2025-07-13, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
1 meter djup för mark och skog
Om man ska begrava någon, så 3 meter.
Citera
2025-07-13, 18:37
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Nej, det gör det inte. Det är bara att gräva!

Jo, det gör det! Uppenbart att du inte vet vad du snackar om. Kanske du känner dig viktig när du skriver en massa skit på internet som du inte vet något om. Många kommuner kräver grävtillstånd.

Hemsmart: 10 saker du måste veta om grävning
5. Grävprojekt kräver i regel bygg- eller grävlov från kommunen

Var även observant på att reglerna gällande grävning, och vilka typer av grävprojekt som är grävlovspliktiga, varierar från kommun till kommun.
Sök på "Grävtillstånd" i valfri sökmotor så kommer en lång lista upp på en massa kommuner som kräver grävtillstånd.
Citera
2025-07-13, 19:25
Medlem
Hamadryads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Min följdfråga är då: Hur kan ett kommunalt beslut (t.ex. bygglov) tillföra positiva sakrätter?

Och vidare - hur menar du att systemet med koncessionsmineraler begränsar en lagfaren fastighetsägares äganderätt till marken?
Du måste ha ett bygglov för att borra en brunn, bergvärme osv men det är ju bara du som har rätt att ta upp vattnet, nyttja bergvärmen osv.

Om det hittas fyndigheter på mer än en mtr djup i skog och mark så tillfaller det inte markägaren.
Vad jag hört.

Vad som gäller när du vill gräva en random grop i vet jag inte vad som gäller. Men du kan ju gräva för att plantera en träd tex utan att någon bryr sig.
Citera
2025-07-13, 19:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Du måste ha ett bygglov för att borra en brunn, bergvärme osv men det är ju bara du som har rätt att ta upp vattnet, nyttja bergvärmen osv.
Det är förfoganderätt. Förfoganderätt ≠ äganderätt.

Citat:
Om det hittas fyndigheter på mer än en mtr djup i skog och mark så tillfaller det inte markägaren.
Vad jag hört.

Vad som gäller när du vill gräva en random grop i vet jag inte vad som gäller. Men du kan ju gräva för att plantera en träd tex utan att någon bryr sig.
Om jag säger såhär: koncessionsmineraler utgör fastighetstillbehör som markägaren inte får förfoga över utan särskilt tillstånd. Hur begränsar fastighetstillbehör under (eller ovan) jord markägarens äganderätt till fastigheten?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-13 kl. 20:25.
Citera
2025-07-13, 20:25
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vad jag har läst finns det inget konkret svar på detta.
På din mark, hur djupt ner äger du marken?
Och runt din egendom, hur högt upp äger du omgivningen?
Det kommer bara massa luddiga svar att man äger inom rimlig nyttjande gräns, att flyg såklart får flyga över huset och att om det hittas mineraler har staten rätt till det.
Men jag tycker ändå det är en intressant fråga, finns det inga paragrafryttare i Sverige som grottat ner sig i detta?
Nej, jag har inte tänkt att bygga en egen hiss till jordens mitt, jag är bara nyfiken.

du äger hela vägen ner
här i området skulle dom bygga tunnel dom som ägde marken fick en summa
dom som har tomträtt fick inget
Citera
2025-07-13, 22:23
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Om man ska begrava någon, så 3 meter.

Dock är det få av oss som gör det på tomten.
Citera
2025-07-14, 00:12
Medlem
Du äger marken. Hur högt du får bygga eller hur djupt du får gräva är väl närmast en plan- och byggfråga. Det finns i normalfallet inget behov av att definiera fastigheten utifrån botten och höjd eftersom du ju (i normalfallet) varken har grannar under eller över dig. Sen finns det nåt som heter tredimensionella fastigheter men sådana finns det nog inte många av (det är samma sak som sk ägarlägenheter tror jag).
Citera
2025-07-14, 07:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Om det är så självklart att äga land, varför är det då helt otänkbart att äga vatten? Varför kan jag inte köpa Mälaren? Eller halva Vättern? Principen måste väl vara den samma och med modern teknik kan man väl stycka upp tomter i havet. Nähä, det ses tydligen som "en gemensam resurs". Och land är alltså inte det? Var fan finns logiken?

