Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskaAlfabetet
S jag gr p Actic. Ett av nordens strsta Gym. Problemet r att p senaste tid har dem gtt i vggen. Jag skrev ett avtal p att ha ett lokalt medlemskap. Bindningstiden gick ut och nu vill dem pressa mig p pengar. Inget som helst lojalitetstnk.
Dem sa att dem ska uppgradera mitt medlemskap utan extra kostnad fr att kompensera fr konkursen i Malm. Ok sa jag. 4 Mnader gr och nu vill dem jag ska ST FR KOSTNADEN! Inte fr dem 4 gratis mnaderna utan fr dem framtida mnadsbetalningarna. Detta har jag gjort fr jag orkar inte bry mig... tills nu!
S jursiterna p Flashback. Kan man bygga ett case hr? Jag vill tminstone ha tillbaks verskottsumman som jag betalat till dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Tack
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskaAlfabetet
Frn lokalt till regionalt.
Om jag frsttt saken rtt s har viljefrklaringen uppkommit i samband med att du hade fri rtt att avsluta ditt medlemskap (bindningstiden lpte ut. Gick du dit fr att avsluta fortlpande medlemskap eller med en viljeyttring om frnyat?). Actic valde d att erbjuda dig ett regionalt medlemskap (hur lng lptid? Ett r?) dr man var villig att bjuda dig p rabatterat tjnst fr att kompensera fr att ett gym i kedjan gtt i konkurs, dr du inte behvde betala fr fyra mnader. Du accepterar det nya avtalet.
Jag tror faktiskt du har ett case ven om ord str mot ord. S lnge din berttelse r trovrdig och sammanhllen s blir det svrt fr dem att visa att deras viljefrklaring inte hade erbjudit dig fyra mnader gratis (jfr 1-3 AvtL).
Det du ska gra r att kontakta motparten och be om frtydligande av deras tolkning av ert pgende avtal. Du ska inte betala fakturan frrn du ftt klargrande.
Om de drefter menar att rabatten dras i slutet p din bindningstid s r det helt ok.
Men om de menar att sdan frmn aldrig varit en del av till dig riktat anbud, s ska du bestrida fordran med hnvisning till ert avtal (muntligt eller skriftligt spelar ej roll). Du ska i bestridandet ange att du uppfattar avtalet alltjmt vara gllande, och att ditt bestridande inte utgr ett avtalsbrott, utan m tlas fr rttslig prvning. Du avser fullflja din betalningsskyldighet i vrigt fr terstoden av tiden.
Avslutningsvis behver du frklara vad du menar med "verskottsumman som jag betalat till dem."
Har du frskotterat avtalet? Jag kan grna skriva ngra rader om att ogiltigfrklara avtalet ocks, om det r vad du vill stadkomma. Men behver veta hur du uppfattar ert avtal och vad du vill stadkomma, samt de hr pengarna som jag inte begriper.