Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebra att du fr fri tillgng till biltillverkarnas verkstadshandbcker och arbetsbeskrivningar.
Right to repair lr sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgngligt fr att kpas.
Det finns ju tex redan idag att fristende bilverkstder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och kpa access till tex uppdateringar och manualer och information ver en bestmd och nskad tid.
Men det r ju lite som med dom digitala servicebckerna nr dom gjorde sitt intg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stmpla service fr fristende verkstder, andra tillverkare krnglade till det ntt s kopist s att fristende verkstder inte skulle orka att lgga tid p skiten.
Nja... Lycka till nd. 👍
Edit: Men finns det inte att kpa verkstadshandbok frn tex HAYNES fr den aktuella bilen fr en hyffsat billig peng???
.
Jo, visst r det s att servicemanualen inte kommer att vara gratis men Right to repair r nd tydlig med att det ska vara verkomliga priser.
Gissar att det blir ungefr som i USA dr det kostar $35 fr att f tillgng i 3 dagar. Det r gott om tid fr att rippa.
Dessutom kommer manualen lcka ut p ntet ganska omedelbart fr den som vill ha en piratkopia gratis. Anledningen till att manualen inte har lckt ut r just att Subaru Europa hller s hrt i den, enbart auktoriserade verkstder fr tillgng.
Majoriteten av bilproducenter erbjuder redan idag denna tjnst. Subaru gr det i alla fall i USA och Asien men inte i Europa.
Jag fredrar den amerikanska modellen dr man frvntas ta ett eget ansvar fr skicket p sin bil och det r en sjlvklarhet att informationen om hur man gr det ocks finns tillgnglig, framfr den svenska modellen dr man ska lita p bilprovningen och tar litet eget ansvar.
Och jo visst finns det en Heynes ocks, missade det tidigare nr jag rkade kolla via amerikanska Haynes och dr finns sklart inte motorn med.
Haynes r dock enligt mig ett skmt jmfrt med servicemanualer skriva av producenten.