2025-07-14, 18:45
Medlem
BLYs avatar
Hej!
Jag har en SAAB 9-3 NG SC 2008 dr jag under lngre tid haft problem med en klonkande framvagn. Problemet har frvrrats det senaste ret och kommer nu tydligt frn bda sidorna av framvagnen. Kr man lite sakta p en gropig parkeringsplats hrs inget, men rullar man i 40 p en grusvg med potthl smller/klonkar det varje gng man kr ner i ett av hlen. Problemet kan ocks uppst om man kr ver ett "gropigt" brunnslock i 40. Det uppstr allts framfrallt vid lite mer distinkta kanter/gropar, t.ex. inte om man kr ver ett farthinder.

Nu har jag bytt:
* Sttdmpare
* Fjdrar
* Axiallager
* Stdlager
* Krngningshmmarstag

Jag har ven provat plocka bort krngningshmmarstagen fr att utesluta problem med resten av krngningshmmare.

ven fast jag bytt allt ovan/gjort motsvarande tgrder s kvarstr problemet ofrndrat.

Nu finns det inte s mycket mer att byta frutom lnkarmarna. Eller har ni ngra andra ider?
Citera
2025-07-14, 18:57
Medlem
Busgriss avatar
Lnkarmarna, borde det vara, i s fall, tyvrr.
Citera
2025-07-14, 19:43
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLY
Hej!
Jag har en SAAB 9-3 NG SC 2008 dr jag under lngre tid haft problem med en klonkande framvagn. Problemet har frvrrats det senaste ret och kommer nu tydligt frn bda sidorna av framvagnen. Kr man lite sakta p en gropig parkeringsplats hrs inget, men rullar man i 40 p en grusvg med potthl smller/klonkar det varje gng man kr ner i ett av hlen. Problemet kan ocks uppst om man kr ver ett "gropigt" brunnslock i 40. Det uppstr allts framfrallt vid lite mer distinkta kanter/gropar, t.ex. inte om man kr ver ett farthinder.

Nu har jag bytt:
* Sttdmpare
* Fjdrar
* Axiallager
* Stdlager
* Krngningshmmarstag

Jag har ven provat plocka bort krngningshmmarstagen fr att utesluta problem med resten av krngningshmmare.

ven fast jag bytt allt ovan/gjort motsvarande tgrder s kvarstr problemet ofrndrat.

Nu finns det inte s mycket mer att byta frutom lnkarmarna. Eller har ni ngra andra ider?
Kolla upp ditt undre motorfste, mycket vanligt problem nr det handlar om ett klonkljud
Citera
2025-07-31, 17:14
Medlem
BLYs avatar
Hej!

Nu r lnkarmarna bytta. Tyckte frst att framvagnen blivit mycket tystare, men vid rtt typ av "vgskada" visade det sig att klonkandet finns kvar...

Det r vldigt svrt att lokalisera, men jag r tminstone sker p att det uppstr vnster fram.

Det uppstr aldrig vid vanliga vgbulor eller liknande, utan det mste vara ett potthl, eller en vldigt skarp kant, t.ex. ett brunnslock som inte ligger helt jmnt med vgbanan.

Det r ett extremt distinkt klonkande som bara blivit vrre med tiden. Det hrs allts vldigt tydligt. Gr inte att missa.

Jag har inte kontrollerat motorfstet n, men i vrigt har jag snart bytt allt i framvagnen.

Har ni ngot mer tips vad detta kan bero p?

Nu r allts fljande bytt:
* Sttdmpare
* Fjdrar
* Axiallager
* Stdlager
* Krngningshmmarstag
* Lnkrarmar och spindelled

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in