2025-07-14, 14:43
Medlem
S jag gr p Actic. Ett av nordens strsta Gym. Problemet r att p senaste tid har dem gtt i vggen. Jag skrev ett avtal p att ha ett lokalt medlemskap. Bindningstiden gick ut och nu vill dem pressa mig p pengar. Inget som helst lojalitetstnk.

Dem sa att dem ska uppgradera mitt medlemskap utan extra kostnad fr att kompensera fr konkursen i Malm. Ok sa jag. 4 Mnader gr och nu vill dem jag ska ST FR KOSTNADEN! Inte fr dem 4 gratis mnaderna utan fr dem framtida mnadsbetalningarna. Detta har jag gjort fr jag orkar inte bry mig... tills nu!

S jursiterna p Flashback. Kan man bygga ett case hr? Jag vill tminstone ha tillbaks verskottsumman som jag betalat till dem.
Citera
2025-07-14, 14:56
Medlem
Du kan ju inte betala fr ngot r fel och sen bestrida 4! Mnader efter.

Det nda som kan rdda dig r att du har ett avtal som sger annat och att du inte sett det frens nu.

Du kr ju typ samma spel som dom nu. Genom att godta ngot och sen bestrida det senare.

Men som sagt har du ett avtal eller ngot bevis p eran deal s r chansen stor att du kan bevisa att du blivit fel debiterad.

Har du inte det skulle du inte betala frsta fakturan utan sjlvklart bestridit den d den var felaktig.
Citera
2025-07-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Du kan ju inte betala fr ngot r fel och sen bestrida 4! Mnader efter.

Det nda som kan rdda dig r att du har ett avtal som sger annat och att du inte sett det frens nu.

Du kr ju typ samma spel som dom nu. Genom att godta ngot och sen bestrida det senare.

Men som sagt har du ett avtal eller ngot bevis p eran deal s r chansen stor att du kan bevisa att du blivit fel debiterad.

Har du inte det skulle du inte betala frsta fakturan utan sjlvklart bestridit den d den var felaktig.
Ja jag har ett avtal. Hur gr jag till vga nu?
Citera
2025-07-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAlfabetet
Ja jag har ett avtal. Hur gr jag till vga nu?

Du skriver ju sjlvklart till dom att du blivit felaktigt debiterande enligt fljande avtal.

Invntar deras svar och lsning.

r du inte njd med den s gr du som alla andra och gr till Allmna Reklamationsnmnden och gr ett case.

D de stter sig in och gr ett uttalande och rdande. S frgar du hur dom stller sig till deras svar.

Sista alternativet r att du gr en stmning och fordran att du vill ha dina pengar tillbaka.
Citera
2025-07-14, 18:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Vad menar du med "uppgradera medlemsskap". r det frn "standard" till "premium" eller vad pratar du om?
Citera
2025-07-15, 09:56
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik justerad.

Tidigare rubrik: "Mitt Gym snear. Behver HJLP ASAP"

/Mod
Citera
2025-07-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vad menar du med "uppgradera medlemsskap". r det frn "standard" till "premium" eller vad pratar du om?
Frn lokalt till regionalt.
Citera
2025-07-16, 01:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Frklara fr en icke-gymmare vad det innebr. r det att du har tillgng till fler gymlokaler?
Citera
2025-07-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Frklara fr en icke-gymmare vad det innebr. r det att du har tillgng till fler gymlokaler?

ACTIC beskriver det sjlva hr:
https://www.actic.se/vara-medlemskap/
Citera
2025-07-16, 08:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
S jag gr p Actic. Ett av nordens strsta Gym. Problemet r att p senaste tid har dem gtt i vggen. Jag skrev ett avtal p att ha ett lokalt medlemskap. Bindningstiden gick ut och nu vill dem pressa mig p pengar. Inget som helst lojalitetstnk.

Dem sa att dem ska uppgradera mitt medlemskap utan extra kostnad fr att kompensera fr konkursen i Malm. Ok sa jag. 4 Mnader gr och nu vill dem jag ska ST FR KOSTNADEN! Inte fr dem 4 gratis mnaderna utan fr dem framtida mnadsbetalningarna. Detta har jag gjort fr jag orkar inte bry mig... tills nu!

S jursiterna p Flashback. Kan man bygga ett case hr? Jag vill tminstone ha tillbaks verskottsumman som jag betalat till dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ACTIC beskriver det sjlva hr:
https://www.actic.se/vara-medlemskap/
Tack

Citat:

Om jag frsttt saken rtt s har viljefrklaringen uppkommit i samband med att du hade fri rtt att avsluta ditt medlemskap (bindningstiden lpte ut. Gick du dit fr att avsluta fortlpande medlemskap eller med en viljeyttring om frnyat?). Actic valde d att erbjuda dig ett regionalt medlemskap (hur lng lptid? Ett r?) dr man var villig att bjuda dig p rabatterat tjnst fr att kompensera fr att ett gym i kedjan gtt i konkurs, dr du inte behvde betala fr fyra mnader. Du accepterar det nya avtalet.

Jag tror faktiskt du har ett case ven om ord str mot ord. S lnge din berttelse r trovrdig och sammanhllen s blir det svrt fr dem att visa att deras viljefrklaring inte hade erbjudit dig fyra mnader gratis (jfr 1-3 AvtL).

Det du ska gra r att kontakta motparten och be om frtydligande av deras tolkning av ert pgende avtal. Du ska inte betala fakturan frrn du ftt klargrande.
Om de drefter menar att rabatten dras i slutet p din bindningstid s r det helt ok.

Men om de menar att sdan frmn aldrig varit en del av till dig riktat anbud, s ska du bestrida fordran med hnvisning till ert avtal (muntligt eller skriftligt spelar ej roll). Du ska i bestridandet ange att du uppfattar avtalet alltjmt vara gllande, och att ditt bestridande inte utgr ett avtalsbrott, utan m tlas fr rttslig prvning. Du avser fullflja din betalningsskyldighet i vrigt fr terstoden av tiden.

Avslutningsvis behver du frklara vad du menar med "verskottsumman som jag betalat till dem."
Har du frskotterat avtalet? Jag kan grna skriva ngra rader om att ogiltigfrklara avtalet ocks, om det r vad du vill stadkomma. Men behver veta hur du uppfattar ert avtal och vad du vill stadkomma, samt de hr pengarna som jag inte begriper.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-16 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in