• 1
  • 2
2025-07-13, 17:01
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Namnet Elon Musk kan uttalas på två sätt: engelskt, "Ilon Mask", eller svenskt, "Elon Musk". Ändå verkar det vara väldigt många svenskar som uttalar förnamnet på svenska och efternamnet på engelska, alltså: Elon Mask.

Varför säger folk såhär? Varför har så många - tull och med majoriteten - valt att säga förnamnet på svenska och efternamnet på engelska..? Finns det nån logik här som jag missar? För jag tycker det är jävligt ologiskt.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-07-13 kl. 17:03.
2025-07-13, 17:09
Medlem
De allra flesta har högst sannolikt inte gjort ett val utan repeterar bara hur de har hört andra uttala det.
2025-07-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Namnet Elon Musk kan uttalas på två sätt: engelskt, "Ilon Mask", eller svenskt, "Elon Musk". Ändå verkar det vara väldigt många svenskar som uttalar förnamnet på svenska och efternamnet på engelska, alltså: Elon Mask.

Varför säger folk såhär? Varför har så många - tull och med majoriteten - valt att säga förnamnet på svenska och efternamnet på engelska..? Finns det nån logik här som jag missar? För jag tycker det är jävligt ologiskt.
Så de säger på nyheterna.
2025-07-13, 17:21
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:

Säkert samma människor som säger Elon Mask som säger "Fäjsbuck" om Facebook.
2025-07-13, 17:49
Medlem
Det är väl helt enkelt för att det är vad som låter bäst
Citat:

2025-07-13, 17:49
Medlem
Exemplarisk.s avatar
För att Musk låter fult, precis som man säger Donald Tramp och inte Trrrump.

Man säger Tom Hänks och inte Hannks.

Man säger det som låter bäst helt enkelt.
2025-07-13, 17:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Pratar vi om engelska så är det kort u. Busker blir också b"a"sker.

Man hör hans namn oftast på engelska så folk tar efter.

Själv säger jag elon ...som i elon-bladet. Då blir det samma u som i must

Trump säger man naturligtvis som det svenska ordet "trumpen"
2025-07-13, 18:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
För att Musk låter fult, precis som man säger Donald Tramp och inte Trrrump.

Man säger Tom Hänks och inte Hannks.

Man säger det som låter bäst helt enkelt.
Du har rätt om att de flesta uttalar efternamnet "Hänks", fast jag hade nog skrivit det som "Häänks".

Däremot så uttalar ju de flesta hans förnamn på svenska. "Tåm Häänks".

Det engelska uttalet skulle ju snarare vara "Taam Häänks", men få svenskar uttalar förnamnet så.
2025-07-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Stämmer ! Radio Uppland P4 säger varje dag år efter år: ” gå in på vår facebuck-sida”
2025-07-13, 18:30
Medlem
"varför uttalar svenskar ord på svenska?"
2025-07-13, 18:31
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren

Men ändå inte. För ALLA säger det! Nu menar jag visserligen "alla" som jag hört på Sveriges Radion P3, men dessa människor är ju ändå unga, engelskspråkiga, hänger på sociala medier dagen lång och borde väl ha lite koll på läget.

Att folk över 50 säger Elon Mask kan jag fatta, men 25-åringar???
2025-07-13, 18:32
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaxenLarsson
"varför uttalar svenskar ord på svenska?"

Neeeeej. Varför uttalar svenskar konsekvent ETT ord på svenska, och ett på engelska, i samma jävla andetag???
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in