• 1
  • 2
2025-07-13, 15:24
Medlem
Flyttade nyligen till ny lägenhet med tvättstuga i källaren. När man tvättar behöver man lägga i en tiokrona i ett myntfack på väggen för att sätta igång elen, vilket är lite störigt. Hyresvärden säger att det inte går att göra nåt åt myntfacket men jag kan tycka att det inte borde inte vara så svårt att koppla förbi det... Hade i vilket fall gärna slippt kasta i en tiokrona varje gång, dels för att det kostar men också för att jag inte orkar skaffa mynt regelbundet. Elen går dessutom bara igång 2h så ibland hinner jag inte torka klart tvätten utan måste lägga i ett till mynt.

Har funderat lite på om man skulle köra på nån sorts snöre-i-mynt-lösning, men vet inte om sånt funkar på riktigt. Har nån lyckats med nåt sånt på riktigt, eller funkar det bara på film? Finns det risk att myntet och snöret fastnar och att det inte går att dra upp igen?

Kan tillägga att det ser ut att vara ett ganska gammalt myntfack, kanske 60-tal.
Citera
2025-07-13, 15:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk
Flyttade nyligen till ny lägenhet med tvättstuga i källaren. När man tvättar behöver man lägga i en tiokrona i ett myntfack på väggen för att sätta igång elen, vilket är lite störigt. Hyresvärden säger att det inte går att göra nåt åt myntfacket men jag kan tycka att det inte borde inte vara så svårt att koppla förbi det... Hade i vilket fall gärna slippt kasta i en tiokrona varje gång, dels för att det kostar men också för att jag inte orkar skaffa mynt regelbundet. Elen går dessutom bara igång 2h så ibland hinner jag inte torka klart tvätten utan måste lägga i ett till mynt.

Har funderat lite på om man skulle köra på nån sorts snöre-i-mynt-lösning, men vet inte om sånt funkar på riktigt. Har nån lyckats med nåt sånt på riktigt, eller funkar det bara på film? Finns det risk att myntet och snöret fastnar och att det inte går att dra upp igen?

Kan tillägga att det ser ut att vara ett ganska gammalt myntfack, kanske 60-tal.
Fanns inga tiokronor på 60-talet. Skulle den vara äldre än tiokronor så borde vad som helst i samma storlek fungera, kanske t o m att sticka ner en matkniv.
Citera
2025-07-13, 15:29
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Detta finns väl inte? Det kan det inte göra, går ju inte ens att betala med mynt i en parkeringsautomat. Du måste ha en extremt snål hyresvärd. Betala för elen i tvättstugan gör vi väl via hyran i slutändan.
Citera
2025-07-13, 15:31
Medlem
sommarlovs avatar
Gissar att det ska vara poletter egentligen, som delas ut för att inte folk ska tvätta för mycket.

Om din värd är snålare än Joakim von Anka, kommer han räkna mynten och jämföra med antal tvättar...
Citera
2025-07-13, 15:32
Medlem
ElexirPharmas avatar
Köp chokladtior och stoppa i så kommer hyresvärden väldigt snabbt få tummen ur röven och ta bort lådhelvetet.

För övrigt märkligt svar från hyresvärden då det antyder att han ser myntboxen själv som ett problem, ett hinder.
Citera
2025-07-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Detta finns väl inte? Det kan det inte göra, går ju inte ens att betala med mynt i en parkeringsautomat. Du måste ha en extremt snål hyresvärd. Betala för elen i tvättstugan gör vi väl via hyran i slutändan.

Hyresvärden säger att hyran är sänkt lite pga detta, men tror inte på honom. Lite snål ja...
Citera
2025-07-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Fanns inga tiokronor på 60-talet. Skulle den vara äldre än tiokronor så borde vad som helst i samma storlek fungera, kanske t o m att sticka ner en matkniv.

Kan nog vara senare än 60-talet då, men ska testa med matkniv
Citera
2025-07-13, 15:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Eller så gör du en sån här film (gärna samma dialekt, dude), sprider till grannarna och låter tvättstugan urarta (kvarglömda tops, mynt i snören halvt fastnade och allmänt kaos) i syfte att tvättstugan moderniseras på sikt.
Citera
2025-07-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Köp chokladtior och stoppa i så kommer hyresvärden väldigt snabbt få tummen ur röven och ta bort lådhelvetet.

För övrigt märkligt svar från hyresvärden då det antyder att han ser myntboxen själv som ett problem, ett hinder.

Ja tror nog han fattar att det är ett hinder, men att han inte orkar betala en elektriker
Citera
2025-07-13, 15:48
Medlem
Stark-Senaps avatar
Min tvättmaskin i badrummet är utan myntfack…

Dessutom var t.o.m. femman en sedel på 60-talet.
Citera
2025-07-13, 16:02
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskburk

Bryt strömmen så du kan skruva isär och koppla förbi mynt/polettboxen. Du får väl passa på i natt när ingen är där. Är hyresvärden lagom snål så anlitar han ingen elektriker för att återställa installationen.
Citera
2025-07-13, 16:30
Medlem
rullkragens avatar
Om mynt inkastet är så gammalt som du beskriver, så har det med största sannolikhet ingen typ: digital avläsning av myntet.
Det är bara storleken och tjockleken på myntet, poletten eller vad man stoppar i som är avgörande, för att starta timern.

En välsorterad järnhandel har brickor i samma dimension och med så litet hål som möjligt.
Blir ungefär samma vikt, så timern går i gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in