2025-07-13, 01:12
Medlem
StigEngstroms avatar
Vad jag har läst finns det inget konkret svar på detta.
På din mark, hur djupt ner äger du marken?
Och runt din egendom, hur högt upp äger du omgivningen?
Det kommer bara massa luddiga svar att man äger inom rimlig nyttjande gräns, att flyg såklart får flyga över huset och att om det hittas mineraler har staten rätt till det.
Men jag tycker ändå det är en intressant fråga, finns det inga paragrafryttare i Sverige som grottat ner sig i detta?
Nej, jag har inte tänkt att bygga en egen hiss till jordens mitt, jag är bara nyfiken.
Citera
2025-07-13, 01:18
Moderator
Neksnors avatar
Jag vill minnas att jag hört något om "plogdjup". Jag gissar att Jordabalken kan vara läsvärd.
Citera
2025-07-13, 01:22
Avslutad
Bra fråga. Får man tex gräva sig en grop till Kina, som man trodde man kunde göra när man var liten?
Citera
2025-07-13, 01:29
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det kommer bara massa luddiga svar att man äger inom rimlig nyttjande gräns, att flyg såklart får flyga över huset och att om det hittas mineraler har staten rätt till det.
Men jag tycker ändå det är en intressant fråga, finns det inga paragrafryttare i Sverige som grottat ner sig i detta?
Nej, jag har inte tänkt att bygga en egen hiss till jordens mitt, jag är bara nyfiken.

Om du redan har ett hus och träd på tomten så är höjden på huset / träden din höjdgräns och husets källare din gräns på djupet.

Om du vill öka höjden / djupet så måste du ha bygglov för det.

Om du får bygglov för att bygga ett 100 meter högt torn så blir den nya höjdgränsen 100 meter. Om du bygger en djupare källare (och får bygglov för det) då blir det nya djupet din nya gräns.

Fast det betyder ju inte att du får bygga ett till torn på 100 meter (utan att fråga om bygglov) eller att du gräver lika djupt som din källare någon annanstans på din tomt. Din höjd- och djupgräns är självklart bara där objektet befinner sig.
Senast redigerad av StoraPoopLillaPoop 2025-07-13 kl. 01:47.
Citera
2025-07-13, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolTjej84
Bra fråga. Får man tex gräva sig en grop till Kina, som man trodde man kunde göra när man var liten?

Nej, grävprojekt kräver i regel bygg- eller grävlov från kommunen.
Citera
2025-07-13, 01:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoraPoopLillaPoop
Om du redan har ett hus och träd på tomten så är höjden på huset / träden din höjdgräns och husets källare din gräns på djupet.

Om du vill öka höjden / djupet så måste du ha bygglov för det.

Om du får bygglov för att bygga ett 100 meter högt torn så blir den nya höjdgränsen 100 meter. Om du bygger en djupare källare (och får bygglov för det) då blir det nya djupet din nya gräns.
Är du säker på det? Jag hittar inget lagstöd att du endast äger utifrån hur din fastighet är uppbyggd. Utan en källare äger du alltså inget djup alls? Utan ett hus äger du inte en cm ner?
När man googlar tycks sammanställningar visa att ägandet är utan fast gräns men att det finns undantag.

I USA ska det vara mer konkret, där äger du bokstavligt ner till jordens mitt, inga krusiduller.
Citera
2025-07-13, 01:49
Medlem
Citat:
Är du säker på det? Jag hittar inget lagstöd att du endast äger utifrån hur din fastighet är uppbyggd. Utan en källare äger du alltså inget djup alls?
När man googlar tycks sammanställningar visa att ägandet är utan fast gräns men att det finns undantag.

I USA ska det vara mer konkret, där äger du bokstavligt ner till jordens mitt, inga krusiduller.

Självklart kan du gräva lite i din tomt utan problem. Dock kan marklov krävas om markhöjden förändras med mer än 0,5 meter.
Citera
2025-07-13, 01:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Självklart kan du gräva lite i din tomt utan problem. Dock kan marklov krävas om markhöjden förändras med mer än 0,5 meter.
Då är vi tillbaka på ruta ett, hur långt ner i grävandet är stenarna mina/dina
Om jag behöver bygglov/marklov för att gräva en grop är ju egentligen strunt samma till ägandefrågan.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-13 kl. 02:02.
Citera
2025-07-13, 02:10
Medlem
Den gång TS skulle bli en riktigt upprörd markägare vore om ett kanadensiskt gruvföretag fått tillstånd att leta koppar på trakten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Minerallagen?wprov=sfla1

Om de hittar något brytvärt så kan de köpa ut allt och börja schakta....
.
Citera
2025-07-13, 02:16
Medlem
Citat:
Nej, grävprojekt kräver i regel bygg- eller grävlov från kommunen.

Nej, det gör det inte. Det är bara att gräva!
Citera
2025-07-13, 06:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
I praktiken spelar det väl ingen roll eftersom du inte får bygglov för att bygga speciellt högt eller djupt. Speciellt inte i ett villaområde.
Citera
2025-07-13, 07:07
Medlem
Man vill ha vatten brunn lr bajstank då måste man alltid ansöka bygglov till grävning mer än 1 meter...

30-50 cm ok. Men inte mer än 1 meter.. djup i marken...

Hus och grannes hus måste vara 4 meter i från varandra..

Många trodde att man äger tomt mark som bestämmer hur som helst men det slutar med vite och böta från kommun....
Onödigt gräva för källaren utan bygglov...
Och fylla tillbaka i hål för källaren....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in