2025-07-14, 14:43
Medlem
Så jag går på Actic. Ett av nordens största Gym. Problemet är att på senaste tid har dem gått i väggen. Jag skrev ett avtal på att ha ett lokalt medlemskap. Bindningstiden gick ut och nu vill dem pressa mig på pengar. Inget som helst lojalitetstänk.

Dem sa att dem ska uppgradera mitt medlemskap utan extra kostnad för att kompensera för konkursen i Malmö. Ok sa jag. 4 Månader går och nu vill dem jag ska STÅ FÖR KOSTNADEN! Inte för dem 4 gratis månaderna utan för dem framtida månadsbetalningarna. Detta har jag gjort för jag orkar inte bry mig... tills nu!

Så jursiterna på Flashback. Kan man bygga ett case här? Jag vill åtminstone ha tillbaks överskottsumman som jag betalat till dem.
Citera
2025-07-14, 14:56
Medlem
Du kan ju inte betala för något är fel och sen bestrida 4! Månader efter.

Det ända som kan rädda dig är att du har ett avtal som säger annat och att du inte sett det förens nu.

Du kör ju typ samma spel som dom nu. Genom att godta något och sen bestrida det senare.

Men som sagt har du ett avtal eller något bevis på eran deal så är chansen stor att du kan bevisa att du blivit fel debiterad.

Har du inte det skulle du inte betala första fakturan utan självklart bestridit den då den var felaktig.
Citera
2025-07-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Du kan ju inte betala för något är fel och sen bestrida 4! Månader efter.

Det ända som kan rädda dig är att du har ett avtal som säger annat och att du inte sett det förens nu.

Du kör ju typ samma spel som dom nu. Genom att godta något och sen bestrida det senare.

Men som sagt har du ett avtal eller något bevis på eran deal så är chansen stor att du kan bevisa att du blivit fel debiterad.

Har du inte det skulle du inte betala första fakturan utan självklart bestridit den då den var felaktig.
Ja jag har ett avtal. Hur går jag till väga nu?
Citera
2025-07-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAlfabetet
Ja jag har ett avtal. Hur går jag till väga nu?

Du skriver ju självklart till dom att du blivit felaktigt debiterande enligt följande avtal.

Inväntar deras svar och lösning.

Är du inte nöjd med den så gör du som alla andra och går till Allmäna Reklamationsnämnden och gör ett case.

Då de sätter sig in och gör ett uttalande och rådande. Så frågar du hur dom ställer sig till deras svar.

Sista alternativet är att du gör en stämning och fordran att du vill ha dina pengar tillbaka.
Citera
2025-07-14, 18:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Vad menar du med "uppgradera medlemsskap". Är det från "standard" till "premium" eller vad pratar du om?
Citera
2025-07-15, 09:56
Moderator
sm910difs avatar
Rubrik justerad.

Tidigare rubrik: "Mitt Gym snear. Behöver HJÄLP ASAP"

/Mod
Citera
2025-07-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Vad menar du med "uppgradera medlemsskap". Är det från "standard" till "premium" eller vad pratar du om?
Från lokalt till regionalt.
Citera
2025-07-16, 01:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Förklara för en icke-gymmare vad det innebär. Är det att du har tillgång till fler gymlokaler?
Citera
2025-07-16, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Förklara för en icke-gymmare vad det innebär. Är det att du har tillgång till fler gymlokaler?

ACTIC beskriver det själva här:
https://www.actic.se/vara-medlemskap/
Citera
2025-07-16, 08:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Så jag går på Actic. Ett av nordens största Gym. Problemet är att på senaste tid har dem gått i väggen. Jag skrev ett avtal på att ha ett lokalt medlemskap. Bindningstiden gick ut och nu vill dem pressa mig på pengar. Inget som helst lojalitetstänk.

Dem sa att dem ska uppgradera mitt medlemskap utan extra kostnad för att kompensera för konkursen i Malmö. Ok sa jag. 4 Månader går och nu vill dem jag ska STÅ FÖR KOSTNADEN! Inte för dem 4 gratis månaderna utan för dem framtida månadsbetalningarna. Detta har jag gjort för jag orkar inte bry mig... tills nu!

Så jursiterna på Flashback. Kan man bygga ett case här? Jag vill åtminstone ha tillbaks överskottsumman som jag betalat till dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ACTIC beskriver det själva här:
https://www.actic.se/vara-medlemskap/
Tack

Citat:

Om jag förstått saken rätt så har viljeförklaringen uppkommit i samband med att du hade fri rätt att avsluta ditt medlemskap (bindningstiden löpte ut. Gick du dit för att avsluta fortlöpande medlemskap eller med en viljeyttring om förnyat?). Actic valde då att erbjuda dig ett regionalt medlemskap (hur lång löptid? Ett år?) där man var villig att bjuda dig på rabatterat tjänst för att kompensera för att ett gym i kedjan gått i konkurs, där du inte behövde betala för fyra månader. Du accepterar det nya avtalet.

Jag tror faktiskt du har ett case även om ord står mot ord. Så länge din berättelse är trovärdig och sammanhållen så blir det svårt för dem att visa att deras viljeförklaring inte hade erbjudit dig fyra månader gratis (jfr 1-3 §§ AvtL).

Det du ska göra är att kontakta motparten och be om förtydligande av deras tolkning av ert pågående avtal. Du ska inte betala fakturan förrän du fått klargörande.
Om de därefter menar att rabatten dras i slutet på din bindningstid så är det helt ok.

Men om de menar att sådan förmån aldrig varit en del av till dig riktat anbud, så ska du bestrida fordran med hänvisning till ert avtal (muntligt eller skriftligt spelar ej roll). Du ska i bestridandet ange att du uppfattar avtalet alltjämt vara gällande, och att ditt bestridande inte utgör ett avtalsbrott, utan må tålas för rättslig prövning. Du avser fullfölja din betalningsskyldighet i övrigt för återstoden av tiden.

Avslutningsvis behöver du förklara vad du menar med "överskottsumman som jag betalat till dem."
Har du förskotterat avtalet? Jag kan gärna skriva några rader om att ogiltigförklara avtalet också, om det är vad du vill åstadkomma. Men behöver veta hur du uppfattar ert avtal och vad du vill åstadkomma, samt de här pengarna som jag inte begriper.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-16 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in