2025-07-14, 12:41
Medlem
Fick Mirtazapin utskrivet pga biveerkningar frn Sertralin. Tnkte i stunden inte p att de kan vara smngivande. Jobbar oregelbundna tider och mste vara alert, ven p natten. Men det utesluter ju Mirtazapin nr jag jobbar natt.
Kan man anvnda Mirtazapin endast ibland, istllet fr t.ex. Zopiklon? Frutsatt att jag byter till andra antidepressiva allts.
Senast redigerad av 11wildchild 2025-07-14 kl. 12:50.
Citera
2025-07-14, 12:45
Medlem
N, Mirta ska byggas upp fr att ge effekt, synd, den r vldigt bra annars
Citera
2025-07-14, 13:02
Medlem
ethernals avatar
mirtizapin behver tas varje dag fr att antidepp/antingest ska funka. dremot kan man ta det enstaka gnger bara fr att somna.
jag brukar ta min kl 20 och sen g och lgga mig 23 fr att g upp 06. tar jag den senare r jag ddstrtt p frmiddagen. men den hjlper mig som sagt att sova genom hela natten
Citera
2025-07-14, 13:06
Medlem
Jamen, det var s jag menade. Tack.
Citera
2025-07-14, 19:17
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-07-14, 20:22
Medlem
Kan du inte ta den nr du ska sova efter ditt nattarbete?
Det kanske blir fel om du inte alltid jobbar natt och tar den p kvllen vissa veckor och p morgonen nsta vecka.
Citera
2025-07-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Kan du inte ta den nr du ska sova efter ditt nattarbete?
Det kanske blir fel om du inte alltid jobbar natt och tar den p kvllen vissa veckor och p morgonen nsta vecka.

Nej, jag vxlar mellan dag och natt flera gnger i veckan. Och man ska ta dem ungefr samma tid varje dag, s det gr inte.
Citera
2025-07-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11wildchild
Nej, jag vxlar mellan dag och natt flera gnger i veckan. Och man ska ta dem ungefr samma tid varje dag, s det gr inte.

Du kan ta dem nr du gr och lgger dig. Att det sker en viss frskjutning p tiden man tar dem r vanligt ven om man inte jobbar skift.
Citera
2025-07-18, 16:58
Medlem
zombie-nations avatar
Du kan komboa sertralin och mirtzapin och anvnda den antihistaminerga effekten av mirta. Bara testa innan nr du r ledig s att du tl den. Vissa funkar det bra fr, men vissa fr rejl baksmlla. Mnga nattter dessutom.

Men ja, du kan ndra dygnet med dessa, ta ngon timme innan bara, inte som med insomningstablett som ska tas p sngkanten.
Citera
2025-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Du kan ta dem nr du gr och lgger dig. Att det sker en viss frskjutning p tiden man tar dem r vanligt ven om man inte jobbar skift.

Skeptisk, men jag fr prova mig fram. Tack fr input!
Citera
2025-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du kan komboa sertralin och mirtzapin och anvnda den antihistaminerga effekten av mirta. Bara testa innan nr du r ledig s att du tl den. Vissa funkar det bra fr, men vissa fr rejl baksmlla. Mnga nattter dessutom.

Men ja, du kan ndra dygnet med dessa, ta ngon timme innan bara, inte som med insomningstablett som ska tas p sngkanten.

Ja, det var precis s jag menade. Fr testa. Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in