Vissa länder har restriktioner kring utländskt ägande av mark, men det är inte så många. Tror det är ännu färre där marken ägs kollektivt. Kina, Nordkorea, Israel och Etiopien poppar upp i skallen.
Du kan äga sjöbotten. Det är vattnet du inte kan äga. Bara disponera.
Ungefär som att du i egentlig mening (rättspositivistiskt) inte äger luften ovanför marken. Du kan hävda det, ingen kommer motsätta sig förrän det blir ett problem. Men i själva verket disponerar du utrymmet. (Och ja, jag påstår motsatsen här: (FB) Äger du luften på din fastighet och kan ta betalt för att andas in den?, vilket är ett rättsrealistiskt synsätt)

Havsbotten är lite mer komplex. Man får titta på FN:s havsrättskonvention. Vet ej om Sverige ratificerat den.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-07-14 kl. 07:44.
Citera
2025-07-14, 09:55
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Bra fråga. Får man tex gräva sig en grop till Kina, som man trodde man kunde göra när man var liten?

Marklov krävs om du ska göra ändringar som är större än +/- 0,5 meter har jag för mig.
Citera
2025-07-14, 09:56
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Är du säker på det? Jag hittar inget lagstöd att du endast äger utifrån hur din fastighet är uppbyggd. Utan en källare äger du alltså inget djup alls? Utan ett hus äger du inte en cm ner?
När man googlar tycks sammanställningar visa att ägandet är utan fast gräns men att det finns undantag.

I USA ska det vara mer konkret, där äger du bokstavligt ner till jordens mitt, inga krusiduller.

Äger man ned till jordens mitt så krockar ägandet med grannen
Citera
2025-07-14, 10:13
Avstängd
Naturligtvis har TS rätt att både stoppa mobilsignaler vid sin tomtgräns och att skjuta ned flygplan som kränker hens luftrum utan tillstånd
Citera
2025-07-14, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Du äger marken. Hur högt du får bygga eller hur djupt du får gräva är väl närmast en plan- och byggfråga. Det finns i normalfallet inget behov av att definiera fastigheten utifrån botten och höjd eftersom du ju (i normalfallet) varken har grannar under eller över dig. Sen finns det nåt som heter tredimensionella fastigheter men sådana finns det nog inte många av (det är samma sak som sk ägarlägenheter tror jag).

Tredimensionella fastigheter blir vanligare och vanligare. Ägarlägenheter är bara ett exempel på detta.

Om man bygger en byggnad med flera funktioner idag så är det rätt så vanligt att man har tredimensionella fastigheter. Exempelvis Karlatornet i Göteborg består av minst 5 tredimensionella fastigheter. I det finns 4 BRF och ett hotell som alla har sin egen fastighet. Ett annat rätt så känt exempel är Fältöversten i Stockholm där gallerian är en fastighet och BRF en. Det finns en hel del nybyggda byggnader med ett underjordisk garage som är en egen fastighet.

Det finns så kallade oäkta BRF, det har för mycket yta som de hyrde ut oftast till affärslokaler. Fördelen med dem är ju att de hade stora intäkter som gör att avgifterna kan hållas nere. Men det har andra ekonomiska nackdelar. För att komma runt detta så kan man skapa tredimensionella fastigheter. Fastigheterna där lokalerna finns på ägs av en ekonomisk förening som ägs av BRF och dess medlemmar. Avkastningen från den ekonomiska föreningen går till BRF för att hålla nere avgifter och fondera pengar för framtida underhåll. Då kan BRF klassas som äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in