkl "baka ut som en pizza botten, skär i tårtbitar, klicka lite fyllning på breda änden, rulla ihop och lägg med fogen nedåt" (ie "äkta" giffel).

Dom små som säljs som giffel är mindre rullar som gräddas stående istället för liggande, lite fuskgiffel
Citera
2025-07-14, 20:27
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:

Jag vet ingenting om bak, du har nog rätt, ska röja undan i köket nu.
Citera
2025-07-14, 20:29
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Bullar med sylt å äppelpäppelmos... fy fan va äckligt. Det ska vara Nutella givetvis.

Prova det TS.
Citera
2025-07-14, 20:34
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Mitt uppsåt var att höja svårhetsgraden, från vanliga kanelbullar till gifflar, som tillagas stående på tvären. Men det var en allt för stor utmaning, visade det sig.

Ja ni kan ju se själva hur det gick . Ömsom geggamoja ömsom och bränt. Hälften fick kasseras. Körde som det stod i receptet, ungefär.

Det ser gott ut, verkar ha fin crunch och saftighet
Citera
2025-07-14, 20:54
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Jag vet ingenting om bak, du har nog rätt, ska röja undan i köket nu.
Fast det var ingen kritik. Det skall vara kul att baka. Och man kan exprimentera.

Färskt bröd ...och bullar är det bästa jag vet. Jag kan göra en vetesats (till 50 bullar), göra hälften tekakor och hälften kanelbullar och sätta i mig hälften direkt. Inget skämt.
Citera
2025-07-14, 20:56
Medlem
Citat:

Du kan du mixa sönder dem och göra cakepops eller annorlunda variant av dammsugare. Men de obrända smakar säker gott alldeles oavsett hur de ser ut.

Nästa gång ställ dem tätt mot varandra, de behöver sin kompis för att inte välta. Jag brukar även trycka till dem lite på ovansidan.
Citera
2025-07-15, 17:47
Medlem
Citat:
Fast det var ingen kritik. Det skall vara kul att baka. Och man kan exprimentera.

Färskt bröd ...och bullar är det bästa jag vet. Jag kan göra en vetesats (till 50 bullar), göra hälften tekakor och hälften kanelbullar och sätta i mig hälften direkt. Inget skämt.
Hur gör du dina tekakor?
Citera
2025-07-15, 18:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Uhm, det är ju inte samma deg till bullar som till tekakor, degen till bullar är mycket sötare (bulldeg 1-2dl socker till 5dl degvätska, medan tekakor är 1-2msk socker/sirap till 5dl degvätska) och innehåller dessutom ofta kardemumma.
Citera
2025-07-15, 18:16
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Uhm, det är ju inte samma deg till bullar som till tekakor, degen till bullar är mycket sötare (bulldeg 1-2dl socker till 5dl degvätska, medan tekakor är 1-2msk socker/sirap till 5dl degvätska) och innehåller dessutom ofta kardemumma.
JA, så jag tar lite socker sedan sötar jag med fyllningen till bullarna. Det räcker och funkar.

som jag skrev skall man också exprimentera. Så jag har även gjort kanelbullar på råg just för att jag vill ha hälften bröd hälften bullar. Fyllningen räcker som sötning i min värld.

Jag brukar göra en stor sats och vill då alltid ha båda. Det är lätt att slänga in en påse kanelbullar i frysen.
Senast redigerad av TheGretaReset 2025-07-15 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in