2025-07-13, 01:23
Medlem
Ambasadör Anna Lindstedt friades för brottet egenmäktighet vid förhandling med främmande makt. Hon är den hittills enda som åtalats för det brottet?

Finns det andra exempel på brottsligga handlingar som ingen någonsin dömts för? Finns det exempel på brottsliga handlingar som ingen någonsin åtalas för?

Vi får ofta statistik på mängdbrott och vilka brott som begås mest. Vilka brott begås minst?
Citera
2025-07-13, 01:55
Medlem
Den är nog svår att slå då det är få statliga tjänstermän som har tjänst med förhandling med främmande makt till att börja med.

Sådant allmänheten kan göra på fritid även ger många fler potentiella kriminella.
Sedan tidelag åter blev kriminelliserat för 11 år sedan, misstänker jag få fått den specifika domen då det ofta är mer allmänt djurplågeri inblandat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tidelag

" Tidelag, otukt med djur, är från och med 1 april 2014 åter straffbart enligt svensk lag.[10] Förbudet är infört i kap 2. 10 § djurskyddslagen med påföljdsbestämmelse i kap 10. 2 § samma lag. Till ansvar enligt denna lagstiftning döms det inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken."
Citera
2025-07-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
" Tidelag, otukt med djur, är från och med 1 april 2014 åter straffbart enligt svensk lag.[10] Förbudet är infört i kap 2. 10 § djurskyddslagen med påföljdsbestämmelse i kap 10. 2 § samma lag. Till ansvar enligt denna lagstiftning döms det inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken."
För övrigt ett av få brott där man även straffar brottsoffret. Förr i alla fall.
Citera
2025-07-13, 02:32
Medlem
I svensk lag finns begreppet "krigsman" och ett antal brott specifika just för krigsmän, samlade i brottsbalkens 21:a kapitel. Men krigsmän finns definitionsmässigt bara i krigstid eller under krigsliknande förhållanden, vilket innebär att ingen kunnat begå dessa brott sedan Sverige senast befann sig i krig. Där kan jag tänka mig att det går att hitta exempel på brott som ingen någonsin lagförts för p.g.a. att det varit fredstid hela tiden sedan lagen stiftades. Det är lätt att se att många av paragraferna i kapitlet tillkommit 1986, men sen bör man väl även ha koll på hur tidigare lagstiftning såg ut, utifall samma gärning tidigare var brottslig enligt någon annan lag.

Det har jag inte kompetens att bedöma, men av en händelse hittade jag ett annat brott i det efterföljande kapitlet ("Om landsförräderi m.m.") som någon knappast torde ha åtalats eller dömts för (och troligen heller aldrig begått, även om möjligheten teoretiskt finns):

Citat:
22 kap. 6 c § Den som i strid med Förenta nationernas fördrag om fullständigt förbud mot kärnsprängningar deltar i eller på annat sätt medverkar till utförandet av en kärnvapenprovsprängning eller någon annan kärnsprängning döms för olovlig kärnsprängning till fängelse i högst fyra år, om gärningen inte är att bedöma som krigsförbrytelse enligt lagen (2014:406) om straff för vissa internationella brott.
(https://lagen.nu/1962:700#K22P6cS1)
Senast redigerad av vgebler 2025-07-13 kl. 02:50.
Citera
2025-07-13, 08:03
Mörda statsministern sker inte så ofta, men ibland så händer det, ex. 1986.
Citera
2025-07-13, 09:29
Medlem
Skulle tippa på att någon aldrig har åkt fast/blivit dömd för att detonerat kärnvapen i Sverige.
Inte heller att någon har åkt dit för att stigit i land på antarktisk. Det är olagligt att sätta sin fot där utan att ha fått tillstånd .
Citera
2025-07-13, 10:42
Haha fick mig att tänka på Stängselnämnden (1976-2008) som bara avgjorde ett enda ärende.
Citera
2025-07-13, 13:28
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skulle tippa på att någon aldrig har åkt fast/blivit dömd för att detonerat kärnvapen i Sverige.
Det närmsta är väl Flashback-klassikern med Rikards Reaktor, legenden som byggde en kärnreaktor i köket och dömdes till dagsböter för brott mot strålskyddslagen samt otillåten miljöverksamhet
(FB) Någon som vet vad jag kan komma att dömmas för, och vad få för straff?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...bbykarnfysiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in