2025-07-13, 19:40
Medlem
Jag har precis börjat på mitt första vuxenjobb som kommer bestå av att sitta på kontor och knappa på dator, och har fastnat i känslan ”jag har inga kläder”. Känns som allt jag äger antingen är för basic eller för revealing.

Som nyexad kvinna i STEM känns det inte helt oväntat att jag är yngsta tjejen på företaget men det gör att jag inte riktigt kan få inspiration av andra på kontoret. Min känsla är att det inte finns någon direkt klädkod men jag tror business casual är det jag är ute efter. Har någon tips på hemsida/butik/märke att köpa kläder från? Gärna länkar till specifika plack då shopping aldrig varit min grej men jag är inte kräsen och tar ödmjukt emot all hjälp jag kan få.

Mvh, en vilsen själ som inte har tillräckligt med vuxenpoäng för sånt här
Citera
2025-07-13, 20:12
Moderator
tobess avatar
Om det inte finns någon speciell klädkod så är det väl bara att klä sig ledigt men propert? Inte för stora urringningar, inte för korta kjolar, har du tatueringar eller liknande och har en roll som innebär kundmöten så klä dig i sådant som gör att du kan täcka upp dessa.

Annars är det väl bara att köra på vad som du redan har och/eller tycker är snyggt och bekvämt? Jobbet är ingen modeuppvisning.
Citera
2025-07-14, 07:36
Medlem
OneTaps avatar
business casual kan va allt från kostym till cargo braller o bomber jacka så länge de e helt o rent. ja brukar ha skinn väst o jeans o keps på jobbet =)
Citera
2025-07-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurribollen
Jag har precis börjat på mitt första vuxenjobb som kommer bestå av att sitta på kontor och knappa på dator, och har fastnat i känslan ”jag har inga kläder”. Känns som allt jag äger antingen är för basic eller för revealing.

Som nyexad kvinna i STEM känns det inte helt oväntat att jag är yngsta tjejen på företaget men det gör att jag inte riktigt kan få inspiration av andra på kontoret. Min känsla är att det inte finns någon direkt klädkod men jag tror business casual är det jag är ute efter. Har någon tips på hemsida/butik/märke att köpa kläder från? Gärna länkar till specifika plack då shopping aldrig varit min grej men jag är inte kräsen och tar ödmjukt emot all hjälp jag kan få.

Mvh, en vilsen själ som inte har tillräckligt med vuxenpoäng för sånt här

Är väl inte så svårt?
Skor: inget som visar tår eller har hög klack.
Nederdel: byxor eller kjol som går nedanför knäna.
Överdel: Skjorta, blus, kavaj, cardigan. Inget som visar axlar eller urringning.

Passforrm är alltid viktigt. Komplettera .med diskreta örhängen och en fin klocka(ej Apple watch eller liknande)
Citera
2025-07-16, 17:58
Moderator
Fear2bes avatar
Jag skulle gå till Johnells och vet man inte vad man vill ha så kan de säkert hitta något som passar.
Citera
2025-07-16, 19:58
Medlem
Dishys avatar
Enkla cleana basplagg i vitt och olika nyanser av det tex benvitt eller ljusbeige, svart, grått, marinblått, beige funkar alltid. Från tex Uniqlo, Ninepine, & Other Stories.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in