2025-07-13, 14:35
Medlem
Är det inte lite tveksamt att marknadsföra en öl sort med namn som "Sarek" eller "höga kusten", och ge intrycket av att det är lokalt producerad öl när ölen bryggs nere i söder av ett stort massproducerande bryggeri?

T ex ölen "höga kusten" bryggs nere i bergslagen av kopparbergs bryggeri och "Sarek" bryggs av Carlsberg ännu längre söderut.

Jag inser att Sarek är en nationalpark och att det vore orimligt att lägga bryggeriet där, men är detta inte lite tveksamt ur ett marknadsförings perspektiv?

Förlåt min okunskap då jag kan noll om ämnet och därför frågar.
Citera
2025-07-13, 15:20
Hittar inte tråden men vet att det fanns en identiskt tråd som denna för några månader sen.

Den hade rätt många svar.

Edit: jo nu hittade jag den.

(FB) 82% tror Mariestads öl tillverkas i Mariestad
Citera
2025-07-13, 15:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Är det inte lite tveksamt att marknadsföra en öl sort med namn som "Sarek" eller "höga kusten", och ge intrycket av att det är lokalt producerad öl när ölen bryggs nere i söder av ett stort massproducerande bryggeri?

T ex ölen "höga kusten" bryggs nere i bergslagen av kopparbergs bryggeri och "Sarek" bryggs av Carlsberg ännu längre söderut.

Jag inser att Sarek är en nationalpark och att det vore orimligt att lägga bryggeriet där, men är detta inte lite tveksamt ur ett marknadsförings perspektiv?

Förlåt min okunskap då jag kan noll om ämnet och därför frågar.

Finns mängder med exempel.

Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds och Gotlands bryggeri* tillverkas av Spendrups i Grängesberg (Dalarna)

Arboga tillverkas i Vimmerby (Åbro)

*viss tillverkning av Gotlands finns kvar på det ursprungliga Gotlands bryggeri.

Falsk marknadsföring, vet inte om någon anmält det och fått det prövat.

Det gjordes en undersökning i våras där 80% av de tillfrågade trodde att Mariestads tillverkades i Mariestad. Sen om det påverkade deras köp vet jag inte om det ingick i undersökningen.
Citera
2025-07-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Hittar inte tråden men vet att det fanns en identiskt tråd som denna för några månader sen.

Den hade rätt många svar.

Edit: jo nu hittade jag den.

(FB) 82% tror Mariestads öl tillverkas i Mariestad

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Finns mängder med exempel.

Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds och Gotlands bryggeri* tillverkas av Spendrups i Grängesberg (Dalarna)

Arboga tillverkas i Vimmerby (Åbro)

*viss tillverkning av Gotlands finns kvar på det ursprungliga Gotlands bryggeri.

Falsk marknadsföring, vet inte om någon anmält det och fått det prövat.

Det gjordes en undersökning i våras där 80% av de tillfrågade trodde att Mariestads tillverkades i Mariestad. Sen om det påverkade deras köp vet jag inte om det ingick i undersökningen.

Ja, precis min poäng!
Citera
2025-07-13, 21:50
Medlem
SmarterThanYous avatar
Sofiero tillverkas i Kopparberg.

Jag älskar när svenskar uttalar det fel och inte ens känner till slottet med den engelska parken det är uppkallat efter.

Ett riktigt dåligt öl vill jag minnas. Nej men öl är inte bra för hälsan ändå.
Citera
2025-07-13, 22:40
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Tänkte direkt på Brooklyn. Särskilt den där prideölen som alla godhetsknarkare ska vifta och skylta med. Är inte alls några transor i New York som brygger den utan Carlsberg.
Citera
2025-07-14, 11:58
Medlem
IRMEs avatar
Som jag förstår det så finns det bara problem om det finns något geografiskt "ursprungsskydd" kopplat till det geografiska området.

Tror t.ex. att jag får inte kalla något för irländsk whiskey om den inte är därifrån, men jag kanske (?) får kalla den serbisk? (t.ex. om jag tycker att jag har gjort den på serbiskt vis??? - finns ju inga starka whiskeykopplingar där vad jag vet).

EU har lite olika skydd och jag förstår det som att om en ort kan kopplas till en viss egenskap eller viss typ av framställning så kan det ev. börja skyddas - typ som kalix löjrom - tror jag bara får tillverkas i Kalix.
https://agriculture.ec.europa.eu/far...xplained_en#gi

Kommar nya regler i år verkar det som också : https://www.prv.se/sv/om-oss/nyheter...-beteckningar/

Men ja, för några ölsorter som nämns här så kan man nog inte skydda det utan man får kalla det vad man vill för det är bara namn - som jag förstår det.

Möjligen kan man väl tänka sig att någon ort, typ Arboga, skulle kunna få skydd för att man har säregenskapen att det är riktig jävla dålig öl.
Citera
2025-07-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Tänkte direkt på Brooklyn. Särskilt den där prideölen som alla godhetsknarkare ska vifta och skylta med. Är inte alls några transor i New York som brygger den utan Carlsberg.

Brooklyn Brewery befinner sig fortfarande i Brooklyn, New York. Deras öl licensbryggs av Carlsberg för den skandinaviska marknaden dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in