• 2
  • 3
2025-07-17, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
r detta fel?

https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subar...Legacy%202009/

Finns ett kapitel om H4DOTC DIESEL som borde vara din motor va?
Det r rtt motor, men en tidigare version. Det var ett antal konstruktionsfel p denna tidigare version av motorn s det har gjorts en hel del ndringar.

Men ja, det r denna manual jag anvnder mig av fr motorn i dagslget, amerikanska manualen fr resten av bilen.
Drav att det inte r ngra som helst problem med att vnta i ett r p rtt manual.

Har redan tankat hem hela jdmfsm.info

Tillgg: Jag uppskattar hjlpen men tro mig jag har redan hittat det material som finns nu.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-07-17 kl. 17:04.
Citera
2025-07-17, 18:08
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag inser nu att lste ditt inlgg slarvigt. Serviceschemat r allts redan fixat via Subaru Norge.

Nu sker jag allts efter servicemanualen. Men jag har som sagt inga problem med att vnta i ett r till det nya EU direktivet Right to repair trder i kraft som tvingar alla producenter att tillhandahlla detta.

Menar du ngon form av verkstadshandbok?

Serviceschemat talar ju om vad som ska bytas och utfras vid olika mtarstllningar och r, typ motorolja, oljefilter, luftfilter, brnslefilter, transmissionsolja, ventil justeringar, bromsvtskebyte, kupfilter, med mera.

Jag har d aldrig behvt ngon form av manual under dom 30 r jag har gjort service p bilar... Ja det ska vl kanske vara en arbetsbeskrivning fr att byta kamrem och dylikt i s fall, men sdana saker finns ju alltid ocks i Autodata tillsammans med tdragningsmoment och dylikt.
Citera
2025-07-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Menar du ngon form av verkstadshandbok?

Serviceschemat talar ju om vad som ska bytas och utfras vid olika mtarstllningar och r, typ motorolja, oljefilter, luftfilter, brnslefilter, transmissionsolja, ventil justeringar, bromsvtskebyte, kupfilter, med mera.

Jag har d aldrig behvt ngon form av manual under dom 30 r jag har gjort service p bilar... Ja det ska vl kanske vara en arbetsbeskrivning fr att byta kamrem och dylikt i s fall, men sdana saker finns ju alltid ocks i Autodata tillsammans med tdragningsmoment och dylikt.
Ja, precis en verkstadshandbok.
Det r frst och frmst tdragningsmomenten jag r ute efter men sedan finns det mycket annat nyttigt som hur man mter hur slitet olika lager, hjulupphngningar, kamkedjan r osv, alla toleranser finns angivna s att man kan mta exakt i vilket skick alla delar r i. All typ av felskning finns utfrligt beskriven.

En riktig servicemanual r vldigt anvndbar om man vill hlla sin bil i topptrim. Allt som behvs fr att kunna ge bilen mer krlek n vad du ngonsin fr av ngon verkstad.
Dr finns i detalj beskrivet hur man skruvar isr sin bil i bestndsdelar och sedan skruvar ihop den igen.

Tillgg: I USA dr det inte finns ngon bilbesiktning p samma stt som i Sverige r det nstan otnkbart att slja en bil utan att erbjuda en riktig servicemanual.
I Sverige har vi en annan kultur.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-07-17 kl. 19:13.
Citera
2025-07-17, 19:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja, precis en verkstadshandbok.
Det r frst och frmst tdragningsmomenten jag r ute efter men sedan finns det mycket annat nyttigt som hur man mter hur slitet olika lager, hjulupphngningar, kamkedjan r osv, alla toleranser finns angivna s att man kan mta exakt i vilket skick alla delar r i. All typ av felskning finns utfrligt beskriven.

En riktig servicemanual r vldigt anvndbar om man vill hlla sin bil i topptrim. Allt som behvs fr att kunna ge bilen mer krlek n vad du ngonsin fr av ngon verkstad.
Dr finns i detalj beskrivet hur man skruvar isr sin bil i bestndsdelar och sedan skruvar ihop den igen.

Tillgg: I USA dr det inte finns ngon bilbesiktning p samma stt som i Sverige r det nstan otnkbart att slja en bil utan att erbjuda en riktig servicemanual.
I Sverige har vi en annan kultur.

Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebra att du fr fri tillgng till biltillverkarnas verkstadshandbcker och arbetsbeskrivningar.

Right to repair lr sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgngligt fr att kpas.

Det finns ju tex redan idag att fristende bilverkstder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och kpa access till tex uppdateringar och manualer och information ver en bestmd och nskad tid.

Men det r ju lite som med dom digitala servicebckerna nr dom gjorde sitt intg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stmpla service fr fristende verkstder, andra tillverkare krnglade till det ntt s kopist s att fristende verkstder inte skulle orka att lgga tid p skiten.

Nja... Lycka till nd. 👍

Edit: Men finns det inte att kpa verkstadshandbok frn tex HAYNES fr den aktuella bilen fr en hyffsat billig peng???

.
Citera
2025-07-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fast "Right to repair" kommer aldrig att innebra att du fr fri tillgng till biltillverkarnas verkstadshandbcker och arbetsbeskrivningar.

Right to repair lr sannolikt inte betyda att det blir fritt, bara att det blir mer tillgngligt fr att kpas.

Det finns ju tex redan idag att fristende bilverkstder och privatpersoner hos vissa tillverkare kan skapa konto och logga in och kpa access till tex uppdateringar och manualer och information ver en bestmd och nskad tid.

Men det r ju lite som med dom digitala servicebckerna nr dom gjorde sitt intg. Vissa biltillverkare gjorde det exemplariskt enkelt och smidigt att logga in och stmpla service fr fristende verkstder, andra tillverkare krnglade till det ntt s kopist s att fristende verkstder inte skulle orka att lgga tid p skiten.

Nja... Lycka till nd. 👍

Edit: Men finns det inte att kpa verkstadshandbok frn tex HAYNES fr den aktuella bilen fr en hyffsat billig peng???

.
Jo, visst r det s att servicemanualen inte kommer att vara gratis men Right to repair r nd tydlig med att det ska vara verkomliga priser.
Gissar att det blir ungefr som i USA dr det kostar $35 fr att f tillgng i 3 dagar. Det r gott om tid fr att rippa.
Dessutom kommer manualen lcka ut p ntet ganska omedelbart fr den som vill ha en piratkopia gratis. Anledningen till att manualen inte har lckt ut r just att Subaru Europa hller s hrt i den, enbart auktoriserade verkstder fr tillgng.

Majoriteten av bilproducenter erbjuder redan idag denna tjnst. Subaru gr det i alla fall i USA och Asien men inte i Europa.

Jag fredrar den amerikanska modellen dr man frvntas ta ett eget ansvar fr skicket p sin bil och det r en sjlvklarhet att informationen om hur man gr det ocks finns tillgnglig, framfr den svenska modellen dr man ska lita p bilprovningen och tar litet eget ansvar.

Och jo visst finns det en Heynes ocks, missade det tidigare nr jag rkade kolla via amerikanska Haynes och dr finns sklart inte motorn med.
Haynes r dock enligt mig ett skmt jmfrt med servicemanualer skriva av producenten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in